کد خبر: ۸۴۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳ 06 May 2020
 
تابناک/دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت/ دبیرستانی که پروفسور سمیعی در آن تحصیل کرد
دبیرستان ماندگار شهید بهشتی(شاهپور سابق) در مهر ماه 1314 توسّط علی اصغر حکمت وزیر معارف افتتاح شد و در ۱۳۵۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ،یکی از مدارس ماندگار ایران، دبیرستان شهیدبهشتی رشت مربوط به دوره قاجاریان است که در شهر رشت، میدان فرهنگ واقع شده و عمارت این مدرسه در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۱۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گفتنی است ؛ عمارت این دبیرستان به شکل حرف T انگلیسی با نمای زیبای سیمان بُری شده، ساخته شده بود و دارای کلاس‌های متعدّد بزرگ و نورگیر، دفاتر اداری، آزمایشگاه، کتابخانه، آمفی تئاتر و راهروهای وسیع بود. سازندۀ این عمارت مهندس شولتس آلمانی بود که در سال 1314 اقدام به ساخت آن کرد. برای این مدرسه زمین‌های متعدّد بازی و فضای سبز تدارک دیده شده بود. از این تاریخ پدران و مادران گیلانی، به امید آیندۀ بهتر، فرزندان خود را حتّی از شهرهای دیگر به به این مدرسه می‌فرستادند. این دبیرستان نمونه تمام عیّار فضای مطلوب برای آموزش و پرورش جوانان بود و قاعدتاً پس از این تاریخ باید الگوی ساخت مدرسه در گیلان می‌شد که متاسفانه در سال‌های بعد با گرفتن زمین‌های این مدرسه و ساخت فضاهای نامتجانس با این مدرسه ساخت و سازهای بعدی به کیفیت ساخت این بنا انجام نشد. این دبیرستان پس از انقلاب اسلامی سال 1357 مدّتی دبیرستان آزادگان و سپس دبیرستان شهید بهشتی نام گرفت. بنای ساختمان اصلی در شهریور ۱۳۹۵ به همت مدیریت وقت مدرسه، علیرضا جعفری مورد مرمت قرار گرفت.

فارغ التحصیلان نامدار مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت

اهمّیت این دبیرستان تنها به خاطر ساختمان مجلّل و فضای آموزشی وسیع آن نبود. در طول تاریخ صدسالۀ آن مدیرانی لایق و دبیرانی دانشمند دست اندر کار آموزش و پرورش در این مدرسه بودند. بزرگانی که نه تنها به ارتقای سطح علمی و دانش عمومی دانشآموزان می‌پرداختند، بلکه به کشف استعدادها و نیز ارتقای سطح فرهنگی و اخلاقی آنان هم توجّه داشتند. نامدارانی چون دکتر محمود بهزاد، مرحوم محمّد تائب، دکتر میر احمد طباطبایی، دکتر پرویز ناتل خانلری، دکتر عبدالعلی طاعتی، دکتر محمّدباقر محقّق و بسیاری دیگر تدریس در این دبیرستان را در کارنامۀ خود دارند و پرفسور سمیعی، پرفسور بهزاد، پرفسور رضا از جمله افراد مشهور و نخبگانی هستند که در دبیرستان شهید بهشتی، رشت درس خواندند.

در این لینک می توانید با تورمجازی عمارت مدرسه ماندگار شهید بهشتی را مشاهده کنید.

http://isffaza.ir/TOUR360/39-GILAN-mandegar/index.html

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار