چالش سخت دستگاه قضا با ویروس مهلک؛
وحید قرایی
کد خبر: ۸۴۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹ 09 May 2020

با شیوع ویروس کرونا در کشور یکی از حساس ترین مراکزی که درگیری آنها با این ویروس می توانست فاجعه آفرین باشد زندان های کشور بود. جایی که افراد زیادی به دلیل محکومیت های قضایی در کنار یکدیگر و در ارتباط نزدیک با هم روزگار خود را می گذراندند. هر گونه چشم پوشی بر شرایط زندان ها می توانست موجد اتفاقاتی باشد که گذر از آنها بسیار سخت و نفسگیر می شد. در این حال دو اتفاق مهم توانست جلوی موج ویرانگر این ویروس را بگیرد و از اتفاقی ناگوار جلوگیری کند. عفو اعلام شده از سوی مقام رهبری در آستانه نوروز باعث شد بخشی از جمعیت زندان ها در روندی قانونی کاهش یابد و سپس اقدام دستگاه قضا در اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط باعث شد تا خطری بزرگ به واسطه این چاره اندیشی دفع شود.

در این مورد ذکر نکاتی بسیار ضروری است. در شرایط اضطراری مثل شیوع یک بیماری مانند کرونا قطعا تصمیمات بایستی به موقع و کارساز باشد و در بسیاری از موارد تعلل می تواند مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد. سیستم قضایی دائما و به دلیل وقوع جرائم و سیستم الزام اجرای احکام و نیز فرایندهای قانونی آزادی زندانیان با ورود و خروج دائمی افرادی مواجه است که می توانند ناقل یک ویروس مهلک مانند کرونا باشند. در این بین فقط بحث فرد زندانی و یا بازداشت شده نیز مطرح نیست. ضابطان قضایی، کارمندان زندان ها، کارمندان دادگاه ها و قضات و بازپرسان رسیدگی کننده نیز با این جریان سیال انسانی در معرض تهدید می باشند که انجام اقدامات پیشگیرانه در کمترین زمان ممکن یک امر ضروری می نماید.

آنچه که امروز در سیستم قضایی قابل مشاهده است انجام اقدامات لازم و در حد توان جهت جلوگیری از مشکلات بزرگتر در قبال افراد زندانی و بازداشت شده بوده و اعطای مرخصی به افراد واجد شرایط و لغو اجرای حکم جلب های غیر ضرری، اجرای دستورالعمل های قرنطینه ای، تشدید اقدامات بهداشتی و اجرای موارد پیشگیرانه و محدود سازی ملاقات ها از جمله مواردی بود که کمک تا این روزها اخبار ناخوشایندی از مجموعه زندان نهای کشور در مورد شیوع کرونا به گوش نرسد.

در این حال در کنار انتقاداتی نیز که خصوصا به اعطای مرخصی به زندانیان در شرایط خاص کشور و یا کمبود اقلام بهداشتی از جمله ماسک در زندان ها شده است باید یادآور شد که علاوه بر لزوم دیدن امکانات یک سیستم در اجرای ایده های خود بایستی لزوم عملی کردن طرح هایی که خسارات ناشی از شیوع بیمار های همه گیر را به حداقل برساند را نیز در نظر گرفت و به نظر می رسد سیستم قضایی در این مورد تا حد توان خود موفق به مهار شیوع کرونا در زندان ها و مدیریت موضوع شد که تاکید می شود این موضوع باعث شد تا افراد بسیار زیادی نیز که در ارتباط با این افراد باشند نیز از مخاطرات احتمالی در امان بمانند.

منتشر شده در نشریه امید کرمان

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار