در سال ۹۲ که صنعت خودرو توسط امریکا تحریم شد کروزی‌ها هم ایران خودرو را تحریم کرده و با ندادن قطعه این شرکت را گروگان گرفتند.کروزیها در سال ۹۰ موفق شدند با استفاده از پوشش شرکت‌های سوری یک نماینده راهی هیئت مدیره ایران خودرو کنند (حمید رضا منجی ) تا از استراتژی شرکت قبل از بقیه قطعه سازان مطلع شده و یک گام جلوتر باشند و همچنین بتوانند مصوبات هیئت مدیره را به نفع خود رقم بزنند.
کد خبر: ۸۴۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ 11 May 2020

در سال ۶۱ که کشور درگیر جنگ بود محمد علیپور و حمید کشاورز با ۲۵ سال سن و با سرمایه هنگفت که منشاء آن معلوم نیست شرکت کروز را تأسیس کردند. علیپور و کشاورز شروع به خرید سهام ایران خودرو می‌کنند و سال ۸۸ حدود ۳/۵ درصد سهام ایران خودرو را می‌خرند که ۳۱ میلیارد تومان می‌شد زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود.
در سال ۹۰ شرکت تدبیر سرمایه آراد را تأسیس می‌کنند و از طریق این شرکت هم سهام ایران خودرو را میخرند. بطوریکه تا پایان سال ۹۰ حدود ۱۴ درصد سهام ایران خودرو را تصاحب میکنند.
یعنی ۲۴۲ میلیارد تومان زمانی که دلار ۱۲۰۰ تومان بود و تبدیل به یکی از بزرگترین مالکان ایران خودرو شدند‌ و هدفشان این بود که به هیئت مدیره شرکت ایران خودرو راه پیدا کنند در صورتی که طبق قانون قطعه ساز نمی‌تواند عضو هیئت مدیره شرکت بالادست خود باشد. زیرا با این کار انحصار قطعات شرکت را به خود اختصاص داده و قطعه سازان دیگر را از دور خارج می‌کند، که شورای رقابت اجازه اینکار را نداد اما کروز از راه دیگری وارد شد.

راز بقای مافیای خودرو سازی در ایران
در سال ۹۲ که صنعت خودرو توسط امریکا تحریم شد کروزی‌ها هم ایران خودرو را تحریم کرده و با ندادن قطعه این شرکت را گروگان گرفتند.کروزیها در سال ۹۰ موفق شدند با استفاده از پوشش شرکت‌های سوری یک نماینده راهی هیئت مدیره ایران خودرو کنند (حمید رضا منجی ) تا از استراتژی شرکت قبل از بقیه قطعه سازان مطلع شده و یک گام جلوتر باشند و همچنین بتوانند مصوبات هیئت مدیره را به نفع خود رقم بزنند.
وقتی هیئت رسیدگی به تخلف خودروسازها مدارک را به قوه قضائیه فرستاد ، طبق قانون باید طی ۶ ماه رأی اعلام می‌شد اما این رای حدود ۳ سال طول کشید و طی نامه‌ای به مجلس بعد (دهم) اعلام شد که تخلفی مشاهده نشده است.
چطور ممکن است ؟ آیا کروز در قوه قضائیه هم نفوذ کرده یا قاضی پرونده صلاحیت رسیدگی به پرونده را نداشته ؟ یا ...
به هر حال آنها هنوز قانع نبودند و شرکت بهمن موتور که تا سال ۹۵ حتی از ایران خودرو و سایپا بهتر کار می‌کرد را هم خریدند اما با شراکت حمید صمدی که مالک شرکت قطعه سازی اورند پیشرو بود و همچنین ۲/۸ درصد از سهام ایران خودرو را نیز داشت. و در واقع خصوصی سازی را به شخصی سازی و انحصار طلبی تبدیل کردند. که نتیجه زد و بند مدیران کروز و سازمان خصوصی سازی بود. و اصلاً بابت خرید شرکت بهمن موتور هیچ پولی پرداخت نشد . و تعداد زیادی از قطعه سازان کوچکتر یا به اجبار و یا توافقی برای جلوگیری از ورشکستگی در رقابت با کروز شرکت خود را به کروز واگذار کردند.
سال ۶۱ همزمان با تأسیس کروز بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین شد. سال ۶۴ شرکت تالبوت انگلیس که پیکان تولید می‌کرد ورشکسته شد و چند سال بعد بهزاد نبوی ، میر حسین موسوی نخست وزیر وقت را مجاب کرد که شرکت تالبوت را به قیمت ۱۳ میلیون دلار بخرند اما نه از انگلیس بلکه از پژوی فرانسه که تالبوت را از انگلیس خریده بود و می‌خواست به جای پیکان ، پژو تولید کند .
در سال ۶۱ همزمان با تأسیس کروز احمد قلعه بانی هم شرکتی را تأسیس کرد که کل ایران خودرو را تحت کنترل بگیرد شرکتی به نام ساپکو . به این ترتیب دیگر ایران خودرو با قطعه ساز رابطه ای نداشت و حالا ساپکو تصمیم می‌گرفت که چه قطعه ای را از چه شرکتی و با چه قیمتی بخرد.
تا سال ۷۹ ساپکو در دست رضا ویسه بود و در سال ۷۹ که اسحاق جهانگیری وزیر صنایع شد ویسه قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو شد. و در سال ۸۰ معاون جهانگیری شد. صنعت خودرو از سال ۸۰ در انحصار ویسه ، قلعه بانی و پور مجیب بود . که ویسه و پور مجیب عضو هیئت مدیره ایران خودرو نیز بودند و علاوه بر آن پور مجیب عضو هیئت مدیره سایپا ، مدیر عامل مگا موتور و ساپکو نیز بود . سایپا هم از سال ۸۰ تا ۸۶ به دست قلعه بانی افتاد که با حفظ سمت در ۱۳ مجموعه صنعتی دیگر نیز حضور داشت . ویسه در سال ۸۴ از تمام سمت های دولتی استعفا داد اما از طریق مهره های خود کنترل صنعت خودرو را به دست داشت.در سال ۹۲ ویسه معاون اسحاق جهانگیری نفر دوم دولت شد. کروز تا سال ۹۷ حدود ۲۵ درصد سهام ایران خودرو را خرید تا انحصار بیشتری ایجاد کند و در این سال ضربه دوم را به ایران خودرو وارد کرد و از تحویل قطعه به آن خودداری کرد.
علیپور و کشاورز تابعیت خارجی دارند و با خرید املاک در خارج از کشور مقدار زیادی ارز از کشور خارج کردند .طبق اسناد موجود علیپور در انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا از دموکرات‌ها حمایت مالی نیز کرد. ضمناً فرزندان آنها و ویسه در خارج از کشور سکونت و فعالیت دارند.
اینها مافیای خودرو ایرانند که ۳۰ سال است با استفاده از حمایت دولت‌ها علاوه بر اینکه اجازه پیشرفت به خودروسازی کشور را نمی‌دهند ، با افزایش قیمت‌های غیرمنطقی فقط ضربه به مردم زدند.آنها به فکر سود نیستند بلکه به سودهای چند صد درصدی فکر می‌کنند .

 

انتهای پیام/*

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
شرکت صنایع تولیدی کروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
با سلام و احترام؛
به استحضار می¬رساند در سالی که به فرمایش رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه¬ای، سال جهش تولید ملی نام گرفته و از فواید آن حل مشکل اشتغال، بیکاری، کم کاری یا تعطیلی کارخانجات و افزایش سطح تولیدات می باشد و از سوی ایشان به شروط جهش تولید از جمله کمک به تولیدکننده، سرمایه¬گذار، فعال اقتصادی سالم، ثروت آفرینان برای کشور و همچنین تلاش در بهبود فضای کسب و کار و جلوگیری از واردات بی¬رویه در خصوص تولید صنعتی تاکید شده، در متن خبری با عنوان " راز بقای مافیای خودرو سازی در ایران"، مطالب مندرج در آن موضوعات اتهامی به شرکت کروز وارد کرده است.
لازم به ذکر است که کروز به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده قطعات خودرو در کشور، بیش از 20 درصد از قطعات حساس و پیشرفته خودروهای داخلی از جمله کنترلرها، نشانگرها، مالتی مدیا، دسته سیم و... را با برترین کیفیت تولید و ارائه می کند. این شرکت علاوه بر ایجاد اشتغال برای 12000 پرسنل، نقش چشمگیری در جامعه و تاثیر بسزایی در امر تولید و خودکفایی کشور دارد.
خواهشمند مطلب کذب مذکور از سایت آن رسانه محترم حذف گردد، در غیر اینصورت شرکت صنایع تولیدی کروز حق پیگیری از طریق مراجع قانونی نسبت به هر شخص و یا سازمانی که اقدام به نشر اکاذیب و یا افتراء در خصوص این شرکت را نماید، دارد.
باشد تا در چهارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری نقش تولیدکننده داخلی تبیین و کسانی که تلاش دارند تا با طرح اتهامات واهی تولیدکنندگان داخلی را ناامید کنند و به خاطر جذابیت¬های واردات و خریدهای خارجی، تلاش کارآفرینان داخلی را کم اهمیت نشان دهند، رسوا نمایند.
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
ملت را بدبخت کردید یک نفر هم پیدا میشه حرف راست را میزنه چهره واقعی تون رو نشون می ده می خواهید ازش شکایت کنید خدا رسوا تون کنه
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
به استحضار نرسون خواهش می‌کنم در نظرات که می گذارید از اسم مقام معظم رهبر سوء استفاده نکنید اینطوری اگر با این حربه دنبال مظلوم نمایی هستید سخت در اشتباهید
ذاکری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
تولید داخلی که ۱۰۰۰ برابر قیمتش گرانتر از تولید خارجی هست را نمی‌خواهیم ماشینی که ایمن نیست قطعاتی که به درد نمی خورند را نمی‌خواهیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
لطفاً اسم خودروسازی ها را نگذارید جهش تولید بلکه بگزارید جهش جیب «مافیا» چرا دستگاه قضایی در قبال صنایع خودروسازی که مبدل شده به آلت قتاله برخوردی نمیکند
مجاهد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
ما ملت ایران اجازه نمی‌دهیم خودروسازان از اسم مقام معظم رهبری سوء استفاده و استفاده ابزاری نمایند
احسان صادقی فرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
شما صنایع خودروسازی مردم را از زندگی کردن ناامید کردید ، آیا دستگاه قضایی این حق ملت را می گیرد از خودروسازان یا چشم پوشی می کند
معین محمودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
زنم و دخترم را در یک تصادف رانندگی به خاطر قطعه تقلبی از دست دادم خدا ازتون نگذره و خدا از اون قاضی که به نفع شما رای میده هم نگذره به حق شب قدر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
شما اینقدری که به فکر جهش جیبتون بودید به فکر بالا بردن ایمنی و کیفیت بودید از چند جهت دارید سود میبرید از فروش خودرو و تولید قطعات بی کیفیت به جای باکیفیت دارید سود میبرید با تولید ماشین بی کیفیت جان ملت ایران را می‌گیرید ، مدیران خودروساز و خودرو فروش چرا خودتون و زن و بچه تونو، سوار ماشینهایی که قطعاتش را خودتون ساخته نمی شوید ماشین خارجی سوار می‌شوید.... .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
سایت تابناک لطفاً جلسات دادگاهت را با این مافیا رسانه‌ای کن تا در جریان قرار بگیرن مردم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
دستگاه قضایی چرا با کرونای خودرو سازی که مثل خوره دارد جان مردم را می‌گیرد برخورد نمی‌کنی
ناشناس
|
Sweden
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ماشینم ECU کروز داشت 7 8 سال پیش حین حرکت آتیش گرفت گفتن به خاطر نقص فنی ای سی یو بوده سرمایم به باد رفت چرا گذاشتن کروز قطعه بسازه
نوشته بود کروز ACU ساخته زدم توو سرم که باز چه بدبختی ای در راهه ای سی یو شونم میگفتن استانداد و این چیزا داره
لعنت بر ....
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
اونی که از سوئد گفته درست گفته ECU نسل اول کروز رو با ایراادات فنی فراوان غالب کردن چند نسل گذشت مردم کشته شدن و سرمایشون نابود شد به خاطر آتش سوزی موتور و خودرو تا بعد کمی اصلاح شد این که کروز هی هر سال میگه ECU نسل جدید زده همینه. داره افتضاحات قبلی خودشو کم کم از بین میبره ECU فعلی کروز هم ایرادات فراوان داره ولی نه در حد آتش سوزی و تهدید جانی بلکه باعث مصرف سوخت زیاد میشه. میلیاردها سود کردن و با اهرم ECU خودروسازها سرکیسه شدند و وجه کروز نقد شد ولی قطعه سازا کوچیک وجهشون نقد نشد و از هم پاشیدن همین برنامه رو کروز در حال پیاده سازی با ACU داره قطعه ایراد دار رو میندازن به مردم و جان مردم در خطر قرار داره
10 سال شغلم طراحی قطعات خودروعه وقتی برای طراحی ECU در شرکت دست چندم چینی که ربطی به اروپا غربی یا آمریکا نداره 100 نفر نیرو جذب مشن چطور کروز که کل تحقیقاتش 200 نفر نمیشه ECU میسازه؟ چون اینی که کروز میسازه ECU نیست
حسن
|
Moldova, Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
هذا من فضل رشوه. باد خنک کولر تابستانی کیا سراتو عقل و هوش و حواس قضاوت از کله پراند درخشش زیبای 900 سکه تمام بهار آزادی پرهیزکار را ناپاک کرد. آسایش و امنیت مردم و دوام نظام بیشتر می ارزه یا کولر دلچسب کیا سراتوی من وسط آفتاب تابستان های خیابان های داغ تهران. دل های ما شیشه نیست مثل فولاد محکم است ما به دیوانگی شهره عالمیم. برج عاج نشینان کالیفرنیا چه دانند از حال پابرهنگان شب خواب پارک هرندی. صدای ضعیف ما به گوش مسولین رسید؟ عدل علی ابراهیم رئیسی کجاست؟ اَین العمار؟ اَین الحسین؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار