کد خبر: ۸۵۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸ 18 May 2020

ویروس SARS-CoV2 عامل بیماری کووید ۱۹ از خانواده کروناویروس است. ین ویروس و ویروس SARS-CoV عامل بیماری سارس و MERS-CoV عامل بیماری مرس ، سه ویروس تهدید کننده حیات از خانواده کرونا ویروس انسانی می باشند.

سازمان بهداشت جهانی WHO در تاریخ سی ژانویه 2020 انتشار بیماری کووید ۱۹ را اورژانس جهانی اعلام کرد و در تاریخ یازده مارچ 2020 پاندمی بیماری رسماً اعلام شد.

پیشرفت در دستیابی به واکسن غیر فعال برای SARS-CoV2

حدود ۸۰ درصد مبتلایان علائم خفیف تا متوسط دارند. در حالی که در حدود ۲۰ درصد موارد منجر به پنومونی شدید ، سندرم حاد تنفسی ARDS ، سپسیس و حتی مرگ می شود.

با توجه به همه گیری جهانی و افزایش آمار مبتلایان در سراسر جهان ، اهمیت دست یابی به داروی قطعی جهت درمان و واکسن مؤثر جهت پیشگیری کاملاً روشن است.

ویروس SARS-CoV2 یک ویروس SS-RNA می باشد. ژنوم ویروس کد کننده پروتئن‌های مختلف از جمله چهار پروتئین ساختار اصلی ویروس است . این چهار پروتئین عبارتند از:

1- Spike(S)
2-Membrane (M)
3-Envelope (E)
4-Nucleocapsid (N)

پروتئین S ، پروتئین سطح سلول برای چسبندگی به ویروس میزبان می باشد و هدف اصلی آنتی بادی های خنثی کننده است.تمرکز اصلی در ساخت واکسن بر پروتئین S هست.

پیشرفت در دستیابی به واکسن غیر فعال برای SARS-CoV2

چندین نوع واکسن در حال حاضرتحت مطالعه هستند؛

تا امروز، واکسن با ترکیب ویروس غیرفعال از بهترین و مؤثرترین واکسن‌ها محسوب می شوند. مانند واکسن آنفولانزا و واکسن فلج اطفال.

در این تحقیق واکسن ویروس غیرفعال
PiCoVacc
( purified inactivated SARS-CoV-2 virus vaccine candidate )
در موش آزمایشگاهی و نوعی میمون(بوزینه) تست شد.

برای تهیه این واکسن از مایع لاواژ برونکوآلوئلار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۱۱ بیمارستان مختلف در کشورهای مختلف (چین، انگلستان، اسپانیا ایتالیا و سوئیس) استفاده شد. تمامی بیماران به تازگی مبتلا شده بودند.

برای کشت سلولی از سلولهای ورو ( Vero cells) استفاده شد(این محیط کشتی است که از سلولهای اپیتلیوم‌ کلیه میمون سبز آفریفایی به دست می آید.)

یکی از نگرانی های اصلی در خصوص واکسن ، طوفان سیتوکین به دنبال پاسخ غیر کنترل شده و بیش از حد T-Cell بعد از تزریق واکسن بود.
طوفان سیتوکین می تواند موجب آسیب بافتی از جمله آسیب به ریه ها شود. در این مطالعه هیچ موردی دیده نشد.

یافته قابل توجه در طی مطالعه این بود که تیترآنتی بادی اختصاصی پروتئین S در بدن موش‌های دریافت کننده واکسن ۱۰ برابر بیشتر از تیتر آنتی بادی در بدن بیماران بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ بود.

نتیجه نهایی به خصوص در میمون‌ها (که نزدیکی ژنتیکی بیشتری به انسان دارند) قابل قبول بوده و با توجه به اینکه عارضه خاصی دیده نشده به نظر واکسن ایمن برای مطالعات انسانی هستند

مراحل آزمایشات بالینی I ، II و III با PiCoVacc و سایر واکسنها SARS-CoV-2 پیش بینی می شود که اواخر امسال آغاز شود.

 

 

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/05/06/science.abc1932

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار