اول و ششم خرداد تکلیف هیات رییسه مشخص می‌شود؛
منتخبان مجلس یازدهم در دو جلسه اول و ششم خرداد گزینه‌های نهایی هیات رییسه را برای رقابت در صحن علنی مجلس را مشخص می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶ 20 May 2020

به گزارش «تابناک»؛ مجلس یازدهم رسما از هفتم خرداد آغاز به کار می‌کند اما تکلیف هیات رییسه آن قبل از آغاز به کار رسمی روشن می‌شود؛ فراکسیون‌ها و نماینده‌ها در پی آن هستند طی روزهای آینده و قبل از تکیه زدن به صندلی سبز بهارستان روی گزینه یا گزینه‌های نهایی به توافق برسند.
«ابوالفضل ابوترابی»، منتخب مردم نجف آباد در مجلس یازدهم، درگفت و گو با برنا درباره دو جلسه غیر رسمی پیش رو گفت: در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت را داریم که فراکسیونی تعیین کننده است، لذا روز ششم خردادماه رئیس و هیأت رئیسه مجلس در فرآیند غیررسمی انتخاب می‌شود. زیرا تعیین کننده انتخابات، فراکسیون اکثریت است که در روز ششم خردادماه تشکیل جلسه می دهد اما این جلسه رسمی نیست. مجلس یازدهم مثل مجلس نهم است، حدود 210 نفر در فراکسیون اکثریت عضو هستند و این فراکسیون تعیین کننده است.

تعیین دو گزینه نهایی ریاست مجلس یازدهم/ زاهدی نایب اول و رقابت سنگین برای نایب دوم

ابوترابی افزود: اعتبارنامه‌ها به دست نمایندگان رسیده و صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تأیید شده است. بعد از برگزاری جلسه اول و تأیید اعتبارنامه‌ها، نمایندگان وارد انتخابات رئیس و هیأت رئیسه می‌شوند، این اتفاق روز 7 خردادماه صورت می‌گیرد.

اما گروهی از نماینده‌ها فردا پنج‌شنبه جمع می‌شوند تا گزینه نهایی خود را انتخاب کنند. آنها اکثراً مدیران دولت‌های نهم و دهم هستند که با پایداری‌ها و البته مؤتلفه با نمایندگی میرسلیم به ائتلافی نانوشته تشکیل داده‌اند تا از بین گزینه‌های خود به جمع‌بندی برسند که در این میان شمس الدین حسینی، حاج بابایی و نیکزاد رقابتی تنگاتنگ دارند اما توافق کرده‌اند در نهایت با یک گزینه به صحن مجلس بروند و به احتمال زیاد یکی از آنها در نهایت با قالیباف رقابت می‌کنند؛ رقابتی که با توجه به اتفاق‌های روزهای اخیر و ناراحتی بعضی از منتخبان از قالیباف می‌تواند نفس‌گیر باشد و برخلاف روزهای ابتدایی که قالیباف را رییس قطعی می‌دانستند اکنون نتوان به قطیت صحبت کرد، مخصوصا که شمس الدین حسینی، حاج بابایی و نیکزاد با توجه به اینکه وزیر بوده‌اند با مجلس آشنایی بیشتری دارند و همین می‌تواند کار را برای قالیباف سخت کند. از طرفی دیگر شعار و اولویت منتخبان جدید مسایل اقتصادی اعلام شده که حضور حسینی در وزارت اقتصاد و نیکزاد در وزارت راه و شهرسازی دولت‌های نهم و دهم و از آن طرف بدهی‌ها و اتفاقات شهرداری تهران در دوره قالیباف روی رای نماینده‌ها تاثیر زیادی بگذارد.

بیشترین رقابت که در این دو جلسه داغ شده، ریاست مجلس است و رقابت برای کسب دیگر صندلی‌های دیگر هیات رییسه با تنش کمتری همراه بوده و تقریبا طی این یکی دو روز به نتیجه نهایی می‌رسند، حتی گفته می‌شود همه طیف‌ها روی نایب رییسی اول زاهدی اتفاق نظر دارند اما طی یک توافقی که بین منتخبان مجلس یازدهم حاصل شده برای هر صندلی دو نفر حضور خواهند داشت تا رقابتی هم در صحن شکل بگیرد که باید دید چه کسی برای رقابت با زاهدی به میدان می‌آید.

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و نایب رییسه فعلی مجلس، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی که در مجلس هشتم عضو هیات رئیسه مجلس بود، محمدحسین فرهنگی که نائب رئیس و عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، ولی اسماعیلی نماینده شهرستان گرمی که در مجلس هشتم، نصرالله پژمان‌فر نماینده فعلی مشهد و منتخب در مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی و حتی علی نیکزاد(در صورت انتخاب نشدن به عنوان گزینه نهایی) گزینه‌های کسب صندلی‌های هیات رییسه مجلس یازدهم هستند و باید دید بعد از دو جلسه اول و ششم خرداد کدام گزینه‌ها برای رقابت وارد صحن علنی مجلس می‌شوند.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار