کد خبر: ۸۵۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ 24 May 2020

استادیار گروه مهندسی شیمی دانشگاه فلوریدا، Piyush K. Jain معتقد است یک کیت تشخیصی سریع خانگی -بدون نیاز به مراجعه به بیمارستان- میتواند ابزاری کارآمد برای بیماری COVID-19 باشد.

این گروه به تکنولوژی بر اساس تکنیک CRISPR دست یافته اند که CRISPR-ENHANCE نامیده میشود و سریعا RNA ویروس SARS-CoV-2 را شناسایی میکند. این تست دقیقا مشابه تست بارداری است که با دو خط بنفش نتیجه تست را مثبت گزارش میکند و پیش بینی میشود در طی 45-60 دقیقه در منزل بدون نیاز به تجهیزات گران قیمت ، تشخیص سریع SARS-CoV-2 در بزاق را فراهم کند.

کیت های تشخیصی موجود با استفاده از سواپ بینی و RT-PCR تنها در آزمایشگاه و با استفاده از دستگاه های گران قیمت انجام میگیرد. همچنین چندین کیت تشخیصی آنتی بادی نیز به تایید FDA رسیده است که آنتی بادی های IgM و IgG را شناسایی میکنند .

سیستم CRISPR/Cas فناوری ویرایش ژن است که میتواند DNA را ویرایش کند. محققان MIT سیستم CRISPR/Cas ای پیدا کرده اند که بتواند به محض پیدا کردن توالی مورد نظر RNA، آن را برش دهند.
اگرتوالی ژنتیکی کروناویروس در بزاق وجود داشته باشد، سیستم آنزیمی CRISPR/Cas فعال شده و با كمك دو پروتئین Cas12a و Cas13a-d طی چند دقیقه آن را تشخيص ميدهد.

اخيرا تست هاي تشخيصي با استفاده از تكنيك CRISPR و نمونه سواپ بيني به تاييد FDA رسيده كه گام بزرگی در زمینه تکنیک CRISPR محسوب ميشود اما هنوز به کیت خانگی تبدیل نشده اند.

فناوری CRISPR-ENHANCE با حساسیت تشخیصی بالا ، قادر به یافتن RNA ویروس است. این روش هنوز به تایید FDA نرسیده است اما دانشمندان این پروژه در تلاش اند پس از ٦ مرحله تاييد، هزینه این تست خانگی را به 1 الی 2 دلار کاهش دهند تا از این کیت به عنوان یک راه سریع تشخیص ویروس کرونا در تمامی کشور ها استفاده شود.

 

Source:
https://www.thedailybeast.com/is-crispr-the-solution-to-the-coronavirus-testing-dilemma

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار