کد خبر: ۸۵۸۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸ 03 June 2020

بیماران کووید۱۹ با وضعیت شدیدتر بیماری مدت زمان بیشتر دفع ویروس (virus shed) و تعداد بیشتری از ویروس را دارند.

تاکنون اطلاعات کمی از دینامیک ویروسی در طول کووید۱۹ و ارتباط بین دوره بالینی بیماری و عفونت زایی بیماران وجود دارد. دو مطالعه این موضوع را بررسی کرده اند.

محققان چینی RNA ویروس را در نمونه گیری سریال از ۹۶ بیمار(میانگین سنی ۵۵ سال) بررسی کرده اند. تعداد نمونه ها شامل ۱۸۴۶ نمونه تنفسی، ۸۴۲ نمونه مدفوع و ۶۲۹ نمونه سرمی بود. این بیماران از ژانویه تا فوریه ۲۰۲۰ بستری شده بودند. ۲۲ بیمار حالت خفیف بیماری و ۷۴ بیمار در وضعیت شدید قرار داشتند.(۳۰ نفر از ۷۴ نفر در وضعیت بسیار شدید بودند) نمونه تنفسی در ۹۵ درصد از بیماران در هفته اول پس از شروع علائم مثبت گزارش شد این عدد در هفته چهارم ۵۴ درصد و پس از آن در تمام بیماران منفی گزارش شد. بیماران با وضعیت خفیف بیماری به طور میانگین ۱۴ روز نمونه تنفسی مثبت داشتند که بالاترین میزان ویروس در این افراد در هفته اول و دوم پس از شروع علائم بود. در حالیکه در بیماران با وضعیت شدید بیماری به طور میانگین ۲۱ روز دفع ویروس را داشتند. و تعداد ویروس در هفته های سوم و چهارم از شروع علائم همچنان بالا بود.

تعداد ویروس در نمونه های مدفوع و سرم پایین تر بود، و به ترتیب تا ۲۲ و ۱۶ روز قابل شناسایی بود. این میزان با شدت بیماری ارتباطی نداشت.

در بین بیماران، افراد با وضعیت شدید بیماری، جنس مرد، سن بیشتر از ۶۰ سال و درمان با کورتیکواستروئید بیش از ۱۰ روز با مدت زمان بیشتر دفع ویروس همراه بوده است.

در مطالعه‌ای دیگر محققان فرانسوی ۱۸۳ نمونه تنفسی را از ۱۵۵ بیمار بین ۲۷ فوریه تا ۱۲ مارچ بررسی کردند. ۱۲۹ نمونه دارای ویروس بودند. تمام نمونه های PCR مثبت با عدد چرخه آستانه *(Cycle treshold value) بین ۱۳ تا ۱۷ دارای کشت مثبت نیز بودند. میزان کشت مثبت از نمونه هایی که عدد Ct بالاتری داشتند کاهش یافت. نمونه ها با عدد ۳۳ تنها ۱۲.۵ درصد کشت مثبت داشتند و نمونه هایی (۷ عدد) که عدد Ct بالاتر یا مساوی ۳۴ داشتند، کشت مثبت نداشتد.

*تعریف Ct value: تعداد سیکل هایی که لازم است تا ویروس با فلورسنت در تست PCR قابلیت شناسایی داشته باشد. میزان بالاتر این عدد به معنی کمتر بودن تعداد ویروس در نمونه است.

 

منبع:
https://www.jwatch.org/na51648/2020/05/27/viral-load-dynamics-patients-infected-with-sars-cov-2

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار