تنگ رغز مجموعه ای منحصر به فرد از آبشار ها و چشمه هایی است که زیبایی آن هر بیننده ای را به وجد می آورد و مکان مناسبی است تا بتوان هیجانات طبیعت گردی را تجربه کرد.
کد خبر: ۸۶۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰ 11 June 2020

تابناک فارس به نقل ازتوریسیم آنلاین:سرتاسر ایران از میان جنگل های شمالی کشورمان و جنگل های ابر گرفته تا جزایر عجیب و غریب جنوب، پر از جاذبه های طبیعت گردی هستند که هر عاشق طبیعتی را به سمت خود می کشانند. از شرق و جاذبه های بیابانی گرفته تا غرب و ارتفاعات زاگرس نیز، پر از مناطقی هستند که هنوز کشف نشده اند یا برای کمتر کسی شناخته شده اند.
تنگه رغز دره‌ای در منطقه فسارود شهرستان داراب استان فارس است که از چندین آبشار و حوضچه تشکیل شده، «رغز» به معنای راه بکر و لغزنده است که در میان بومیان به تنگ رودخیز نیز شناخته می‌شود , به عروس دره‌های ایران معروف است.
دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب ۶۰ آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم گردشگران و کوهنوردان است. با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی این دره به بن بست می‌رسد.

تنگ رغز



اگر به تنگه رغز بروید با رنگین کمانی از طبیعت روبرو خواهید شد. نور خورشید چنان بر پیکر صحره‌ها و آب فیروزه‌ای می‌تابد که انعکاس آن صحنه‌های رویایی را برای شما و عکاسی در طبیعت رقم خواهد زد. سنگ‌ها و صخره‌های این تنگه با رنگ‌های خاکی، سرخ، نارنجی و … به این زیبایی افزوده‌اند. سبزه‌ها و گیاهان این تنگه نیز عروس دره‌ها را با طیف مختلف رنگ سبز آراسته‌اند.

از منطقه سرچشمه رغز بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار میسر است و نهایتاً با رسیدن به آبشاری با طول ۲۳ متر کوهپیمایی‌تان متوقف می‌شود. درحد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز نیز ده‌ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش دارند.

تنگ رغز

هر کدام از آبشارها رغز ارتفاعات مختلفی دارند. مرتفع ترین آبشار به نام آذرخش ۶۵ متر و کوتاه ترین آن ۶ متر بلندی دارند. بعد از آبشار آذرخش، آبشار وداع به ارتفاع ۴۶ متر مرتفع ترین و آخرین آبشار محسوب می شود. در واقع بلندترین فرود در آبشار وداع صورت گرفته است.

همچنین عمق حوضچه های رغز نیز متفاوت است. عمیق ترین حوضچه مربوط به حوضچۀ آبشار کبوتر با ۲۰متر عمق است و کم عمق ترین حوضچه ۶ متر عمق دارد. حوضچۀ آبشار وداع نیز ۱۰ متر است.

ردیف نام آبشار ارتفاع آبشار عمق آب و طول حوضچه پایین آبشار
۱ آبشار نگین ارتفاع ۱۶ متر عمق آب ۸ متر | طول حوضچه ۴۱ متر
۲ آبشار بوم رنگ ارتفاع ۷ متر عمق آب ۸ متر | طول حوضچه ۳۱ متر
۳ آبشار مسعود ارتفاع ۸ متر عمق آب ۱۲ متر | طول حوضچه ۱۵ متر
۴ آبشار گلاب حوضچه ارتفاع ۱۱ متر عمق آب ۷ متر | طول حوضچه ۱۲ متر
۵ آبشار فتح ارتفاع ۸ متر عمق آب ۱/۵ متر | طول حوضچه ۶ متر
۶ آبشار حکمت ارتفاع ۱۱ متر عمق آب ۱۵ متر | طول حوضچه ۳۲ متر
۷ آبشار کبوتر ارتفاع ۲۵ متر عمق آب ۲۰ متر | طول حوضچه ۶ متر
۸ آبشار جام ارتفاع ۹ متر عمق آب ۶ متر | طول حوضچه ۳۶ متر
۹ آبشار دماغه (فراز) ارتفاع ۱۲ متر عمق آب ۲ متر | طول حوضچه ۴ متر
۱۰ آبشار آذرخش ارتفاع ۶۵ متر عمق آب ۶ متر | طول حوضچه ۱۱ متر
۱۱ آبشار یادگار ارتفاع ۴ متر عمق آب ۸ متر | طول حوضچه ۱۱ متر
۱۲ آبشار وداع ارتفاع ۴۶ متر عمق آب ۱۰ متر | طول حوضچه ۷ متر

تنگ رغز

 

یک کفش مناسب پیاده‌روی به پا کنید. برای پرش در حوضچه‌ها و پیمایش دره حتما کفش جلو و پشت بسته به پا کنید و صندل جلوباز و لیز نپوشید؛ سنگ‌های درون حوضچه‌ها ممکن است به پاهای‌تان آسیب برسانند. اگر کوله مخصوص دره‌نوردی دارید وسایل‌تان را در آن بگذارید تا خیس نشود. در غیر این صورت تمام وسایل ضروری را در چند لایه کیسه قرار دهید و بعد در کوله بگذارید.

در فروشگاه‌های وسایل کوهنوردی کیسه‌های مخصوص این کار در سایزهای مختلف وجود دارد که کاملا ضد آب هستند می‌توانید از آن‌ها نیز خریداری کنید تا خیال‌تان از بابت خیس نشدن وسایل کاملا آسوده باشد. از آنجایی که آب حوضچه‌ها سرد است بهتر است از لباس‌های وت سوت استفاده کنید.

جلیقه نجات نیز یکی از موارد ضروری است که برای پرش در حوضچه‌ها حتما باید به تن کنید. بکر ماندن این منطقه در گرو رفتار ماست. برای حفظ آن لازم است که فقط چند کیسه زباله همراه خود داشته باشیم.

تنگ رغز

چند نکته:

در طول مسیر دره با لانه های پرندگان وحشی بسیاری روبرو خواهید شد. کبوترهای وحشی در میان صخره ها لانه دارند. مراقب باشید تا لانه های پرندگان را خراب نکنید.
اگر از آب و شنا می ترسید، قید این سفر را بزنید.
اگر از ارتفاع می ترسید، پیشنهاد می دهیم که مقصد دیگری را برای طبیعت گردی انتخاب کنید.
برای اینکه این مسیر را طی کنید، باید حتما شنا بدانید.
همچنین از ماهی هایی که در حوضچه ها پیرامون شما شنا می کنند نترسید.
تنگ رغز

بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه است، زمانی که سرچشمه‌های پر آب این تنگه، و نسیم برخاسته از آبشارهای متعدد آن، روزهای گرم این ماه‌های سال را برای شما به بهشتی پر از هیجان بدل می‌کنند.

برای رفتن به تنگه رغز ابتدا خود را باید به شهر داراب استان فارس برسانید، بعد از طی کردن مسافتی، در حدود 35 کیلومتری جاده داراب-شیراز به گردنه دراکویه می‌رسید.

مسیر خاکی از اینجا شروع می‌شود. سوار نیسان می‌شوید و پس از گذشتن از منطقه کوه درختی در سمت چپ و مسیری در حدود 2 ساعت مسیر خاکی به اتمام می‌رسد و پیمودن ادامه مسیر با پای پیاده آغاز میشود.

از سمت راست جاده که شروع به پیاده روی کنید به چشمه بیدک می‌رسید. ادامه مسیر پاکوب بدون شیب است. رفته رفته شیب بیشتر می شود و سپس سراشیبی است و با عبور از روی سنگ های بزرگ در نهایت در مسیری بدون شیب به چشمه می رسید.

تنگ رغز

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار