کد خبر: ۸۷۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ 21 July 2020

 نماینده ادوار: ساختار گردش کار مجلس باید تغییر کند

تابناک/ نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی خواستار تغییر ساختار گردش کار مجلس شورای اسلامی شد و گفت: رییس مجلس باید وقت نمایندگان را به سمت کمیسیون‌ها هدایت کرده، طرح های راکد را کنار بگذارد و بر روی لوایح متمرکز شود.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»  در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: از آنجا که حزب نداریم و مردم به اشخاص رای می دهند و نه احزاب، با فقدان برنامه در مجالس مختلف روبرو هستیم.  احزاب دارای برنامه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند و هر فردی می‌داند به چه حزبی با چه تفکر و برنامه ای رای دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم ادامه داد:  اگر انتخابات ما مبتنی بر نظام حزبی بود، می‌دانستیم که برنامه اقتصادی احزاب چیست و کدام حزب طرفدار اقتصاد باز، اقتصاد بسته و کدام هوادار اقتصاد اسلامی است. بنابراین مجلس یازدهم با این مشکل مواجه است همچنان که مجلس نهم و دهم نیز این گونه بود و مجلس سیزدهم و چهاردهم نیز همین گونه خواهد بود.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: مجلس یازدهم با شعار اقتصادی شکل گرفت و باید با برنامه ای منسجم کار را آغاز می‌کرد در حالی که ۲ ماه از وقت مجلس صرف بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون شد.  آقای قالیباف باید در آغاز و پیش از تشکیل کمیسیون اقتصادی، یک کارگروه یا یک کمیسیون تشکیل می‌داد و بر اساس آن جلسات مشترکی با دولت برگزار می کرد و در جریان همین جلسات طرح‌ها و لوایح برای مهار تورم، اصلاح نظام بانکی، تثبیت نرخ ارز، اصلاح قیمت‌ها، تنظیم و مدیریت بازار ارائه می‌شد.

وی ادامه داد: مجلس باید برای حل مشکلات به تفاهم می‌رسید و بر این اساس دولت برای موضوعات مطرح شده لایحه ارائه می‌داد و اگر در موضوعی نیاز به طرح بود، مجلس ورود می‌کرد که این کار صورت نگرفته است، زیرا ۸۰ درصد نمایندگان مجلس جدید الورود هستند و آنها نیز برنامه‌ای ارائه نکردند.

این نماینده سابق مجلس گفت: اکنون نزدیک به ۳ ماه از مجلس یازدهم گذشته است و به تدریج عملکرد مجلس قبلی به فراموشی سپرده می شود.  مجلس یازدهم با توجه به حمایتی که از آن صورت گرفته است باید هر چه زودتر برنامه های عملیاتی برای حل مشکلات جامعه در تعامل و تفاهم با دولت ارائه دهد.

  ساختار گردش کار مجلس باید تغییر کند

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: آقای قالیباف باید ساختار گردش کار مجلس را تغییر دهد. این ساختار سنتی است و با توجه به این که مجلس سنا نداریم و تک مجلسی هستیم این ساختار نمی‌تواند به دلیل تعارض منافع، خود را اصلاح و دولت را نقد کند و هم برای حل مشکلات کشور برنامه و راهکار ارائه دهد.  این یک چرخه باطل است و خروجی مفیدی نخواهد داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم، گفت: رییس مجلس باید ساختارشکنی کرده و ساختار مجلس را تغییر دهد به طوری که به تعداد اعضای کابینه دولت، کمیسیون تشکیل دهد. وقت مجلس را به سمت فعالیت کمیسیون‌ها هدایت کرده، طرح‌های راکد را کنار گذاشته و لوایح را تصویب کند.

وی تصریح کرد: مجلس یازدهم باید بتواند با برنامه عملیاتی در فضای تفاهمی و تعاملی مشکلات را با همراهی دولت حل کند اگر اینگونه عمل کند، موفق خواهد بود.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: مبنای ارزیابی پارلمان‌ها در دنیا تصویب لوایح است نه طرح؛ مجالسی که طرح زیاد تصویب می‌کنند در اجلاس بین المللی پارلمان‌ها نمره منفی می‌گیرند.  سوئد پارلمان نخست دنیا است زیرا یک طرح هم تصویب نمی‌کند و دولت را ملزم به ارائه لایحه می‌کند.

وی گفت: انتظار می‌رود آقای قالیباف با تجربه ای که دارد به کمیسیون‌ها ماموریت دهد از دولت بخواهند که در موضوعات مختلف لایحه ارائه دهد تا در مجلس بررسی و تصویب شود. مشکل ما این است که هر قوه ای خود را برتر می‌داند، این اشتباه است؛ همه باید با همدیگر ید واحده شده و برای اصلاح کشور بسیج شوند.

جعفرزاده ادامه داد: تعارض و تفرقه مشکلی از کشور حل نمی‌کند باید آستین‌ها را بالا زد و به خاطر مردم همه با هم وارد عمل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار