مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
این چشمه سارها در صورت حفاری با پیکر و راه‌اندازی کوره‌ای همچون کوره قنات و با طول ده الی بیست متر می‌توانند تا سی لیتر در ثانیه بصورت مستمر تولید آب نموده..
کد خبر: ۸۸۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ در بازدید از دره آمرفه روستای هود از شهرستان اوز نقاط با مختصات 76,28,64 و 30,94,031 و با ارتفاع 825 متر از سطح دریا و 75,28,40 و 30,93,552 و با ارتفاع 868 متر از سطح دریا و 76,28,43 و 30,93,536 و با ارتفاع 869 متر از سطح دریا برداشت گردید، دو نقطه آخر مربوط به چشمه سارهایی است ، که در دره مطروحه در حال حاضر به‌صورت آب‌دار واقع شده‌اند.

این چشمه سارها در صورت حفاری با پیکر و راه‌اندازی کوره‌ای همچون کوره قنات و با طول ده الی بیست متر می‌توانند تا سی لیتر در ثانیه بصورت مستمر تولید آب نموده وبرای تأمین آب شرب منطقه مورد بهره برداری قرار داده شوند.

البته این دره استعداد احداث قنات کوه را دارد و به خوبی می‌توان در هر ارتفاعی از این دره در دل ساختار زمین شناسی کنگومرا کوره‌ای مشابه کوره قنات و به طول بیست الی سی متر احداث و زه آب‌های کوره احداث شده را برای تأمین آب شرب استفاده نمود.

در زیر حوزه مجاور کوره و یا در بخش بالا دست آن در منطقه‌ای کوهستانی در فاصله یک کیلومتری پس از عبور از گردنه موجود، محلی برای ذخیره‌سازی آب شناسایی شد.

این محل حوزه آبریزی به وسعت بیش از ده کیلومتر مربع را دارد، و با ارتفاع بیست متر همراه با سر ریز طبیعی قادر به ذخیره‌سازی حدود یک میلیون متر مکعب از آب‌های سیلابی را خواهد داشت.

سیلاب‌هایی که در پائین دست وسیله خسارت و خرابی می‌گردند. حوزه آب‌ریز فرم نعل اسبی همراه با پوشش گیاهی مناسب بطوری که مانع از فرسایش و پر شدن مخزن از رسوبات می‌گردد.

گردنه بین روستای هود و سد مطروحه می‌تواند بامی زیبا با قابلیت گردشگری برای کوره, گردد. نیز شرایط برای راه اندازی تله کابین هم فراهم ، نیز با ذخیره‌سازی آب می‌توان پرورش ماهی و قایق سواری را تشویق و به گردشگری محل تا حد ممکن رونق بخشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار