مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
جنس مصالح پی سر ریز و یا مصالحی که در ساختمان دیواره‌های مخزن بکار برده شده، نشان می‌دهد که طرح برای پایداری بیشتر نیاز به اجرای طرح تکمیلی دارد.
کد خبر: ۸۸۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ در مسیر یکی از رودخانه‌های فصلی مرغزار شهرستان اوز با مختصات 77,66,13 و 30,79,796 که ارتفاع آن از سطح دریا 910 متر میباشد طرحی آبخیزدارای اجرا شده است .

این طرح دو ساحل رودخانه فصلی بعنوان دیوارهای مخزن و در مسیر رودخانه ، سر ریز سنگ و سیمانی حتی الممکن ریشه‌دار ساخته شده است.

طرح آبخیر داری مرغزار (جام گوهری)

پوشش گیاهی و شیب‌های مناسب مانع از شستشوی خاک دامنه‌ها و حمل رسوبات به داخل مخزن شده است. از طرفی میزان آورد سالانه پس از هر بار بارندگی بیشتر از حجم مخزن و عمدتاً از سرریز تخلیه می‌شوند.

شناسایی و اجرای چنین طرحی در شرایطی که اولین طرح اجرایی میباشد ، نقش بسیار ارزنده‌ای در تشویق مالکان منطقه برای اجرای طرح‌های مشابه داشته است. و از این جهت قابل تحسین است که: بعنوان کاری الگویی برای مهار سیلاب‌هایی که به‌سرعت از این محل و محل‌های مشابه جاری و سرانجام وسیله‌ای برای ماندابی شدن اراضی پائین دست می‌شوند.

ولی شرایط آورد سالانه ، جنس مصالح پی سر ریز و یا مصالحی که در ساختمان دیواره‌های مخزن بکار برده شده، نشان می‌دهد که طرح برای پایداری بیشتر نیاز به اجرای طرح تکمیلی دارد.

1- دیوارهای مخزن با رسوبات واریزه‌ی و بصورت دپوئی ساخته شده‌اند، لازم است که از بخش پائین دست هر خاکریز در امتداد طول خاک‌ریز عرض کاری درآورده، همراه با خاکبرداری بیشتر از پی، با عرض کار ماشین آلات خاکریزهای ساحل سمت راست و چپ را با مصالح مناسب‌تر که حتی المکان فاقد مارن باشند، بصورت لایه‌لایه با رطوبت بهینه خاکریزی و متأثر از شیب خاکریز تا تاج و سپس با کمک گرفتن از عرض تاج، خاکریز را تا سه الی چهار متر افزایش ارتفاع داد.

2- پس از تقویت خاکریزها، در بخش پائین دست سر ریز به موازات پی سر ریز خاکبرداری و به عمق آن تا حد پنج متر افزوده شود. عرض کار در حد یک و نیم الی دو متر کافی است و بعد از آن با سنگ و سیمان بصورتی که دستک‌های جانبی آنهم منظور گردیده کار شود.

عملیات اجرائی بخش پائین دست تا محل تاج فعلی سر ریز ادامه و از آن به بعد با کمک گرفتن از ساخت و سازهای فصلی سر ریز به میزان سه یا چهار متر متناسب با ارتفاعی که به دیواره‌های مخزن داده می‌شود، سر ریز ارتفاع یابد. به این ترتیب حجم مخزن افزایش پیدا کرده و در کنار آن دیواره‌ها و ساختمان سرریز هم تقویت و کارایی آن بالا و همراه با پایداری بیشتر خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار