مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
ارتفاع خاکریز را به اندازه چهار متر افزایش داده و به همین ترتیب سرریز را هم چهار متر افزایش ارتفاع داد. بدین ترتیب خطر سرریز نمودن سیلاب‌ها و یا ایجاد خسارت به ساختمان سد و یا منازل مسکونی پائین دست به حداقل ممکن خواهد رسید.
کد خبر: ۸۸۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ در بخش بالادست کوره در منطقه‌ای کوهستانی سد خاکی بر روی رودخانه فرا اجرا شده است. مختصات این سد 77,51,43 و 30,90,776 و 790 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تابلوی نصب شده هدف از اجرای این پروژه را تأمین آب شرب عنوان کرده است. در حالیکه به گفته معتمدین محلی تاکنون اگر آبگیری هم شده در رسوبات درشت دانه مخزن و دیواره‌های مخزن، نفوذ نموده است.

چاه‌های تأمین آب شرب محل هم در ارتفاعی بالاتر از بستر مخزن حفر شده‌اند. موقعیت چاه‌های تأمین آب شرب، شیب تند، مسلما مانع از این خواهد شد که آب ذخیره شده قادر به تغذیه و افزایش آبدهی چاه‌های بالادست شود. برای چاه‌های پایین دست در صورتی که در امتداد همین رودخانه فصلی حفر شده باشند. می‌تواند اثر بخشی داشته باشد.

بنابراین نقش اصلی سد خاکی اجرا شده بعنون سیل بند برای حفاظت منازل مسکونی پائین دست بیشتر معنی پیدا می‌کند. در این ارتباط هم ارتفاع سد نسبت به وسعت زیر حوزه، آبریز، مناطق کوهستانی، آورد سالانه کم در نظر گرفته شده، برای ذخیره نمودن حجم سیلاب بیشتر و تضمین جلوگیری از خسارت و خرابی برای منازل پائین دست پیشنهاد می‌گردد، که با رعایت کلیه اصول فنی و مهندسی سدهای خاکی، خاکبرداری از تکیه گاه‌ها، انتخاب مصالح مناسب که خوشبختانه در دریاچه سد این نوع مصالح وجود دارد، رطوبت دادن به مصالح تا حد رطوبت بهینه، کوبیدن لایه لایه، ارتفاع خاکریز را به اندازه چهار متر افزایش داده و به همین ترتیب سرریز را هم چهار متر افزایش ارتفاع داد. بدین ترتیب خطر سرریز نمودن سیلاب‌ها و یا ایجاد خسارت به ساختمان سد و یا منازل مسکونی پائین دست به حداقل ممکن خواهد رسید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

 سد خاکی فرا

سد خاکی فرا

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار