مشاهدات و پیشنهادات طرح‌های آب و خاک شهرستان اوز؛
جمع شدن رسوبات در مخزن یا دریاچه سد خاکی سبب کاهش حجم مخزن می‌گردد. و به گفته معتمدین محلی چهار متر رسوبات تا کنون در مخزن سد دپو شده است.
کد خبر: ۸۸۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲ 15 August 2020

«تابناک»، حسن اشرف گنجویی و حسن عباسی؛ سیلاب‌های فصلی زیر حوزه‌های آب‌ریز منطقه گلار که هر ساله وسیله خسارت و خرابی برای منازل مسکونی و کشت و کارهای منطقه بودند. با ساختمان سد خاکی گلار در مخزن سد ذخیره شده و به گفته معتمدین محلی بر روی آب‌دهی چاه‌های حفاری شده در پائین دست محل سد تأثیر مثبت گذاشته‌اند.

سد خاکی اجرا شده با مختصات جغرافیائی 78,02,40 و 30,66,0 و ارتفاع 829 متر از سطح دریا واقع شده است. سر ریز سد از نوع کانال رو باز و در تکیه‌گاه سمت راست محل سد اجرا شده است. از زمان ساختمان سد تاکنون سر ریز در چند نوبت کار کرده و آب مازاد دریاچه سد را به پائین دست هدایت نموده است.

رخنمون‌های مارنی بصورت لایه‌های گسترده و ممتد در دیواره سمت چپ مخزن که به دامنه‌های پائین دست هم ادامه میابند، از نقاط ضعف پروژه محسوب شده که آثار نم‌زدگی و جمع شدن آب در بعضی از نقاط پائین دست مشخص میباشد.

بررسی‌های بیشتر از آبراهه‌های فرعی و اصلی، تداوم دیواره‌های مخزن به سمت پائین دست از محور سد و سیلاب‌هائی که پس از هر بار بارندگی از آنها جریان می‌یابد، همه و همه به انضمام حجم آبی که از سر ریز پس از پر شدن مخزن سد جاری می‌شوند، می‌توان مجموعه آنها را در آب‌بندانی در بخش پائین دست محل سد در محل ورودی دره بصورت خاکی قوسی به سمت سد خاکی اصلی، اجراء و با رعایت تمامی اصول فنی – مهندسی ساختمان خاکریزها، طرحی اجرا نمود که همه سیلاب‌ها را در خود ذخیره نماید.

جمع شدن رسوبات در مخزن یا دریاچه سد خاکی سبب کاهش حجم مخزن می‌گردد. و به گفته معتمدین محلی چهار متر رسوبات تا کنون در مخزن سد دپو شده است. جمع آوری این رسوبات و غیر قابل نفوذ نمودن مخزن سد هم مشکلی است که مانع اجرای اهداف ساختمان سد می‌گردد. با در نظر گرفتن پارامترهای مطروحه و نیز فرار آبی که معتمدین محلی مطرح می‌نمایند. ضرورت دارد که کل پروژه در شرایط کنونی مورد باز بینی مجدد و برای ادامه کار آن راهکارهای مناسب مطالعه و اجرا گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید 09128509127

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار