کد خبر: ۸۸۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹ 19 August 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویر احمد ، هیأت وزیران با هدف ارتقای سطح درآمدی مشمولان قانون کار، با افزایش کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۳۹۹ موافقت کرد و کمک هزینه مسکن کارگران از ابتدای تیر ماه امسال ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد.

بر این اساس، کارگران از این برج افزایش حق مسکن را به همراه معوقه تیرماه در فیش حقوقی خود دریافت خواهند کرد.البته با توجه به بسته شدن لیست حقوق بیشتر بنگاهها و کارخانه ها احتمال اینکه افزایش حق مسکن در فیش حقوق شهریور ماه لحاظ شود دور از انتظار نیست که در این صورت کارگران معوقه حق مسکن دو برج تیر و مرداد را طلب خواهند کرد.

پس از آنکه مصوبه افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران در بیستم مرداد به اتفاق آرا در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد، وزیر کار اعلام کرد که این موضوع برای طرح و تصمیم گیری نهایی به هیات دولت ارجاع و طی جلسات آینده در هیات دولت تصویب خواهد شد.

پیشنهاد افزایش کمک‌ هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار ۳۱ خرداد از سوی وزیر کار با قید دوفوریت جهت بررسی و تصویب به هیات وزیران ارایه شد و شریعتمداری در نامه ای به معاون اول ریاست جمهوری تصویب مصوبه را خواستار شد؛ این اقدام از این جهت صورت گرفت که حق مسکن تنها آیتم بسته مزدی کارگران به شمار می رود که برای اجرایی شدن نیاز به تصویب هیات وزیران دارد.

هفدهم خرداد ماه، نشست شورای عالی کار با مصوبه افزایش کمک هزینه مسکن کارگران همراه بود و اعضای شورا با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران موافقت کردند.

علیرغم پیش بینی ها، مصوبه شورای عالی کار با توجه به وعده های داده شده به مقامات کارگری در تیر ماه به تصویب نرسید و قید دوفوریت تصویب مصوبه درهیات وزیران کارساز واقع نشد تا اینکه سرانجام روز دوشنبه بیستم مرداد مصوبه شورای عالی کار در افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن کارگری پس از هفته ها بحث و بررسی به تصویب کمیسیون اقتصادی دولت رسید.

پیش از این مقامات کارگری تاخیر در تصویب مصوبه افزایش حق مسکن و تایید هیات وزیران را با توجه به حضور سه وزیر کابینه در جلسه شورای عالی کار موجه ندانسته و بر لزوم پرداخت معوقات آن از ابتدای سال تاکید کرده بودند؛ معاون روابط کار وزارت کار نیز این مساله را ناشی از ضعف و مشکلات قانون کار دانسته و گفته بود محاسبه حق مسکن از ابتدای سال و پرداخت معوقات ۵ ماهه آن همگی به تصویب و نظر دولت بستگی دارد.

معاون روابط کار از افزایش ۱۰ درصدی دریافتی کارگران در سال ۱۳۹۹ با تصویب افزایش حق مسکن در هیات دولت خبر داد و گفت: با این افزایش متوسط حقوق و دریافتی کارگران امسال ۴۳۵۲ درصد افزایش پیدا کرد.

اگر چه بخشنامه افزایش حق مسکن هنوز از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ نشده ولی با توجه به مصوبه امروز هیات وزیران، حق مسکن کارگران از ابتدای تیر ماه ۳۰۰ هزارتومان تعیین شده و اشاره ای به عطف به ماسبق و پرداخت معوقات ماههای قبل نشده است.

افزایش کمک هزینه مسکن کارگران در حالی به تصویب رسید که پیش از این مبلغ حق مسکن، ۱۰۰ هزار تومان بود و با تصویب هیات وزیران از برج تیر سه برابر شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار