قابل توجه ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا؛
مسئولان بهداشت اعلام کرده اند که پمپ بنزین‌ها می‌توانند ۸۰۰۰ نفر را به ویروس کرونا آلوده کنند هشت هزار نفر آمار کمی نیست که بخواهیم آن را به شوخی بگیریم و از کنار آن راحت رد شویم ...
کد خبر: ۸۹۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۵ 25 August 2020

به گزارش «تابناک»؛ اگر این روزها به جایگاه‌های سوخت بنزین ، گاز ( سی ان جی ) سر زده باشید ، شاهد غیر فعال بودن تعدادی از نازل های ارائه سوخت بوده اید . این یعنی اینکه از تمام ظرفیت جایگاه سوخت استفاده نمیشود آن هم در شرایط حاد کرونایی استان که با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند، مردم کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و ترجیح می‌دهند با وسیله شخصی خود تردد کنند و طبیعتاً مراجعه به جایگاه‌های ارائه سوخت بیشتر شده است . اما در این بین غیر فعال بودن و عدم ارائه خدمت بخش هایی از جایگاه های سوخت خود باعث ایجاد ازدحام و شلوغی جایگاه ها شده است .

در حالی که مسئولان بهداشت اعلام کرده اند که پمپ بنزین‌ها می‌توانند ۸۰۰۰ نفر را به ویروس کرونا آلوده کنند هشت هزار نفر آمار کمی نیست که بخواهیم آن را به شوخی بگیریم و از کنار آن راحت رد شویم ، پمپ بنزین ها و پمپ های گاز (سی ان جی ) به مکان هایی تبدیل شده اند که کرونا در آن ها جا خوش کرده است و منبعی برای شیوع و گسترش کرونا هستند . براساس عقل و منطق باید در ابتدای امر خود افراد حداکثر احتیاط و مراقبت در رعایت نکات بهداشتی را در این مکان ها داشته باشند که تا حدود زیادی شرایط آن برای افراد فراهم نیست .

در بعضی از پمپ بنزین و پمپ گاز ها(سی ان جی ) از تمام ظرفیت و امکانات خود در ارائه خدمات به شهروندان استفاده نمی کنند و اگر از اپراتورهای آنها علت غیر فعال بودن نازل های سوخت را سوال کنیم خیلی راحت پاسخ می دهند فشار سوخت کم است ، نازل خراب است ، تعداد اپراتورهای آن جایگاه ناکافی هستند ، یا اینکه اپراتورها به هر دلیلی در محل کار برای ارائه خدمت حاضر نیست و مسائل دیگر که باعث نارضایتی افراد شده است .

مسئله دیگری که این روزها خیلی زیاد با آن مواجهه هستیم عدم رعایت نکات بهداشتی در اکثر جایگاه های سوخت می باشد،اینکه اپراتورهای جایگاه های سوخت بدون ماسک و گاهاً دستکش فعال هستند ، درحالی که طبق دستورالعمل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌ها، توسط کارکنان با دستکش یکبار مصرف و زدن ماسک انجام بگیرد. چیزی که خلاف آن مشاهده می شود .

در خصوص دستگاه های کارت خوان هم ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در ابتدای شیوع کرونا تمامی اپراتورها موظف شدند که دریافت هزینه سوخت فقط با ارائه کارت بانکی صورت بگیرید اما با گذشت زمان کماکان مشاهده می کنیم که دریافت وجه نقد که یکی از منبع های مهم ویروس هست هم صورت میگیرد و در اکثر جایگاه ها تعداد کمی دستگاه کارت خوان آن هم ثابت وجود دارد که افراد بعد از سوختگیری باید به آنها مراجعه کنند تا هزینه سوخت را به نوبت پرداخت نمایند .

پمپ بنزین ها این روزها شده اند منبع انتقال ویروس کرونا و آژیر خطر آن هم به صدا در آمده است متاسفانه مشکلات بسیاری در خصوص عدم رعایت نکات بهداشتی دارند دیگر مثل روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا خبری از ضدعفونی کردن نازل ها صفحه کلید دیسپنسرها، سرویس بهداشتی و... نیست.

آیا این موارد موازی با اصول بهداشتی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در جایگاه های سوخت است ؟ دستورالعمل و اطلاعیه ها در این خصوص اعلام نشده است ؟ یا اینکه دستورالعمل ها آمده است اما فقط برای امضا کردن و روی کاغذ آوردن است و خبری از اجرای آن نیست !

چه کسی باید پاسخگوی وضعیت فعلی جایگاه های سوخت استان کرمان باشد ؟ به مردم توصیه می‌شود که کرونا را جدی بگیرند اما وقتی نوبت به عمل می‌رسد برخلاف دستور العمل ابلاغ شده عمل میکنند ؟ چرا باید همشهریان ما در این وضع استان در صف بنزین و کارتخوان باشند و با اپراتورهایی که بدون ماسک و دستکش عمل می کنند برخورد داشته باشند ؟ آیا نظارتی صورت میگیرد که اگر نظارت صورت می گرفت وضع جایگاه های سوخت ما این نبود !
اگر پمپ بنزین‌ها مشکلاتی دارند، باید فکر اساسی در مورد آنها کرد. وقتی دستورالعملی صادر می‌شود باید مطمئن شد که در حال اجراست. باید اسباب اجرای فرمان را هم فراهم کرد ، زمانی که اپراتورها مدعی هستند دستکش و ماسک در اختیارشان قرار داده نمی شود شرایط برای رعایت نکات بهداشتی فراهم نیست در این زمینه چه کسی باید پاسخگو باشد ؟

این نیست که فلان ارگان بگوید وظیفه ما نیست دیگری بگوید با ما نیست و مدام پاس کاری کنند تا آخر به جایی نرسد ... اینجا دیگر موضوع و سلامتی و جان افراد در میان است .

پمپ های بنزین و گاز یکی از عوامل مهم گسترش این ویروس شده اند که در ابتدا نیاز به رعایت نکات بهداشتی از جانب خود افراد برای حفظ سلامتی خود و خانواده هایشان دارد و همچنین اپراتورها باید در رعایت دستورالعمل ها و نکات بهداشتی محتاط تر باشندکه چه بسا با تشدید نظارت ها وبازرسی های مسئولان مربوطه کمک شایانی در مهار این ویروس خواهیم داشت .
گزارش : کمالی فرد
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار