رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:ابطحی: ترور فخری‌زاده نتیجه دیدار بن سلمان، پمپئو و نتانیاهو بود / غرضی: هر چقدر زمان گذشت حقوق عامه صرف حقوق خاصه شد / کریمی اصفهانی: ‌اصلاح طلبان هیچ شانسی در ۱۴۰۰ ندارند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند
کد خبر: ۹۱۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰ 27 November 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کریمی اصفهانی: ‌اصلاح طلبان هیچ شانسی در ۱۴۰۰ ندارند

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید: بایدن مشابه ترامپ است و اساس دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هیچ یک با دیگری تفاوتی ندارد.انتخابات آمریکا در حالی با پیروزی جو بایدن دموکرات، به پایان رسید که نگاه ها از کاخ سفید به سمت تهران چرخیده و منتظر واکنش سیاستمداران ایرانی به روی کار آمدن بایدن هستند. در این میان دو جناح اصلی کشور که دعوا و رقابت آنان هیچ گاه تمامی ندارد، همدیگر را به سوء استفاده از روی کار آمدن بایدن یا ترامپ به نفع جناح خود متهم می کنند.اصولگرایان بر این باور هستند که جناح چپ از ریاست جمهوری بایدن برای مذاکره با آمریکا سوء استفاده می کند و از طرفی دیگر اصلاح طلبان، معتقدند جناح راست از نیامدن دوباره ترامپ ناراحت است.احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است فرقی بین ترامپ و بایدن نیست. او تاکید دارد اینکه گفته می شود اصولگرایان نگران رأی نیاوردن ترامپ هستند فضاسازی اصلاح طلبان است.

توصیه توئیتری کواکبیان به کاندیداهای نظامی

مصطفی کواکبیان به کاندیداهای نظامی برای حضور در انتخابات دو توصیه کرد.مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده سابق مجلس در توئیتی نوشت: «کاندیداهای"نظامی"در ۱۲دوره انتخابات ریاست جمهوری شانسی برای پیروزی نداشته‌اند؛امابه نظامیان میگویم؛‏لطفا پس از استعفا ازسمت خودوباتعهدبه عدم بازگشت به شغل قبلی بدون استفاده از”امکانات بیت‌المال"حتمایک حزب سراسری تشکیل دهیدآنگاه وارداین مصاف شویدتامفهوم واقعی"مردم سالاری"تحقق یابد.»

واکنش جماران به اظهارات رئیس سازمان محیط زیست؛ آقای کلانتری! ادبیاتتان را اصلاح کنید

پایگاه اطلاع رسانی جماران در یادداشتی به اظهارات اخیر کلانتری واکنش نشان داد.یادداشت جماران به شرح زیر است:در این روزها قطعه کلیپی در فضای مجازی نشر یافته که در آن آقای عیسی کلانتری، «امام خمینی» را فرزند ناخلف آمریکا خوانده است. استدلال ایشان هم مبتنی بر آن است که مدعی می شود «آمریکایی ها پشت شاه را خالی کرده اند و او را تنها گذاشته اند».این سخن از جهات عدیده مورد مناقشه است. اول آنکه مطابق هیچ سند و مدرکی آمریکایی ها پشت شاه را خالی نکردند و این نه تنها با شواهد تاریخی در تضاد است. مطابق همه اسناد منتشر شده، شاه و رژیم پهلوی تا آخرین لحظات حیات خود از حمایت کامل غرب و حتی شوروی برخوردار بوده است.

در این باره فقط کافی است به متن منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز اشاره شود که در آن از قول ژنرال رابرت هایزر فرستاده ویژه کارتر در تهران آمده است که او در نشستی در نیویورک به تیم «پروژه ایگل» گفت که از سران نظامی ارشد ایران خواسته بود برای نگاه داشتن شاه در قدرت هر تعدادی از تظاهرکنندگان را که لازم است، بکُشند. طبق صورت جلسه آن نشست، ژنرال هیوسر گفت که به ژنرال‌های ایرانی گفته بود اگر تیراندازی هوایی نتوانست تظاهرکنندگان را پراکنده کند، «سینه‌های آن‌ها را هدف قرار دهید». وی همچنین ژنرال‌های ایرانی را بزدل توصیف کرده بود.نکته دوم اما درباره ادبیات منحط و مبتذل آقای کلانتری است که در باره شخصیت امام از تعبیر زشت «فرزند ناخلف» استفاده می کند. آقای کلانتری ظاهرا از کمترین میزان از ادب سیاسی و اجتماعی برخوردار نیست که درباره مقتدای کشور از این واژه زشت و توهین آمیز بهره می گیرید. راستی ایشان معنای فرزند ناخلف را می داند؟ مطابق نقل فرهنگ های فارسی بهترین معنا برای این واژه « فرزندی است که مطابق با آداب خانواده اش عمل نکرده است». آیا جریان فکری نهضت اسلامی دست پرورده آمریکاست تا بگوییم چون به اندیشه آمریکا و آداب ایشان پشت کرده است، پس ناخلف بوده است.

به نظر می رسد کلانتری حتی از معنای این اصطلاح هم بی اطلاع است.حقیقت آن است که امام خمینی فرزند راستین اسلام است و این سخنان آقای کلانتری هم جز آنکه آبروی گوینده را ببرد دست آوردی نخواهد داشت، چراکه مردم ایران و مستضعفان جهان بهتر می دانند که امام در کدام مکتب پرورش یافته و در کدام اندیشه مستغرق بوده و از کدام چشمه فکری سیراب شده است.و نکته آخر مربوط به گروهی است که این سخن را منتشر کرده اند. راستی اگر یک دهم این سخنان را، آقای کلانتری درباره رهبر معظم انقلاب بر زبان جاری کرده بود، گروه مصاحبه کننده، جرأت انتشار آن را داشت؟ آیا امام از سایر حوزه های ارزشمند نظام کم اهمیت تر است؟

غرضی: هر چقدر زمان گذشت حقوق عامه صرف حقوق خاصه شد

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: هر چقدر زمان گذشت حقوق عامه صرف حقوق خاصه شد و به جای اینکه قاعده جامعه رضایت پیدا کند، گروه ها و اشخاص امتیاز طلب رضایت پیدا کردند.«محمد غرضی»، کاندیدای پیشین ریاست جمهوری، در گفتگو با برنا با بیان اینکه مردم وظیفه میهنی، اسلامی و کشوری خود را در انتخابات انجام می دهند، اظهار کرد: هر چقدر زمان گذشته (40 سال)، مدیران کشور نتوانستند رضایت کشور و مردم را به دست بیاورند.او افزود: علت اصلی هم این است که به جای اینکه با شعارهای انقلاب همراه شوند، (شعارهای انقلاب رضایت مردم هست) با رضایت گروه ها و اشخاص امتیاز طلب کار می کنند، بنابراین غیرممکن است اینها بتوانند توفیقی در خدمت به مردم داشته باشند.غرضی بیان کرد: هر چقدر زمان گذشت حقوق عامه صرف حقوق خاصه شد و به جای اینکه قاعده جامعه رضایت پیدا کند، گروه ها و اشخاص امتیاز طلب رضایت پیدا کردند.او در پایان افزود: اگر شعارهای مختلف داده می شود بخاطر این هست که با این شعارها می توانند اهداف شخصیشان را دنبال کنند، مردم هم توانایی این را دارند که مطلب را تشخیص دهند. مردم خیلی خوب بلدند تا از کشور دفاع کنند و نمی خواهند، گرفتار آدم های امتیاز طلب شوند.

کیومرث نیازآذری دستگیر شد

کیومرث نیازآذری توسط حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه دستگیر شد.کیومرث نیاز آذری از زمان تاسیس وزارت اطلاعات تا سال ۸۵ ریاست اداره کل اطلاعات استان مازندران را بر عهده داشت. وی پس از بازنشستگی در سال ۸۵ تقریبا به مدت ده سال بر صندلی ریاست دانشگاه آزاد مازندران تکیه زد و در نهایت با آمدن علی‌اکبر ولایتی به این دانشگاه برکنار شد.فرزند کیومرث نیاز آذری، مصطفی نیازآذری، متهم ردیف پنجم پرونده اکبری طبری است که پس از دستگیری طبری از کشور خارج شد. او به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر متهم است.گفته می‌شود مصطفی نیاز آذری به پشتوانه پدرش، کیومرث نیاز آذری، از رانت‌های مختلف اقتصادی بهره‌مند شده است و البته شایان ذکر است که خاندان نیازآذری بخش بزرگی از ییلاقات بندپی سوادکوه و بندپی شرقی بابل را به غنیمت گرفتند.مصطفی نیازآذری از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور با نفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری اقدام به خروج ارز از کشور کرده و از این طریق به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیدا کرده است.رسول قهرمانی، نماینده دادستان در پرونده طبری، پیرامون ارتباطات مصطفی نیازآذری و طبری گفته است: فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است

ظریف اسرائیل را متهم ترور فخری‌زاده دانست

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر نوشت که نشانه‌هایی از نقش اسرائیل در ترور شهید فخری زاده وجود دارد.وزیر امور خارجه ایران در این پیامی توییتری نوشت: «تروریست ها یکی از دانشمندان برجسته ایرانی را ترور کردند. این عمل بزدلانه که شواهد جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، نشان‌دهنده جنگ طلبی از سر بیچارگی مرتکبین آن است.»ظریف در ادامه این پیام نوشت: «ایران از جامعه بین‌المللی، بویژه اتحادیه اروپا، میخواهد که استانداردهای دوگانه شرم آور خود را خاتمه دهند و این عمل تروریستی را محکوم کنند.»

پیام وزیر اطلاعات: انتقام می گیریم

حجت الاسلام و المسلمین علوی گفت: شهادت مظلومانه ی رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح، شهید والامقام دکتر محسن فخری‌زاده موجب تالم و تاسف فراوان گردید.به آگاهی مردم عزیز و قدر شناس کشورمان میرساند سربازان گمنام امام زمان(عج)، شناسایی عناصر خودفروخته ی تروریست این جنایت ددمنشانه را آغاز نموده و انتقام خون شهید عزیز را از مسببان و هادیان جنایت کار خواهند گرفت.

نحوه برخورد مردم ایران با انتخابات ریاست جمهوری

حکیمی پور یکی از چهره های سرشناس اصلاح طلبان در رابطه با اقبال نظامیان در میان مردم برای انتخابات ۱۴۰۰ بیان کرد: انتخابات در ایران دقیقه نودی است و هشتاد درصد رای دهندگان ده روز مانده به رای گیری مطلع و درگیر مسایل می‌شوند. اعتماد به نیروهای نظامی به راحتی در بین مردم شکل نمی گیرد و این به ارتباط فرد با جامعه بستگی دارد. سابقه انتخابات در ایران نشان داده است که اقبال مردم به چهره های نظامی کم است البته هیچ‌ چیزی در سیاست، مطلق نیست.

زیر پای رئیس دولت اصلاحات خالی می‌شود؟

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برخی از دوستانمان در گروه های شبکه اصلاح طلبی بر این باور هستند که ما مسؤلیت اجرای عملیات سیاسی را از دوش آقای خاتمی بزداییم که برای حفظ حریم و حرمت و شیخوخیت ایشان لازم است و این مسؤلیت اجرایی و عملیاتی سیاسی را به درون یک توافق و هماهنگی و همدلی میان خود احزاب ببریم و بدنه داخلی احزاب بتوانند به عنوان عصای دست و عمل سیاسی آقای خاتمی ایفای نقش کنند.

اولین واکنش اروپایی ‌ها به ترور شهید فخری زاده

کارل بیلت رییس اندیکشده شورای روابط خارجی اروپا به ترور شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوش و نوآوری وزارت دفاع ایران اشاره کرد و گفت که ترور هدفمند بخشی از اقدام ها برای جلوگیری از بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای است.بیلت نخست وزیر پیشین سوئد هم در صفحه توئیترش نوشت: بعید نیست که این ترور هدفمند بخشی از اقدام ها برای جلوگیری از دولت بایدن در جهت احیای دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای باشد.
وی سال گذشته نیز از اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انتقاد و آن را اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در ضربه بر پیکر دیپلماسی ارزیاب کرد.
روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بعدازظهر امروز (جمعه) اعلام کرد که عناصر تروریست مسلح، خودرو حامل فخری زاده را مورد حمله قرار دادند و در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها، وی به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد. اما در نهایت این مدیر و خدمتگزار عرصه علمی، پژوهشی و دفاعی کشور به شهادت رسید.

ابطحی: ترور فخری‌زاده نتیجه دیدار بن سلمان، پمپئو و نتانیاهو بود

محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به ترور شهید محسن فخری زاد نوشت: بی شک اسرائیل عامل مستقیم این جنایت است. اسرائیل بد جور خیمه زده داخل ایران. حوادث متعدد سال‌های گذشته حاکی از این فاجعه است. استراتژی امنیتی ایران باید برگردد به یافتن جاسوس‌ها ونفوذی‌های موسادی.وی افزود: این هفته‌های آخرترامپ، وقتی است که در حال غرق شدن، دوست دارد ایران را هم با خود غرق کند. راه برگشت آمریکا به سیاست‌های ملایم‌تر را می‌خواهند سد کنند. تیم بایدن هم احتمالا از این کار‌ها بدشان نیاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار