رئیس شیلات استان کرمان گفت: تولید شیلات در استان کرمان به سه هزار تن رسیده و رفسنجان هم به‌نوعی در این زمینه پیشتاز است و بزرگترین مزرعه پرورش آرتمیا کشور در شهرستان رفسنجان است.
کد خبر: ۹۴۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ 10 March 2021

 

اختتامیه جشنواره مجازی طبخ آبزیان پیش از ظهر امروز با حضور رئیس شیلات استان کرمان و نفرات برگزیده این جشنواره در این شهرستان برگزار شد.

عباس حاج‌عبداللهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی وزارتخانه غذاست، اظهار کرد: آنچه این چندساله افزایش داشته رفتن به سمت غذاهای آماده و نیمه آماده بوده و استفاده از غذاهای دریایی مورد غفلت واقع شده استفاده از غذاهای دریایی در کنار اثرات مفید برای سلامت، اشتغال ایجاد می‌کند و با توجه به اهمیت این موضوع اولین جشنواره مجازی طبخ آبزیان در کشور بدر رفسنجان برگزار شد.

وی عنوان کرد: امیدواریم این جشنواره مشوقی برای مصرف غذاهای دریایی باشد چراکه استاندارد مصرف غذاهای دریای در جهان ۲۲ کیلوگرم در سال است اما در ایران ۱۰ کیلوگرم است.

ابوالقاسمی رئیس شیلات استان کرمان نیز گفت: تولید شیلات در استان کرمان به سه هزار تن رسیده و رفسنجان هم به‌نوعی در این زمینه پیشتاز است و بزرگترین مزرعه پرورش آرتمیا کشور در شهرستان رفسنجان است.

وی بیان داشت: وظیفه کلی ما ترویج یا تغییرنگرش نسبت به مصرف مصرف ابزیان است به دلایل فرهنگی میزان مصرف آبزیان در کشور ما پایین است و در کرمان طبق مطالعه‌ای که انجام دادیم، حدود پنج کیلوگرم سرانه مصرف آبزیان در استان است و امسال کاهش تولید و مصرف به‌دلیل کرونا داشتیم.

ابوالقاسمی عنوان کرد: شهر کرمان را به چهار قسمت تقسیم کردیم که مصرف آبزیان در بعضی نقاط به زیر یک کیلوگرم در سال می‌رسد که اگر از دیدگاه سلامتی به آن نگاه کنیم زنگ خطری در حوزه تعذیه و بهداشتی است.

وی زنجیره تولید آیزان را در زمینه امنیت غذایی امری مهم دانست و گفت: آبزیان علی‌رغم فوایدی که در رژیم غذایی دارند جایگاهشان در سبد غذایی کم است و جایگاه فست‌فودها پررنگ‌تر از غذاهای سالم است و طبق مطالعاتی که در کشور انجام شده؛ عدم دسترسی مناسب به آبزیان تازه یکی از دلایل مصرف کم آبزیان است، شهرهای ساحلی دسترسی بیشتری دارند.

رئیس شیلات استان کرمان ادامه داد: دلیل دیگر کمبود آبزیان است اگر آبزیان مانند مرغ ماده استراتژیک به‌شمار می‌رفتند شاهد مصرف پایین آن نبودیم اگر گران یا کم شود نهایتا مردم نمی‌خورند اما ماده استراتژیکی مانند مرغ اگر کم شود مسائلی که اخیرا در کشور دیدیم به‌وجود خواهد آمد.

وی یکی دیگر از دلایل عمده کمبود مصرف را عدم آشنایی خانم‌های خانه‌دار با روش طبخ ماهی عنوان کرد و گفت: چندین سال است سازمان شیلات برگزاری جشنواره غذاهای دریایی را برگزار می‌کند و این جشنواره برای اولین‌بار در کشور به صورت مجازی با ایده رفسنجان برگزار شد که جشنواره کشوری شد.

ابوالقاسمی در ادامه به فواید ماهی هم اشاره‌‌ای داشت و تصریح کرد: ماهی تنها گوشتی‌ست که هر ده نوع اسید آمینه مورد نیاز بدن را دارد و سریع هضم می‌شود و مدت‌ها انسان را سیر نگه می‌دارد و اثرات مثبت برای بیماران قلبی عروقی دارد، افرادی که ساحل‌نشین هستند دندان‌های سالمتری دارند همچنین در رشد بچه‌ها مفید بوده و برای خانم‌های باردار فواید زیادی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار