استاندار کرمان:
استاندار کرمان با اشاره به اینکه وضعیت کرمان در شأن دارایی‌های این استان نیست، گفت: باورم نمی‌شود که برخی از مناطق استان ثروتمند کرمان تا این حد محروم باشند.
کد خبر: ۹۴۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 17 March 2021

 

علی زینی‌وند صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران به وضعیت استان در خصوص کرونا اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر ۱۳ شهر استان آبی و ۱۰ شهر زرد است و تنها سیرجان دارای وضعیت نارنجی بود که خوشبختانه به وضعیت زرد رسیده است. روند شیوع بیماری در استان طی دو ماهه گذشته ثابت بوده و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و توزیع واکسن در کشور بیشتر شود می‌توان امیدوار بود پایان بهار و تابستان در کشور شاهد آرامش بیشتری باشیم.

وی در خصوص بحث مطالبه گری در استان افزود: باید مطالبه‌گری در استان ترویج و نهادینه شود، کرمان استانی ثروتمند است اما وضعیت استان کرمان در شأن دارایی‌های این استان نیست.

استاندار کرمان گفت: رویکرد ما توسعه متوازن و استفاده از ظرفیت‌های استان است و متأسفانه بنگاه‌های بزرگ که از منابع استان استفاده می‌کنند به تناسب برداشت از منابع استان و ثروت کلانی که از این منابع دارند، در توسعه استان نقش چندانی ندارند.

زینی‌وند تصریح کرد: حساب شرکت‌های بزرگ که در کرمان وجود دارند و در جای دیگر است لذا این شرکتها باید ثروتی که از طریق منابع استان تأمین می‌کنند را به استان انتقال دهند و ما در این رابطه در همه حوزه‌ها از تمام ظرفیت‌ها برای برگشت ثروت به استان استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: ما باید تولید ثروت را توزیع کنیم یعنی وقتی کارخانه‌های ما به مناطق محروم می‌روند باید بتوانیم یک زنجیره رفاهی حول آن منطقه ایجاد کنیم.

کرمان درگیر توسعه نامتوازن است

زینی‌وند یادآور شد: استان کرمان متأسفانه در تولید شغل در بخش خدمات از میانگین کشور و حتی استان‌های همجوار خود پایین‌تر است در حالی که ما همه توجه خود را معطوف به معادن و صنایع اطراف کرده‌ایم و متوجه توسعه نامتوازنی که در استان وجود دارد نمی‌شویم.

وی ادامه داد: باورم نمی‌شود که برخی از مناطق استان ثروتمند کرمان تا این حد محروم باشند ضمن اینکه برنامه متوازنی بر اساس ثروت خلق شده در استان نداریم.

زینی‌وند با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از سهام این شرکت‌ها متعلق به دولت و در حقیقت ثروت ملی است، افزود: ما چند خواسته از شرکت‌های بزرگ استان داریم اول اینکه این شرکت‌ها از ظرفیت و پول کلانی که در اختیارشان قرار دارد در جاهایی که معین اقتصادی هستند، برای خدمت رسانی استفاده کنند؛ دوم در جاهایی که توجیه اقتصادی دارد، صنایع وابسته به خود را در کل استان توزیع کنند و در یک جا متمرکز نباشند همچنین سپرده گذاری ثروتشان در بانک‌های استان انجام شود.

وی گفت: معتقد به تأسیس سازمان مسئولیت‌های اجتماعی در کرمان هستم بنابراین باید تولید ثروت را در استان توزیع کنیم یعنی با ایجاد کارخانه در مناطق محروم افراد مشغول به کار شوند.

استاندار کرمان تصریح کرد: بخش عمده‌ای از سهام بورس متعلق به استان کرمان است که می‌توان از این ظرفیت در تأمین مالی مگاپروژه‌های استان بهره‌مند شد همچنین معتقدم که شرکتهایی که برایشان امکان پذیر است در مناطق مختلف استان امکانات گردشگری و کشاورزی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اگر شرکت‌های بزرگ و معادن را تجمیع کنیم و همچنین کمک‌هایی که در هر گوشه از استان توسط افراد انجام می‌شود تجمیع شوند و در شوراهای صلاحیت‌دار بیایند، با استفاده از داده‌های دقیق از مسائل استان تا پنج سال آینده وضع استان بسیار مطلوب خواهد شد.

جایگاه استان در جدول گردشگری کشور بسیار پایین است

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله صنعت گردشگری در استان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به وضعیت استان در صنعت گردشگری و تناسب ظرفیت‌هایی که در زمینه گردشگری در استان وجود دارد جایگاه استان در جدول گردشگری کشور بسیار پایین است.

وی افزود: استان کرمان دارای ظرفیت‌های زیبایی در خصوص گردشگری است ضمن اینکه با وزیر گردشگری در خصوص رونق صنعت گردشگری استان به طور مفصل مذاکره داشته‌ایم و به وزیر و گردشگران و تورلیدرها به جای مثلث گردشگری، مربع گردشگری پیشنهاد دادیم.

استاندار کرمان گفت: مسئله گردشگری در استان غیر فعال است که باید فعال شود بنابراین در راستای فعال شدن این صنعت به تبلیغات و بوم گردی نیاز داریم البته منکر هتل‌های شیک و مجهز نمی‌شویم اما بوم گردی باید جذاب باشد وگرنه در همه جای دنیا هتل‌های چند ستاره با غذاهای شیک وجود دارد.

زینی وند تصریح کرد: در راستای ایجاد هلدینگ گردشگری مذاکراتی داشتیم که در این راه رسانه‌ها باید گفتمان سازی و بخش خصوصی را ترغیب کنند ضمن اینکه در این خصوص ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار