بی توجهی مسئولان به هشدارها در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار دست مردم کرمان داد و بزرگترین استان کشور وارد موج پنجم کرونا شد.
کد خبر: ۹۷۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ 27 June 2021

طی روزهای اخیر آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در استان کرمان دو رقمی شد هشدارهای پی در پی رسانه‌ها به مسئولان و مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی اثر بود تا اینکه در نهایت روز گذشته جلسه ستاد کرونا در کرمان تشکیل شد و مسئولانی که نسبت به هشدارها بی تفاوت بودند به یکباره به منتقدان رفتارهای مردم و عدم رعایت پروتکل‌ها تبدیل شدند.

این در حالیست که بسیاری از دلایل شیوع کرونا در کرمان به دلیل عادی سازی و عادی انگاری کرونا در اجرای قوانین بود، طبق گفته چند روز قبل معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان استان کرمان هیچ گاه از پیک چهارم نیز خارج نشده بود. در واقع کرمان حالا گرفتار موج متوالی کویید ۱۹ شده است و نکته نگران کننده اینکه هم اکنون کرونای هندی در کرمان شیوع یافته است.

دومینوی کرونا مقابل چشم مسئولان/ کرمان وارد موج پنجم کرونا شد

نگاهی به آمار بیماران بستری در کرمان نشان می‌دهد در موج چهارم کرونا تعداد بیماران بستری از ۶۲ نفر کمتر نشد و عدد ۱۰۶ نفر در نیمه ماه گذشته در کرمان یکی از بالا ترین آمار روزانه ثبت شده بود.

این آمار در چهار روز گذشته به ۱۰۰، ۱۰۷، ۱۰۵ و ۱۱۰ نفر رسیده و سیر افزایشی را طی می‌کند که به گفته استاندار کرمان موجب نگرانی شدید شده است، تعداد فوتی‌ها نیز در کرمان صعودی است به طوری که در همین چهار روز ۳۱ نفر فوت کرده‌اند.

غفلت مسئولان و عبور کروناهندی از مرزهای شرقی

جنوب و شرق کرمان مهمترین کانون شیوع کروناست و هم مرز بودن این مناطق با سیستان و بلوچستان و هرمزگان که کانون شیوع کرونای هندی هستند نشان می‌دهد مهمترین عامل شیوع بیماری انتقال کرونا از مرزها بوده است.

اما نکته عجیب‌تر اینکه با وجودیکه آمار این دو استان نشان از افزایش ابتلاء داشت اما هیچ اقدام مؤثری برای کنترل ورود مسافران از این دو استان به کرمان نشده است و روز گذشته بود که بعد از درگیر شدن کرمان با بیماری استاندار کرمان ورود مسافر از این دو استان به شهرها و مناطق ییلاقی استان را ممنوع کرد.

نکته عجیب‌تر اینکه با وجودیکه آمار این دو استان نشان از افزایش ابتلاء داشت اما هیچ اقدام مؤثری برای کنترل ورود مسافران از این دو استان به کرمان نشده است

همان گونه که در گزارش قبل نیز عنوان شد موج ورود مسافران به کرمان و سکونت موقت برای تابستان گذرانی از سیستان بلوچستان و هرمزگان به کرمان در حالی آغاز شد که سوغات این افراد برای کرمانی‌ها کرونای هندی بود. حالا بنا به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تخت‌های کرونایی در بیمارستان‌های جنوب کرمان جا برای بستری بیمار جدید ندارد.

اگر سری به سطح شهر کرمان بزنید وضعیت را نگران کننده تر می‌بینید، عملاً هیچیک از پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر نظارت نمی‌شود و استفاده از ماسک به حداقل میزان خود طی ماه‌های اخیر رسیده است.

ادارات مملو از ارباب رجوع، برگزاری مراسم عروسی و عزا، فعالیت مشاغل پر خطر، حضور گسترده مردم در پارک‌ها و بوستان‌ها، مسافرت بی رویه از استان‌های مجاور به کرمان، عدم کنترل بیماری در موج چهارم مهمترین دلایل افزایش شیوع کرونا در کرمان است.

روز گذشته در حالی مسئولان ستاد مقابله با کرونا دور هم جمع شدند که چند ماه قبل پس از اعلام وضعیت زرد در کرمان کنترلی روی پروتکل‌های بهداشتی در کرمان انجام نمی‌شد و پس از افزایش موارد بستری مجدد در خواست برای اجرای پروتکل‌ها از سوی استاندار مطرح شد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم از عدم اجرای پروتکل‌ها گلایه کرد.

کرمان با موج پنجم کرونا درگیر شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان کرونا-مقابل-چشم-مسئولان-کرمان-وارد-موج-پنجم-کرونا-شد">در گفتگو با مهر اظهارداشت: متأسفانه شاهد سیر صعودی شیوع کرونا در استان کرمان هستیم و به دلیل شیوع کرونای هندی در هرمزگان و سیستان و بلوچستان نگران تکرار این وضعیت در کرمان و افزایش موارد بستری در روزهای آتی هستیم.

دومینوی کرونا مقابل چشم مسئولان/ کرمان وارد موج پنجم کرونا شد

حمیدرضا رشیدی افزود: افزایش مراجعات سرپایی به مراکز تعیین شده بیماران کرونایی نگران کننده است و اگر طی روزهای پیش رو، شاهد اعمال محدودیت‌های جدید و افزایش رعایت پروتکل‌ها نباشیم با بحران مواجه می‌شویم.

وی تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم از دور همی جدا خودداری کنند، مسافرت‌ها محدود شود و از برپایی مراسم‌های عروسی و عزا خودداری شود.

از مدیران دستگاه‌های دولتی می‌خواهیم از برگزاری هر گونه تجمع در ادارات خودداری کنند و در صورت امکان خدمات به صورت غیر حضوری ارائه شود

وی گفت: تعداد قابل توجهی از تخت‌های بیمارستانی استان کرمان اشغال شده و اگر این روند مراجعه ادامه داشته باشد با مشکل مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: کرمان، بم، منوجان، قلعه گنج و منوجان هم اکنون قرمز هستند و تعداد شهرستان‌های در موقعیت زرد در استان بسیار محدود شده و روند گرایش شهرستان‌ها از وضعیت نارنجی به قرمز شتاب یافته است.

رشیدی گفت: از مدیران دستگاه‌های دولتی می‌خواهیم از برگزاری هر گونه تجمع در ادارات خودداری کنند و در صورت امکان خدمات به صورت غیر حضوری ارائه شود.

وی استفاده از ماسک، رعایت فاصله حداقل دو متر و جلوگیری از دور همی و مراجعه به موقع به پزشک در صورت مشاهده علائم را بسیار مهم دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از تشدید نظارت بر قرنطینه افراد مبتلا در منزل تاکید کرد و افزود: طرح بیماریابی نیز در قالب طرح شهید سلیمانی با جدیدت پیگیری می‌شود.

کرمان با چالش جدی مواجه شده است

وی افزود: فهرج، ریگان، نرماشیر، راور، کوهبنان، انار و رابر هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند که البته روند مراجعه بیماران سرپایی در این مناطق نیز سیر صعودی دارد.

استاندار کرمان نیز کرونا-مقابل-چشم-مسئولان-کرمان-وارد-موج-پنجم-کرونا-شد">در گفتگو با مهر اظهارداشت: وضعیت کرمان شکننده است و نگران روزهای آینده هستیم، همه امکانات پزشکی کرمان در اماده باش قرار دارد و تمام تلاش مسئولان استانی برای کنترل موج جدید بیماری است.

علی زینی وند افزود: همه فرمانداران باید در شهرستان‌ها حضور میدانی داشته باشند و ضمن شناسایی کانون‌های بیماری تدابیر لازم برای بیماریابی و کنترل را انجام دهند.

وی مسافرت به استان کرمان را از شهرهای قرمز استان‌های مجاور ممنوع اعلام کرد و افزود: برگزاری مراسم عروسی، عزاداری و هر گونه دورهمی ممنوع است و فرمانداران باید با افرادی که قانون را رعایت نمی‌کنند برخورد کنند.

وی گفت: در حال حاضر مهمترین وظیفه همه مدیران دستگاه‌های اجرای مقابله با موج جدید بیماری است.

کرمان که در غفلت مردم و مسئولان بار دیگر درگیر کرونا شده در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها و تشدید محدودیت‌ها با چالشی جدی روبرو خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار