آمار دو روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی کرمان از اوج گیری دوباره فوتی‌های کرونا حکایت دارد و این در حالیست که میزان رعایت پروتکل‌ها در استان به شدت کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۹۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶ 03 October 2021

روند کاهشی فوتی‌های کرونا از ابتدای مهر ماه آغاز شد و تعداد فوتی‌های کووید ۱۹ در بزرگترین استان کشور که در نیمه شهریور به ۳۱ نفر رسیده بود در ابتدای مهر ماه به عدد ۱۴ رسید و پس از آن آمار به ترتیب در روزهای بعد ۸، ۱۲، ۲، ۹، ۶، ۶ و ۴ نفر را ثبت کرد اما طی دو روز اخیر اعداد ۱۴ و ۱۱ نفر ثبت شده است.

میزان بستری‌های کرونا در استان عدد ۶۸ نفر را در روز گذشته نشان می‌دهد. این در حالیست که اگر این روزها به سطح شهر کرمان سر بزنید میزان رعایت پروتکل‌ها حتی در ادارات نیز به شکل کاملاً محسوس کاهش یافته است.

این در حالیست که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان حدود ۴۰ درصد از افراد واجد شرایط واکسیناسیون نیز از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمان حدود ۴۰ درصد از افراد واجد شرایط واکسیناسیون نیز از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند

امروز همچنین تزریق واکسن به دانش آموزان بالای ۱۲ سال نیز شتاب بیشتری گرفت و قرار است ۳۵۰ هزار دانش آموز در این بازه سنی در زمانی کوتاه واکسینه شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مهدی شفیعی اما در گفتگو با مهر می‌گوید: تمام اقدامات لازم برای افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون و تأمین واکسن در استان انجام شده است و انتظار داریم مردم با مراجعه به مراکز نسبت به تزریق فوری واکسن اقدام کنند.

وی افزود: بهترین واکسن در دسترس ترین است و مردم باید بدانند که تأخیر در تزریق واکسن علاوه بر خطری که خودشان را تهدید می‌کند موجب قطع نشدن زنجیره ویروس و ادامه اپیدمی می‌شود.

مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند

اوج گیری دوباره کرونا در کرمان/ اجرای پروتکل‌ها به حداقل رسید

وی وضعیت استان کرمان را شکننده دانست و خواستار رعایت کامل پروتکل‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی شد و بیان کرد: واکسن در کنار اجرای پروتکل‌ها می‌تواند بیماری را کنترل کند در غیر این صورت گرفتار موج بعدی بیماری می‌شویم.

شفیعی بیان کرد: کادر درمان به شدت خسته شده‌اند و مشاغل زیادی هم به دلیل شیوع این ویروس لطمه دیده است در این میان رفتارهای مسئولانه می‌تواند ما را از شرایط فعلی خارج کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در گفتگو با مهر عنوان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کنترل اپیدمی بسیار مهم است، در واقع واکسیناسیون بخشی از کار است و بخش مهم دیگر مسئولیت اجتماعی مردم نسبت به یکدیگر است.

واکسن مورد نیاز در استان وجود دارد

حمیدرضا رشیدی نژاد با پیگیری‌های انجام شده طی روزهای گذشته ظرفیت مراکز واکسیناسیون توسعه پیدا کرده است و مرکز واکسیناسیون خودرویی نیز در پارک مادر شهر کرمان ایجاد شده است و انتظار داریم مردم از این ظرفیت نهایت بهره را ببرند که تا قبل از شروع فصل سرد سال واکسیناسیون را در بالاترین سطح ممکن انجام داده باشیم.

اوج گیری دوباره کرونا در کرمان/ اجرای پروتکل‌ها به حداقل رسید

وی تاکید کرد: حتی افرادی که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند باید همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری ها را با دقت انجام دهند.

حتی افرادی که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند باید همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری ها را با دقت انجام دهند

وی گفت: در صورتیکه مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند و تصور کنند که با واکسن مشکل حل می‌شود شاهد موج بعدی کرونا خواهیم بود.

در حال حاضر تعداد موارد ابتلاء به کرونا در استان کرمان تقریباً تثبیت شده است اما این وضعیت شکننده در استان کرمان که به خصوص در زمینه ارائه خدمات پزشکی به بیماران استان‌های مجاور نقش بارزی دارد، بسیار شکننده است.

با حضور در بیمارستان افضلی پور کرمان به سادگی می‌توان تعداد قابل توجهی بیماران غیر بومی را در مراکز درمانی مشاهده کرد که به گفته کارشناسان یکی از مهمترین عوامل شیوع ویروس در استان کرمان محسوب می‌شود.

از سوی دیگر افزایش آمار ابتلاء به بیماری در استان‌های مجاور نیز زنگ خطر شیوع کرونا توسط بیماران سایر استان‌ها را در کرمان به صدا در آورده است.

خطر عادی انگاری و اعتماد بیش از حد به واکسن و عدم استفاده از ماسک نیز پاشنه آشیل وضعیت شکننده استان کرمان است در این میان هوشیاری و توجه ویژه مردم به رعایت نکات فردی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

فاکتورهای افزایش خطر کرونا در کرمان

حضور در فصل برداشت پسته و خرما و استفاده از کارگران فصلی که اکثراً از استان‌های مختلف به کرمان مهاجرت موقت می‌کنند و همچنین بی توجهی از عده‌ای از مردم بومی استان برای واکسیناسیون این روزها یکی از بزرگترین فاکتورهای تأثیر گذار بر اوج گیری مجدد کرونا در روزهای آتی خواهد بود.

ضمن اینکه قرار گرفتن در تعطیلات متوالی و مسافرت‌های مردم به استان‌های مختلف به خصوص بندرعباس و قشم و کیش بر ریسک‌های کرونایی استان کرمان افزوده است.

نکته نگران کننده دیگر حضور اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز در استان است که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند، این افراد در آمار رسمی حداقل ۱۰ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند

ادامه آموزش‌های مجازی در مدارس نیز یکی از دلایل افزایش حضور خوش نشین های استان‌های همجوار در کرمان شده است و تعداد قابل توجهی از ساکنان استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان همچنان در استان کرمان ساکن هستند و رفت و آمد آنها به کرمان از مهمترین دلایل تعداد بالای مبتلایان در مقایسه با دیگر استان‌ها است.

اما نکته نگران کننده دیگر حضور اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز در استان است که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند، این افراد در آمار رسمی حداقل ۱۰ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و باید هر چه زودتر برای واکسیناسیون آنها چاره اندیشی شود.

زندگی دسته جمعی این اتباع خارجی و عدم رعایت پروتکل‌ها به مخاطره‌ای جدی تبدیل شده است که مسئولان استان کرمان باید برای رفع آن هر چه زودتر چاره اندیشی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار