به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است.
کد خبر: ۸۸۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۸ 12 August 2020

به گزارش «تابناک»؛ روز خبرنگارِ آخرین سال قرن سیزده هجری شمسی نیز باهمان تبریکات و تشریفات ، باهمان وعده و وعیدها، و باهمان ارج وتبرجاتی به پایان رسید ، که سالهای قبل چه بسا پس از آن.. اما در این بین وقایعی در شرف گذار وگذراست ، که اگر نتوان گفت مهمترین، می‌توان با اطمینان عنوان سرنوشت ساز ترین وقایع تأثیرگذار در آینده‌ی این شغل وحرفه‌ی شریف را بدان منتسب نمود.

بدون تعارف و بدون کمترین مقدمه‌ای شاید بتوان فتح باب جریان عظیم مطالبه‌گری را بهترین مصداق از این وقایع در شمار آورد.

خبرنگاری، معامله گری یا مطالبه گری؟

رویکرد مهمی که تا سالها قبل ، جزئی از وظایف وتعاریف حیطه‌ی پرمسئولیت خبر و خبررسانی تلقی می‌گردید، اما اکنون خود یک محور مهم حفظ و بقای مطلوب جامعه ، و رکنی سرنوشت ساز در اقتدار هر اجتماعی برشمرده شده که خبر و خبررسانی ، همراه باحِرَف ، مشاغل وبسیاری مسئولیت‌های مرتبط با آنها، خود قابل تعریف در دایره‌ی مطالبه گری، و در خدمت آن محسوب می‌گردند.

امروز رسانه و فرایند اطلاع‌رسانی همان میزانی به خدمت شفافیت، آگاهی بخشی و مطالبه گری درآمده که سابق بر این در خدمت اقتصاد، فرهنگ، سیاست، امنیت آموزش، عمران و آبادانی ، بسیاری فعالیت‌های مهم دیگر زندگی بشری قرار داشت.

لذا شناخت و درک این مهم از سوی برخی نهادها، اشخاص حقیقی وحقوقی، گروه‌ها ،شخصیت‌ها، جوامع، سازمانهای خردوکلان رسمی و غیررسمی، وسایر حوزه‌ها و ارکان نیز به همین میزان ضروری وحیاتی می نماید.

چراکه من بعد درک بهتر از جایگاه مطالبه گری، و رسالت مطالبه گرانه‌ی اهالی رسانه نباید و نمی تواند، اجازه‌ی کمترین قصور یا تشخیص ناروایی را برتابد.

این منادیان حقیقت، و حفاظت از قانونمندی، و انواع ،انحاء مختلف انضباط اجتماعی ، به قدری در مطالبه‌گری از قوام‌ ، استحکام ، روشن بینی برخوردارند که هیچکس نباید و نمی تواند آنان را بجای مطالبه گری بر جایگاه معامله گری فرض نموده، در قالب تعاملات و معاملات بی اعتبار و بی ارزشی همچون وعده های استخدامی وانتصابی یا مناصبی چون مشاور رسانه ای، یا سرپرستی روابط عمومی به تصرف درآورده؛ یا اینکه با کارگشایی های سفارشی، تبادل حقوق و ارقام ثابت ، متغیرِ شبهِ حق السکوت وحتی حق رپرتاژ گرفته تا وام ها و ریزسکه ها و کارت‌های هدیه و دیگر آیتم‌های حاوی وهن و تحقیر ،به بیراهه سوق داده ، به دایره‌ی بردگی خویش کشاند.

امروز هر کس خبرنگار را به عبارت صحیح تر، عزت وشرافت قلم او را به هرقیمتی از برج و بارو گرفته ، تا به بهای ناچیز و مشمئز کننده یک کارت ناچیز هدیه یا برخی جیره‌های حقیرانه ، شرم آور مورد هتکِ دعوت به معامله‌گری قرار دهد، بیش از دیگران باید در انتظار عواقب مطالبه و پرسشگری تیزبینانه‌ی او باشد.

دریک کلام

امروز شرافت، دانش و تعهد در عرصه خبری ورسانه ای، در چنان میزان وجایگاه رفیعی قرار گرفته که آوردگاه مطالبه گری و شفاف سازی را بیش از پیش بر سوداگران عزت و منزلت انسانهای فرهیخته‌ای چون خبرنگاران، سخت و نفوذناپذیر ، ومحدود و گریزناپذیر ساخته ، و روز خبرنگار را ، بیش از هر چیز بهانه ای برای یادآوری احیای اخلاق ، حق طلبی و حقیقت جویی قرارداده است.

وزن وجایگاهی که حفظ وارتقاء آن از احدی جز خود اهالی رسانه و اطلاع رسانی ساخته ومقدور نیست.

روزی بس مبارک، که مبارک‌ یکایک

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار