آیت الله علم الهدی:
امام جمعه مشهد گفت: کشوری که بر اثر اتصال با اقیانوس هند با سه قاره مرتبط است، آسیا، اروپا و آفریقا، ضمن این‌که با سه قاره ارتباط دارد، از طریق ارتباط آسیای شمالی، آسیای شمالی هم با دو قاره دیگر اروپا و آفریقا متصل می‌کند، این خاصیت این سرزمین است، هند با سه قاره ارتباط دارد اما با آسیای شمالی مرتبط نیست.
کد خبر: ۱۰۲۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱ 04 February 2022

به گزارش تابناک رضوی، آیت‌آلله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این‌هفته، با اشاره به حلول ماه رجب‌المرجب، اظهار کرد: از جمله دعاهایی که در ماه رجب قرائت می‌کنیم، دعایی است که اولش به درگاه خدا عرضه می‌داریم «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَیْنِ فِی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الثَّانِی وَ ابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ»، خدایا از تو درخواست می‌کنم به دو مولودی که در این ماه ولادتشان است، یکی وجود مقدس امام جواد (علیه‌السلام) میوه دل علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) و دوم، فرزندش امام هادی (علیه‌السلام).


ایشان ادامه داد: در ولادت امام هادی (علیه‌السلام) دو روایت داریم، یک روایت ولادت امام هادی (علیه‌السلام) در 15 ذی‌الحجه است و یک روایت هم امروز که روز دوم رجب است و به همین مناسبت در این دعا خدا را قسم می‌دهیم به دو مولود، یکی‌اش امام هادی (علیه‌السلام) است.

امام جمعه مشهد مقدس اضافه کرد: بر حسب آن روایت، امروز روز ولادت امام هادی (علیه‌السلام) هست و فردا نیز روز شهادت ایشان منتها چون امروز مقارن با شهادت و متصل به شهادت هست، معمولأ به‌عنوان عید ولادت امام هادی (علیه‌السلام)، همان 15 ذی‌الحجه را عید می‌گیریم که در کنار شهادت نباشد و ماه رجب مخصوص شهادت امام هادی (علیه‌السلام) باشد و فردا شهادت امام هادی (علیه‌السلام) است، ان‌شاءالله فردا در همین مکان عرایضی در تحلیل شخصیت سیاسی امام هادی (علیه‌السلام) در محضر مقدس شما خواهم داشت.

آیت‌الله‌العظمی صافی سرمایه‌ای برای اسلام بود

ایشان با بیان این‌که اگر امروز، روز ولادت امام هادی (علیه‌السلام) باشد برحسب این دعا، این ولادت را به محضر مقدس همه شما برادران و خواهران تبریک عرض می‌کنم، به ارتحال آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی اشاره کرد و گفت: ضایعه‌ای که در این چند روز گرفتارش شدیم، از دست دادن یک مرجع بزرگ و یک تنتنه سترگ مقام فقاهت، مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها گوشه و کنار می‌گویند «الحمدلله عمر طولانی داشت، از دست دادن یک عزیز با عمر طولانی تأسف ندارد»، ایشان بیش از صد سال عمر کردند اما بحث از دست دادن پیر و جوان نیست، از دست دادن یک سرمایه است؛ مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی یک سرمایه عظیم و ارزشمندی برای روحانیت، حوزه‌های علمیه و جهان شیعه بود، مردی که در این پهنه وسیع عمر تا آخرین لحظات قلم از دستش نیفتاد و همه ساعات و دقایق عمرش در تمام این طول و پهنه به حمدالله توفیقات بالای خدمت‌گزاری به اسلام، دین و مسلمین بود و در ابعاد مختلف زندگی‌اش نقش استوانه و رکن داشت.

ایشان افزود: به تعبیری که رهبری در بیانیه‌شان فرمودند، از دهه 20 به این‌طرف آیت‌الله صافی محور خیلی از مسائل در حوزه علمیه بودند و بعد از پیروزی انقلاب، اولین شورای نگهبانی که تشکبل شد که تجربه‌ای در جهت نظارت بر جریان قانون‌گذاری کشور و تطبیق آن با احکام شریعت نداشت، وجود آیت‌الله‌العظمی صافی در شورای نگهبان اولیه به مدت 8 سال، نقش یک رکن را ایفا کرد که چشم همه در تحلیل فقهی قوانین و نوع بررسی قوانین به دهان ایشان بود، تنها بررسی شرعی نبود، ایشان نسبت به قوانین بررسی برنامه‌ای هم داشتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: وجود مقدس شخصیتی به این عظمت، سرمایه بود و ما در روحانیت این سرمایه عظیم را از دست دادیم و امیدواریم خداوند متعال جای خالی این مرد بزرگ را برای ما جبران کند و خسارتی که از فوت این فقید سعید برای ما در روحانیت و شیعه ایجاد شد، با عنایت و رأفت پروردگار به بهترین وجه مورد جبران قرار بگیرد.

نسل امروز نسبت به چرایی انقلاب سؤال دارد

ایشان به آغاز دهه مبارک فجر اشاره و تصریح کرد: در دهه فجر به سر می‌بریم، جهل و سومین دهه فجر را می‌گذرانیم، چهل و سه سال کم نیست در سایه یک انقلاب و نظام زندگی کردن، نسل‌ها آمدند و رفتند، از نسل اولیه انقلاب ما اقلی باقی مانده و عمده محور زندگی اجتماعی امروز ما را نسل‌های سوم و چهارم تشکیل می‌دهند، این‌هایی که در پیروزی انقلاب در دنیا نبودند، آن روز و امام را ندیدند و حتی دوران دفاع مقدس را درک نکردند، الان برای این‌ها در چهل و سومین دهه فجر، چهار سؤال مطرح است که این چهار سؤال، دوتای آن را امروز عرض می‌کنم و بقیه آن را هفته دیگر.

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان سؤالات چهارگانه مطروحه اشاره و گفت: «چرا انقلاب کردیم؟» این‌ها که قبل از انقلاب و زمان شاه را ندیدند و نمی‌دانند چه خبر بود، واقعأ باید برای این نسل‌ها روشن شود که فقط یک جریان آمد مسلط شد بر جریان ستمشاهی و او را براندزای کرد؟ سؤال دوم این است که «چطور انقلاب کردیم؟» چطور ما انقلاب کردیم؟ کودتا کردیم؟ یک عده اسلحه دست گرفتند بر قدرت‌های ستمشاهی پیروز شدند؟

ایشان اضافه کرد: سوم، «دستاورد این انقلاب چه بود؟» ما چه بودیم و چه شدیم؟ البته این جمله را خیلی‌ها می‌گویند اما به‌عنوان کفران نعمت و توهین به داده خدا و توهین به خون شهدا، سؤال واقعی این است که دستاورد این انقلاب چه بود؟ و چهارم، «آخر این انقلاب می‌خواهد به کجا برسد؟» آخرش چه می‌شود؟ آینده این انقلاب چه می‌شود؟ اینجا چهار سؤال است که اگر بخواهیم مشروح وارد این سؤال‌ها بشویم، شاید نتوانیم بحث کنیم و وقت هم ایجاب نمی‌کند در یک خطبه نماز جمعه بیاید سؤال‌ها را مشروح جواب بدهد، زمان زیاد می‌خواهد ولی به‌عنوان یک اشاره، دو سؤال را امروز عرض می‌کنم و دو سؤال هم هفته آینده اگر زنده بودم که روز 22 بهمن هم هست، عرض خواهم کرد.

موقعیت استراتژیک ایران در دنیا

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به بیان سؤال اول یعنی چراییِ شکل گیری انقلاب پرداخت و اظهار کرد: برادران و خواهران جوان، ایران را بشناسید، ایران کجاست؟ ایران سرزمینی است مالامال از ثروت‌های خدادادی هم از خاک، هم از آب، هم از معادن، هم از نفت و هم از گاز، کشوری با این خصوصیت و با این ثروت مثل ایران پیدا نمی‌شود، نفت و گاز دارند، معادن ندارند، معادن دارند نفت و گاز ندارند، نفت و گاز و معادن دارند، سرزمین حاصلخیز و خاک آمده و آب ندارند، این خصوصیات مال این کشور است؛ از نظر جغرافیایی هم در یک موقعیت حساس راهبردی جهانی قرار دارد برای آن قدرتمندی که می‌خواهد بر دنیا مسلط شود.

ایشان ادامه داد: کشوری که بر اثر اتصال با اقیانوس هند با سه قاره مرتبط است، آسیا، اروپا و آفریقا، ضمن این‌که با سه قاره ارتباط دارد، از طریق ارتباط آسیای شمالی، آسیای شمالی هم با دو قاره دیگر اروپا و آفریقا متصل می‌کند، این خاصیت این سرزمین است، هند با سه قاره ارتباط دارد اما با آسیای شمالی مرتبط نیست.

آیت‌آلله علم‌الهدی به طمع کشورهای استعمارگر دنیا به ایران اشاره و خاطرنشان کرد: از روزی که استعمار در جنگ جهانی اول و دوم شروع شد، همه قدرت‌های استعمارگر به این سرزمین چشم داشتند، یک روز پرتغالی‌ها، یک روز تزار آمد، یک روز انگلیس‌ها آمدند، یک روز فرانسوی‌ها آمدند، آن روز که نظام نازی و آلمانی‌ها ادعای جهان‌خواری داشتند، اول دست روی این مملکت گذاشتند و اخیرأ هم که به دست آمریکا افتاد، این وضعیت جغرافیایی و این هم وضعیت دارایی ما بود.

تبدیل ایران به ژاندارم دنیا

ایشان افزود: این مملکت با این خصوصیت است که در طول تاریخ جریان‌های مسلط ما را تحقیر کردند، چه در دوران قاجار و چه پهلوی، رضاخان و پسرش به‌عنوان یک مزدور، مأمور و ژاندارم از طرف انگلیس و آمریکا بر این مملکت مسلط شدند که همه چیز ممکلت را به آنان بدهند و به‌صورت یک ژاندارم در دنیا برای آمریکا و انگلیس دژبانی کنند، ژاندارمی کنند و همه مملکت و ملت را فدایی این کار قرار بدهند، این کار تا قبل از این انقلاب انجام شده.

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: شاه و پدرش رضاخان مردم را تحقیر می‌کردند، هستی مردم را گرفته بودند، ثروت کشور در اختیار اقلیتی بود که آنان به‌صورت هنگفت می‌دزدیدند و می‌بردند، پول‌های روزی 6 میلیون بشکه نفت به‌صورت کاخ‌ها و ویلاهای اروپایی و آمریکایی درآمده بود که الان 40 سال است دارند آنجا زندگی می‌کندن، بهترین زندگی مرفه هم دارند که با پول این ملت آماده کردند اما از این طرف مردم تحقیر می‌شدند، در سه فرسخی همین شهر شما، با الاغ می‌آمدند و می‌رفتند، جاده نداشت، بیرون دروازه شهر شما یک لامپ برق روشن نمی‌شد، این وضعیت مردم بود و همه ثروت و پول در اختیار آنان بود.

چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی

ایشان در پاسخ به چگونگی وقوع انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در طول تاریخ جریان‌هایی قصد انجام انقلاب داشتند، عده‌ای می‌خواستند انقلاب کنند اما به کمک مستکبر غربی، به کمک آمریکا و یک دموکراسی آمریکایی درست کنند، جریان‌های چپ می‌گفتند باید با شاه و امپریالیسم جنگید اما با کمک مستکبر شرقی و شوروی، هروقت بین شوروی و آمریکا سیاست بالا و پایین می‌رفت، حرکت آنان هم شل و سفت می‌شد و این‌ها هم نتوانستند انقلاب کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: علت این که ما انقلاب کردیم دو چیز بود، یکی این که متدینین ما شیعه بودند، شیعه عاشورا، حسین‌(علیه‌آلسلام) و فرهنگ عاشورایی داشت و دوم، رهبری که این‌ها را راه انداخت؛ رهبری که با استفاده از ایمان و باور عاشورایی و شیعه‌گری مؤمنین این کشور، این‌ها را راه انداخت و گفت «شما حسین و اباالفضل (علیهم‌السلام) دارید، خط حرکت را از امام حسین (علیه‌السلام) یاد بگیرید، کربلا جای پیروزی خون بر شمشیر است، آن‌جوری که امام حسین (علیه‌السلام) خود را در برابر اسلحه دشمن قرار داد و پیروز شد، بیایید مقابل شربنل و مسلسل دشمن بایستید و پیروز شوید.

ایشان اضافه کرد: این رهبر مدیر و مدبر از عاشورایی بودن مردم متدین استفاده کرد، مردم قیام عاشورایی کردند و نظام ستمشاهی را ساقط کردند، اینطور انقلاب کردیم، این حرف بنده نیست، تحلیل من هم نیست، این حرف دشمن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به واکنش استکبار آمریکایی به انقلاب اسلامی اشاره و ابراز کرد: روزهای اول پیروزی انقلاب، رئیس جمهور آمریکا کارتر یک توبیخ نامه برای رئیس سازمان سیا فرستاد، توبیخ کرد و گفت شما اطلاعاتتان نسبت به ایران ناقص بود و نتوانستید چنین انقلابی را پیش‌بینی کنید که جلوی این انقلاب را بگیریم تا به وجود نیاید که دست ما را از این کشور قطع کند و رئیس سازمان سیا جواب داد؛ این نامه و هم جوابش را آن روز رسانه‌های دنیا مخابره کردند، فقط در جریان رسانه‌ای و تبلیغاتی داخل ما چون گروه‌های الحادی و التقاطی مسلط بودند، در رسانه‌های داخلی خیلی جلوه پیدا نکرد و روزنامه‌ها یک گوشه نوشتند.

غیرقابل پیش‌بینی بودن انقلاب اسلامی برای غرب

ایشان تصریح کرد: رئیس سیا جواب داد اطلاعات ما کامل بود، همه چیز را در این کشور پیش‌بینی کرده بودیم، بین اقوام و قبایل اختلاف ایجاد کرده بودیم، بین مردم اختلاف ایجاد کرده بودیم، مردم را در شرایطی قرار دادیم که دست به هیچ نقطه قدرت حتی به یک گلوله و فشنگ پیدا نکنند، هم اطلاعاتمان کامل بود و هم مردم را طوری ساخته بودیم که به‌هیچ وجه مزاحم حضور و حاکمیت ما نشوند، فقط یک چیز را پیش‌بینی نکرده بودیم، نه ما و نه هیچ مغز سیاسی هم نمی‌تواند پیش‌بینی کند که یک پیرمرد 78 ساله را که 13 سال است از این مملکت بیرون کردند که اسمش، کتایش و حرفش قاچاق است و طرفدارانش سرکوب شده، در زندان‌ها از بین رفتند و یا در شکنجه‌گاه‌ها گرفتارند، یک مرتبه بیاید با یک قلم و کاغذ، 35 میلیون آدم را به‌هم بدوزد و یک انفجار همگانی در این کشور ایجاد کند، گفت این برای ما قابل پیش‌بینی نبود.

آیت‌الله علم‌الهدی خطاب به نسل جوان گفت: برادران و خواهران 40 ساله، 35 ساله، 30 ساله، 25 ساله، 20 ساله و 15 ساله که آن روز را ندیدید و آن روزها نبودید، انقلاب اینطور پبروز شد و این پیروزی انقلاب در روی کره زمین در همه ملت‌ها و در کشورها بی‌نظیر است و عنایات پروردگار، امداد غیبی پشت این حرکت دینی مردم قرار گرفت و مردم را پیروز کرد، انقلاب اینطور پیروز شد.

ایشان اضافه کرد: ان‌شاءالله آن دو سؤال دیگر را اگر زنده ماندم، هفته دیگر می‌گویم، دستاوردش چیست، آینده‌اش چیست و آخرش به کجا می‌خواهد برود را ان‌شاءالله بحث هفته آینده ما خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار