رئیس اتحادیه نبات و آب نبات ریزان بجنورد گفت: 65واحد تولیدی در بجنورد داریم که اگر حمایتی از آنها صورت نگیرد، تعداد زیادی از آنها مجبور به تعطیلی می شوند.
کد خبر: ۱۰۳۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸ 12 March 2022

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی، صبح امروز رضا فدایی، رئیس اتحادیه نبات و آب نبات ریزان بجنورد در گفت‌وگو با رسانه ها با بیان اینکه آب نبات سازان بجنوردی فقط با ۳۰ درصد توان خود کار می کنند، اظهارکرد: طی روزهای گذشته جلسه ای در سازمان صنعت و معدن درخصوص میز صادراتی آب نبات برگزار شد که تولیدکنندگان درمورد مشکلات و راه کارهای صادرات با مسئولین صحبت کردند.

 

وی با بیان اینکه ۸۰ واحد تولید آب نبات در خراسان شمالی فعال هستند، گفت: سال گذشته تعدادی از تولیدکنندگان به خاطر شرایط اقتصادی، به دنبال لغو پروانه کسب خود بودند که با اقداماتی که انجام شد، مانع شدیم اما تولیدکنندگانی داریم که به کارهای دیگری مشغول هستند اما هنوز پروانه خود را لغو نکرده اند.

 

رئیس اتحادیه نبات و آب نبات ریزان بجنورد افزود: یکی از تولیدکنندگان ما به عراق آب نبات صادر می کند اما این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که متاسفانه گمرک آب نبات را جزو کالاهای لوکس حساب کرده و بر آن تعرفه های سنگینی می بندد که همین عامل صادرات را مشکل کرده، هزینه های بالای باربری نیز یکی دیگر از مشکلات صادرات آب نبات است.

 

وی یکی از مشکلات صادرات آب نبات استان را عدم بازار یابی مناسب دانست و گفت: بسته بندی های ما به روز نیست و باید بر روی آن کار شود، باید طرح های متنوع داشته باشیم و به زبان کشورهای مقصد بسته بندی ها را انجام دهیم.

 

فدایی ادامه داد: قبلا بابت بسته بندی یک تن، ۱۴ میلیون تومان هزینه می کردیم اما امروزه باید برای بسته بندی یک تن ۱۷۰ میلیون تومان هزینه کنیم که پرداخت این مبلغ در توان تولیدکنندگان نیست به خاطر همین از مسئولین انتظار می رود که در همین رابطه، وام های بلندمدت به تولیدکنندگان اعطا کنند.

 

فدایی درخصوص پروژه راه اندازی بازارچه فروش آب نبات در ورودی شهر بجنورد نیز تصریح کرد: من این پیشنهاد را ۱۰ سال پیش به مسئولین دادم اما کسی از این طرح حمایت نکرد، شرکت شهرک های صنعتی زمینی را در اطراف کمربندی درنظر گرفته بود که بعدا گفتند در نزدیکی اراضی ثبتی ملی قرار دارد و امکان دائر کردن بازارچه در آنجا مهیا نیست.

 

وی ادامه داد: در اطراف مبادی ورودی شهر مثل جاده باباامان می توان زمینی را به این امر اختصاص داد که هم صنایع دستی و هم آب نبات که از سوغاتی های شهر هستند، به فروش برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار