رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: احداثِ دو ویترین مخصوصِ نگهداریِ اجسادِ مومیایی کشف شده در شهرستان نیازمند اختصاص اعتبار است.
کد خبر: ۱۰۳۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵ 09 April 2022

مهدی مشهدی با بیان اینکه پس از کشف دو مومیایی در معدن لاپلنگِ روستای چاهریسه اردستان در آبان سال گذشته، هم اکنون، این اجساد در موزه زواره نگهداری می‌شوند، افزود: از طریق پژوهشکده میراث فرهنگی، از این اجساد نمونه برداری شده و برای مشخص کردنِ جنسیت، قدمت و دیگر مواردِ تاریخی به آزمایشگاه‌های داخل یا خارج از کشور ارسال شده است.

وی با بیان اینکه مکان نگهداری این اجساد مورد تایید کارشناسان بوده و از این نظر، آسیبی متوجه این دو مومیایی نیست، گفت: احداث دو ویترینِ مخصوص نگهداری این مومیایی ها، اعتباری حدود ۶۰۰ میلیون ریال نیاز دارد که پیگیری لازم صورت گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه در آن قسمتی که معدن کاران، این دو مومیایی را کشف کرده اند، عملیات اکتشاف متوقف شده است، افزود: در مابقیِ محدوده‌ی معدن، عملیاتِ اکتشاف و بهره برداریِ معدن زیر نظر کارشناسان باستان شناسی اصفهان انجام می‌شود.

مشهدی با بیان اینکه معدن لاپلنگ که محل پیدایش این دو جسد است، یک معدنِ بسیار قدیمی بوده که از سال‌های بسیار دور، ایرانیان، از آن روی و سرب استخراج می‌کرده اند، افزود: قدمت این کوره‌ها مربوط به دوره صفویه است و جالب‌تر اینکه با بررسیِ کارشناسان مشخص شد مصالحی که برای ساخت این دو کوره در جداره‌های بیرونی آن استفاده شده است، از سرباره (مواد ضایعاتی و یا کم عیار) کوره‌های قدیمی‌تر بوده است.

بررسی اینکه این اجساد مومیایی شده که در ارتفاع حدودا ۳۵ متری تا قله کوه کشف شده اند، چند سال سن داشته اند، مربوط به چه دوره تاریخی هستند و کی و چرا در این معدن مدفون شده اند، نیازمندِ کارِ کارشناسیِ بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار