فرونشست دشت مرودشت اتفاقی است که از سال‌های پیش مورد بحث بوده و بدون شک خطراتی را در جهت تخریب آثار باستانی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۳۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 10 April 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر فرونشست زمین در محدوده آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم، خبرنگار فارس ابتدا به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی این شهرستان رفت و موضوع را جویا شد.

محمدتقی قلعه‌نویی در این باره گفت: این فرونشست‌ها مربوط به سال گذشته است که در مجموعه پردیس، همجوار با آثار تاریخی رخ داده است.

وی افزود: در این راستا با هماهنگی و همکاری شهرداری مقداری خاک مورد نیاز در گسل‌ها و محل فرونشست‌ها ریخته شد.

رئیس پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه فرونشست‌ها که در همجواری آثار تاریخی رخ داده از اوایل سال ۹۰ آغاز شده، اظهار داشت: متاسفانه به علت برداشت بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی اطراف و فرورفتن سطح آب، موجب نشست زمین شده و به همین خاطر چون پردیس در همجواری آثار قرار دارد این اتفاق افتاده است.

 

حمید فدایی افزود: هرچند بسیاری از چاه‌های غیر مجاز پلمب گردید اما تنها راه برون رفت از این معضل و متضرر نشدن کشاورزان کشت جایگزین گلخانه‌ای است که آب کمتری از سفره‌های زیر زمینی اطراف مجموعه برداشت شود.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه با پیشنهادات ارائه شده هنوز اتفاق خاصی در این رابطه رخ نداده است که عزم مسوولان و همکاری آنان را می طلبد.

مدیرگروه بخش زمین‌شناسی دانشگاه شیراز نیز در گفتگو با فارس صحت وجود این فرونشست‌ها را تایید کرد.

رضایی با بیان اینکه این فرونشست‌ها از سال‌های پیش وجود داشته گفت: اقدامات مطالعاتی درباره این فرونشست‌ها انجام شده است و خطرآفرین بودن این فرونشست‌ها بحث مفصلی است.

خبرگزاری فارس در گزارش بعدی درباره خطرات ناشی از این فرونشست‌ها خواهد نوشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار