استان اصفهان با تولید بیش از ۱۳ میلیون اصله نهال، درختچه زینتی و گیاه آپارتمانی، دارویی و آبزی در حوزه باغبانی درکشور رتبه برتر را داراست.
کد خبر: ۱۰۴۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷ 30 April 2022

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر روش کشت بافت، ابزاری کارآمد برای تکثیر، تولید و اصلاح گیاهان در شرایط کنترل شده درون شیشه‌ای در مراکز تحقیقاتی دنیا به کار گرفته شده گفت: شرکتی دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نخستین واحد تولید نهال کشت بافتی در استان بود که به صورت تجاری اقدام به تولید و تکثیر پایه‌های رویشی کرده است.


احمدرضا رئیس زاده افزود: این شرکت سال ۱۳۸۷ با انتقال شیوه تکثیر انبوه پایه‌های سیب مالینگ مرتون با استفاده از فنآوری کشت بافت از  طریق پژوهشکده بیوتکنولوژی موفق به تولید تجاری پایه‌های رویشی ۱۰۶ و ۱۱۱ میلی متر شد.
وی گفت: در حال حاضر ۷ واحد کشت بافت دارای مجوز از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال در استان اصفهان و کشت گیاهان باغی در استان اصفهان در شهر‌های اصفهان، مبارکه، فلاورجان، کاشان و اردستان دایر است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: این استان علاوه بر تولید سالانه ۳۰۰ هزار پایه اصیل و عاری از ویروس همچنین پایه‌های هسته دار و دانه دار، مرجع توزیع انواع گیاهچه‌های کشت بافتی با نشا هسته‌های اولیه و عاری از ویروس به شمار می‌رود و تاکنون بیش از سه هزار گیاهچه، در اختیار واحد‌های کشت بافت سراسر کشور قرار داده است.
رئیس زاده گفت: پرداخت تسهیلات، انتقال دانش فنی و توزیع منابع عاری از ویروس بین واحد‌های کشت بافتی از اقدامات حمایتی این سازمان در زمینه کشت بافت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار