کد خبر: ۱۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸ 05 March 2015

با سخنرانی روز سه‌شنبه نتانیاهو بار دیگر ما شاهد اوج‌گیری تبلیغات تحریک‌آمیز پیرامون برنامه هسته‌ای ایران که مدت‌های مدید در جریان است، بودیم.

 این تبلیغات چون همیشه نشان داد که کلیه پیش‌بینی‌هایی که تا به‌حال در مورد نزدیک بودن دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مطرح شده، بی‌اساس و مغرضانه بوده است. نتانیاهو که مبدع اصلی این‌گونه ادعاها بوده تابستان‌ سال ١٩٩٦ در صحن کنگره آمریکا با شور و حرارت از سایر ملل دنیا خواست تا برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانایی هسته‌ای به وی بپیوندند و بر این نکته تأکید داشت که «فرصت از دست می‌رود» و «لازم است همگی مسئولانه و در یک جبهه متحد عمل کنیم.»

در ‌سال ١٩٩٢ وی به‌عنوان نماینده مجلس این رژیم همچنین پیش‌بینی نموده بود که «ایران در مدت ٣ تا ٥‌سال قادر به تولید سلاح هسته‌ای است» و از آن زمان تاکنون وی همواره این ادعای بی‌اساس خود را تکرار کرده است. نتانیاهو در مصاحبه‌ای که اواخر‌ سال ١٩٩٧ با بی‌بی‌سی انجام داد ایران را متهم به «انباشت مخفیانه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک» کرد و پیش‌بینی کرد «موشک‌های ایران به‌زودی مرکز شهر نیویورک را هدف قرار می‌دهند»؛ فهرست بلندبالای مورد ادعای وی همچنان پابرجاست.

از نظر ما بکارگیری شگرد دروغ‌افکنی از سوی نتانیاهو با هدف بهره‌برداری سیاسی داخلی و مهمتر از آن به حاشیه کشاندن مسأله فلسطین صورت می‌پذیرد. ما همواره شاهد بودیم که رجزخوانی‌های وی به تناسب افزایش فشارهای بین‌المللی بر این رژیم برای توقف شهرک‌سازی‌ها و پایان دادن به اشغال اراضی فلسطین شدت می‌گیرد.

طنز تلخ روزگار این است که رژیمی که به انباشت سلاح هسته‌ای مبادرت کرده، درخواست‌ها برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را رد می‌کند، همسایگان را مورد تجاوز نظامی قرار می‌دهد و با تحت‌ اشغال نگه داشتن سرزمین سایر کشورها به نقض حقوق بین‌الملل مبادرت می‌کند، هم‌اکنون منتقد کشوری همچون ایران است که از زمان تشکیل ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یک کشور مستقل هیچ سرزمینی را مورد حمله قرار نداده است.

نتانیاهو از اقدامات ایران برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل و حل موضوع جاری پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران دچار وحشت شده و از این‌که ابزار لازم برای حمله به ایران را از دست رفته می‌بیند به شدت نگران است. تلاش‌های ایران در چارچوب طرح اقدام مشترک ‌سال گذشته با کشورهای ١+٥ با هدف یافتن راه‌حلی برای این مسأله بوده است. از آنجایی که نتانیاهو شخصی است که همواره از شیوه ایجاد مناقشه و هرج‌ومرج بهره جسته است، لذا ما نسبت به نیات و طرح‌های آینده وی برای مسموم ساختن فضا و کاشتن بذر اختلاف میان طرف‌های این تلاش تاریخی هشدار می‌دهیم.

ما در حال حاضر مبتلا به مسائل عمده دیگری در خاورمیانه هستیم. برای مقابله موثر با افراطی‌گری خشنی که امروز در سوریه و عراق شاهد آن هستیم لازم است از تنش‌های بین‌المللی کاسته شود. همه کشورها باید زمینه‌هایی را که باعث جذب افراد به اردوگاه تروریست‌ها می‌شوند از بین ببرند. تجاوزگری صهیونیستی و اشغال اراضی فلسطینی همیشه عاملی برای جذب و استخدام افراط‌گرایان بوده است.

طی ٢٥سالی که نتانیاهو و همفکرانش تلاش کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران را در صدر دستور کار جهانی قرار دهند، آنها توانسته‌اند تعداد ساکنان شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری و بیت‌المقدس را از ٣٠٠‌هزار نفر به ٨٠٠‌هزار نفر برسانند و همزمان فلسطینیان را از خانه و کاشانه خود آواره کردند. این اشتباه تاریخی به علاوه محاصره غزه، بمب هسته‌ای حقیقی در خاورمیانه است و لازم است تمام کشورهای جهان از تمام توان خود استفاده کنند تا با غلبه بر سیاست‌بازی‌ها و ممانعت از لابی گروه‌های فشار این بمب را خنثی کنند.

منبع:    نیویورک‌تایمز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار