مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با اشاره به عضویت 4 هزار و 600 کودک خراسان جنوبی در کتابخانه سیار روستایی استان، گفت: کودکان روستایی می‌توانند از انتشارات کانون بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۱۰۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵ 10 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عبدالرضا صمدی عصر امروز در نشست تخصصی کودک، کتاب و کتابخوانی که با حضور اساتید دانشگاه، رئیس کتابخانه عمومی بیرجند، کتابداران و مربیان و اعضای کتابخوان کانون برگزار شد، اظهار داشت: به همت مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، جدید‌ترین کتاب‌های منتشر شده کانون در اختیار دانش‌آموزان و کودکان روستاهای دور و نزدیک قرار می‌گیرد و از این رو کتابخانه سیار در روستاها به یک ضرورت تبدیل شده است.
وی وجود کودکان و نوجوانان را در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارزشمند دانست و افزود: تعامل و هم‌‌فکری آموزش و پرورش به ویژه در روستا با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های سیار سبب ایجاد تعامل و شرایط مطلب و برای بهره‌مندی کودکان روستایی از فعالیت‌های فرهنگی شده است.
ترویج کتابخوانی مهمترین رسالت کانون پرورش فکری
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از رسالت‌های کانون پرورش فکری ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان است و مربیان نیز تلاش دارند به شیوه‌های مختلف کودکان را به مطالعه کتاب علاقه‌مند کنند.
صمدی گفت: در کتابخانه‌های سیار کانون فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری مانند روخوانی قرآن کریم، قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، نقد و بررسی کتاب، اجرای نمایشنامه‌، نقاشی، خوشنویسی، کاردستی، پخش فیلم، اجرای بازی‌های محلی و بومی توسط مربیان در کنار امانت دادن و معرفی کردن کتاب‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مذهبی با محوریت ‌کتاب و کتاب‌خوانی و بر پایه‌ تعالیم اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی به فرهنگ‌سازی کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: آشناسازی کودکان با کتاب و کتابخوانی، مهارت‌های علم و دانش آن‌ها را افزایش داده و جایگزین بسیاری از تفریحات ناسالم همچون استفاده نامناسب از فضاهای مجازی است.
صمدی با اشاره به جایگاه کتاب در زندگی انسان، افزود: دشمن، آینده فرزندان را هدف قرار داده و اگر ما فرزندان خود را با کتاب انس ندهیم، آن‌ها از آینده خویش غافل می‌مانند.
وی با بیان اینکه نعمت‌های ارزشمندی همچون کتاب نیاز به شکرگزاری دارد، گفت: مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در زندگی نوعی شکرگزاری نعمت‌های فرهنگی است که باید به آن توجه ویژه شود.
وجود 48 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌سیار روستایی استان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد: نزدیک به 48 هزار و 198 جلد کتاب در کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی وجود دارد.
والدین باید با فرزندان خود به کتابخانه بروند
صمدی بیان داشت: فرهنگ تفکر و اندیشیدن در جامعه وقتی نهادینه می‌شود که سنت حسنه همراه شدن والدین با کودکان به کتابخانه‌ها احیا شود.
وی با اشاره به اینکه کودک، کتاب و کتابخوانی واژه های بسیار کوتاه ولی تاثیرگذار هستند، گفت: هر یک از این واژه‌ها اگر از زندگی آدمی حذف شود نقصان بسیار بزرگی در زندگی می‌افتد که نیازمند توجه ویژه است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد: امروزه خانواده‌ها با فعل خواندن آشنا نیستن و خواندن از سخت‌ترین فعالیت‌های امروزی شده است که باید با راهکارهای بسیار مهم به رفتار و فعالیت شیرین تبدیل شود.
صمدی با بیان اینکه خوانش کتاب‌های کاغذی در جوامع امروز کمتر شده است، افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و آمدن فضاهای مجازی هنوز علاقه خواندن کتاب‌های کاغذی در بین مردم از بین نرفته است.
انتشار کتاب‌هایی با پیام و محتوای اثرگذار برای کودکان
وی با اشاره به اینکه امروزه مختصرخوانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: باید در کتاب‌های کودکان این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به دنبال ارائه پیام مهم و محتوای خوب در کتاب‌ها به کودکان بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار