در این مطلب میخواهیم برای شما عزیزان، لیست هنرمندان و چهره هایی که در سال 1401 ازبین ما پرکشیدند را مرور کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵ 26 February 2023

از میان هنرمندان عزیز کشورمان که سال 1400 دار فانی را وداع کردند 14 نفر از اهالی قلم بودند که فقدان آنها دردی جانکاه و ماندگار در دل و جان علاقه‌مندان هنر و فرهنگ این مرزوبوم برجای گذاشته است.

یادی از هنرمندان صاحب‌قلمی که 1401 را ندیدند

از میان هنرمندان عزیز کشورمان که سال 1400 دار فانی را وداع کردند 14 نفر از اهالی قلم بودند که فقدان آنها دردی جانکاه و ماندگار در دل و جان علاقه‌مندان هنر و فرهنگ این مرزوبوم برجای گذاشته است.


به رسم ادب مروری کوتاه بر فعالیت هنری و فرهنگی این عزیزان داریم که در ادامه می‌خوانید:


29 فروردین، علی اکبر زارعی‌فرد، معروف به «مهندس بهزاد»، هنرمند معمار و نویسنده کتاب «طرح نو» در شیراز چشم از جهان فرو بست. وی فارغ‌التحصیل رشته ساختمان از دانشگاه علم و صنعت تهران و از پیشکسوتان و مدرسان برجسته معماری شیراز بود که با تاسیس اولین آموزشگاه نقشه‌کشی در شیراز، درسال ١٣٤٧ به عنوان اولین نمونه در شهرستان‌های ایران بعد از تهران و تدریس این رشته به هنرجویان در این آموزشگاه و همچنین دانش‌سراهای شیراز به گسترش این رشته اهتمام ورزید. زارعی‌فرد از ١٣٥٩ به مدت دو سال مسئول فنی ستاد بازسازی آبادان در بخش ساختمان بود و از ١٣٦٥ با سفر به امارات متحده عربی و شهر دُبی به عنوان طراح و مدیر ادامه فعالیت کرد. از فعالیت‌های مهم او طراحی بیش از ٧٠ بنای ٥ تا ٢٠ طبقه در شارجه، از جمله برج‌های شامسی، مجموعه ویلاهای دوقلو و ساختمان جام در دبی و شارجه است.

13 اردیبهشت،نیز سیامک افسایی، بازیگر تئاتر و مولف نمایشنامه‌های متعدد بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.«باد زنگ‌ها را کجا آویزان کنم؟» و «روز و شب یلدا» از آثار مهم سیامک افسایی در حوزه نمایشنامه‌نویسی محسوب می‌شوند. وی همچنین تالیف جلد دوم کتاب برگزیده آثار نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزا آقا تبریزی «جایزه ایوب آقاخانی» را بر عهده داشت. سیامک افسایی در سریال «آنام» هم به ایفای نقش پرداخته است. وی چندین بار جایزه بهترین بازیگری و کارگردانی تئاتر را به خود اختصاص داده بود.

 

20 اردیبهشت، ایران زمین سوگوار بیژن افشار، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون شد. سریال‌های مختارنامه و شهریار از جمله آثاری بود که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته بود. او عضو خانه تئاتر نیز بود.

21 اردیبهشت نیز مسعود ولدبیگی، پیشکسوت چهره‌پردازی سینمای ایران و برنده سه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر به دلیل ایست قلبی در بیمارستان مهرداد جان سپرد و 17 خرداد 1400 نیز سینمای ایران سوگوار عبداالله تربیت، مترجم، شد.

25 تیر، حمیدرضا صدر، کارشناس و مفسر مطرح فوتبال که در زمینه نویسندگی و نقد سینما نیز چیره‌دست بود به دلیل بیماری سرطان در 65 سالگی دار فانی را وداع گفت. از آثار برجسته او به عنوان نویسنده می‌توان کتاب‌های «روزی روزگاری فوتبال»، «درآمدی بر تاریخ سینمای ایران»، «پسری روی سکوها» و «نیمکت داغ» را نام برد.

آیدین الفت، آهنگساز مطرح کشورمان یکی دیگر از هنرمندانی است که در سال 1400 جامعه هنری را داغدار کرد. او در روز 14 مرداد 1400 به علت ابتلا به ویروس کرونا در 48 سالگی درگذشت. آیدین آلفت در زمینه های صدابرداری، طراحی صدا، خوانندگی، نوازندگی پیانو، آهنگسازی، کارگردانی تئاتر و شاعری فعالیت داشت.

فرشته طائرپور، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس مشهور ایرانی نیز در 26 مرداد 1400 به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در 68 سالگی درگذشت. این هنرمند آثار شناخته شده ای همچون «گلنار»، «مدرسه پیرمردها»، «یکی بود یکی نبود»، «زن دوم»، «نخودی»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «سازهای ناکوک» و «خداحافظ دختر شیرازی» را در دوران فعالیت هنری خود به یادگار گذاشت.فتحعلی اویسی، نیز بازیگر و کارگردان کشورمان بود که از سال 1357 وارد عرصه بازیگری شده و در آثار هنری بسیاری مقابل دوربین رفت. این هنرمند پیشکسوت در 13 مهر 1400 به دلیل عارضه مغزی در 76 سالگی درگذشت.علی گلستانه، نقاش، هنرمند صاحب سبکی بود که ۱۴ مهر ماه به علت اثرات ناشی از ابتلا به کرونا درگذشت. وی نقاشی پرکار بود و از لحاظ تکنیک و محتوا آثار متنوعی داشت. مجموعه آثار طبیعت او از شهرت به‌سزایی برخوردار است. گلستانه از انتزاع به واقعیت حرکت می‌کرد و در میانه راه جهانی متفاوت از دریافت‌های ساده و اشباع شده ما از جهان اطراف را پدید می‌آورد. وی با تکیه بر تکنیک‌های متفاوت و به‌چالش‌کشیدن مفهوم سبک در آثارش از مرز‌های دریافتگری و دریافت‌نمایی تا سمبولیسم عبور کرد و به هیچ مرزی پایبندی نشان نمی‌داد.

همچنین، عزت‌الله مهرآوران، بازیگر و خالق کتاب‌های «قصد و صدا کن لیکو» و «ابریشم بانو» 16 مهر، پس از چند هفته مبارزه با ویروس کرونا، در 72سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. وی دارنده نشان درجه ۱ هنر از وزارت ارشاد بود که از قبل انقلاب بازی در جلوی دوربین را تجربه کرد.

ایراندخت درودی، نقاش برجسته کشورمان، یکی دیگر از هنرمندان درگذشته سال 1400 محسوب می‌شود. این بانوی هنرمند علاوه بر نقاشی، در زمینه کارگردانی، نویسندگی، نقد هنری و تدریس در دانشگاه نیز فعالیت می‌کرد. بسیاری از صاحب‌نظران، فضای آثار ایران درودی را به نقاشی‌های سالوادور دالی و ماکس ارنست تشبیه می‌کردند. ایران درودی در 7 آبان 1400 به دلیل عوارض ناشی از بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.کامبیز درم‌بخش، از افتخارات هنر تصویرگری ایران زمین نیز 15 آبان به دلیل بیماری کرونا درگذشت. وی چندین کتاب در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور، چاپ و منتشر کرده‌ که بدون شرح، دفتر خاطرات فرشته‌ها، کتاب کامبیز (در ایتالیا منتشر شد)، کتاب‌های مشترک طنزاندیشان امروز ایران، طنزاندیشان امروز ایران در خارج از کشور، میازار موری که دانه‌کش است، المپیک خنده، سمفونی خطوط، اگر داوینچی مرا دیده بود نمونه این آثار هستند.

13 دی نیز اهالی فرهنگ و هنر ایران زمین سوگوار عطاء الله امیدوار شدند. تأثیرات هنری مهم او در زمینه معماری برای همیشه در حافظه فرهنگ و هنر ایران به یادگار خواهد بود و تجربه گرایی‌های ارزشمند و نوآفرینی‌هایش در زمینه‌های هنر دیجیتال، عکاسی و موسیقی به او وجهه‌ای هنرمند بینابخشی بخشیده بود.

1 سال پیش

 

 

در این مطلب میخواهیم برای شما عزیزان، لیست هنرمندان و چهره هایی که در سال 1401 ازبین ما پرکشیدند را مرور کنیم. با ایران چطور همراه باشید تا برگی از تاریخ را با ذکر فاتحه ای برای این عزیزان مرور کنیم.

 

محسن قاضی‌مرادی / بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون

محسن قاضی‌مرادی متولد ۱۳۲۰ و فارغ التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران بود. او بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم حسن سیاه (بدون ذکر در شناسنامه فیلم) به کارگردانی پرویز اصانلو آغاز کرد. در کارنامه هنری این هنرمند که بیش از ۳۰ فیلم و ۴۰ سریال به چشم می‌خورد، همکاری با هنرمندانی همچون بهرام بیضایی (سگ کشی)، بهمن فرمان آرا (خانه‌ای روی آب)، رخشان بنی‌اعتماد (زیر پوست شهر)، پریسا بخت‌آور (دایره زنگی)، مازیار میری (قطعه ناتمام)، ابوالحسن داودی (تقاطع و مرد بارانی)، داود میرباقری (مسافر ری)، سیروس الوند (یک بار برای همیشه)، شهرام اسدی (اوینار)، مجتبی راعی (غزال)، ایرج طهماسب (دختر شیرینی فروش)، خسرو معصومی (رسم عاشق کشی)، مهدی صباغ‌زاده (صبحانه‌ای برای دو نفر ) و داود میرباقری، مرضیه برومند، پریسا بخت آور و … وجود دارد.

او همسر مهوش وقاری بود و پس از بیش از ۳۰ سال فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون در ۸۰ سالگی و پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری پارکینسون، بر اثر عوارض این بیماری، شامگاه ۲۵ فروردین ماه از دنیا رفت.

افشین سلیمان‌پور / بازیگر تئاتر

افشین سلیمانپور متولد سال ۱۳۴۶ و همسر نوشین تبریزی _نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر_ در کارنامه هنری‌اش بازی در نمایش‌هایی مانند «گنجفه» ، «تالاب هشیلان»، «خانه پدری »، «طعم آلوی جنگلی»، «شهر تنهایی من» و فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» و … به چشم می‌خورد. این هنرمند صبح ۲۹ فروردین ماه بر اثر ایست قلبی در بیمارستان درگذشت.

 

مسعود ولدبیگی / گریمور

ولدبیگی متولد سال ۱۳۱۴ از قدیمی‌ترین گریمورهای سینمای ایران و پدر سحر ولدبیگی _بازیگر_ بود. او که در کارنامه کاری‌اش چهره‌پردازی بیش از ۵۰ فیلم و سریال دیده‌ می‌شود، جوایز متعدی را نیز از جشنواره‌های مختلف به نام خود کرده است.

او برای چهره‌پردازی فیلم‌های «از کرخه تا راین»، «پرده آخر» و «زشت و زیبا» سیمرغ جشنواره فجر را گرفته بود. او علاوه بر چهره‌پردازی تجربه بازی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی داشت. او در سریال «مختارنامه» هم در طراحی گریم آن مشارکت داشت و هم بازی کرد و به این ترتیب ولدبیگی در نقش نجده بن عامر، سر دسته خوارج، با گریم عبدالله اسکندری جلوی دوربین ظاهر شد.

ولدبیگی طراحی گریم فیلم‌هایی همچون «توبه نصوح» مخملباف، «کمال‌الملک» علی حاتمی، «قرمز» فریدون جیرانی، «روز شیطان» بهروز افخمی، «سلطان» و «ضیافت» مسعود کیمیایی و «دوئل» احمدرضا درویش را در کارنامه خود داشت.

این هنرمند سرانجام سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

 

 

حمیدرضا صدر / نویسنده، منتقد سینما و مفسر ورزشی

حمیدرضا صدر متولد ۱۳۳۵ در شهر مشهد پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان در سن ۶۵سالگی درگذشت. صدر دانش‌آموخته رشته برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه تهران و لیدز انگلستان بود و سال‌ها به عنوان نویسنده و منتقد سینما و هم‌چنین مفسر فوتبال فعالیت داشت و در کنار این فعالیت‌ها شاعری و عکاسی نیز می‌کرد.

اولین یادداشت سینمایی که از صدر به چاپ رسید، نقدی بود بر یکی از فیلم‌های جان فورد که آغاز همکاری او با مجله فیلم را رقم زد و پس از تعطیلی این مجله به گفته خودش دیگر در هیچ مجله و برنامه سینمایی به فعالیت مداوم نپرداخت اما همچنان از فعالان حوزه سینما بود. او پس از این اتفاق، بیشتر به ترجمه کتاب، اجرا و کارشناسی برنامه‌های فوتبالی در تلویزیون می‌پرداخت و در این قالب دیده می‌شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار