معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، گفت: تغذیه با شیر مادر تاثیر بسزایی بر سلامت مادر و کودک دارد و به عنوان یک اولویت بهداشتی در کشور ترویج و حمایت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴ 02 August 2023

محمدابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر امسال از ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه هم راستا با قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برگزار می‌شود.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر تاثیر بسزایی بر سلامت مادر و کودک دارد و به عنوان یک اولویت بهداشتی در کشور ترویج و حمایت می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت با توصیه بر تغذیه انحصاری شیرخواران با شیر مادر در ۶ ماهه اول و سپس تداوم شیردهی همراه با غذا‌های کمکی تا پایان ۲ سالگی این باور را حمایت می‌کنند، اما یکی از عواملی که باعث عدم موفقیت مادران در شیردهی می‌شود اشتغال به کار آنان است.

وی ادامه داد: اکثر مادران باور دارند که تغذیه با شیر مادر برای کودکان بهتر است، ولی نیاز به حمایت دارند، حمایت مادران باعث افزایش مدت تغذیه با شیر مادر و سلامت مادر و کودک می‌شود.

شکیبا عنوان کرد: بر همین اساس هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر امسال بر شیردهی و اشتغال و کار مادران تمرکز دارد.

وی ابراز کرد: شیردهی یک کار و مسئولیت گروهی است و والدین (پدر و مادر) برای ایجاد امکان شیردهی نیاز به حمایت کل جامعه دارند.

وی بیان کرد: تلاش برای ترویج تغذیه با شیر مادر باید در تمامی سطوح جامعه ادامه یابد، مسئولین بهداشتی و همچنین عامه مردم باید تلاش خود را برای تضمین قانونی حمایت از تغذیه با شیر مادر ادامه دهند و تغذیه با شیر مادر به عنوان یکی از حقوق اولیه به رسمیت شناخته شود.

شکیبا افزود: تغذیه با شیر مادر به خاطر مزایای بی شمار برای تمامی شیرخواران بر هرگونه تغذیه جایگزین ارجحیت دارد لذا باید یک زنجیره گرم و حمایت از شیردهی در مادران بین بخش بهداشت، محل کار و جامعه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی خانواده‌ها و حفظ محیط‌های دوستدار تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در شیردهی موفق مادران و ایجاد تعادل بین کار و زندگی مادران دارد و این موضوع باید از سمت همه مخاطبان از جمله دولت‌ها، سیاست‌گذاران، بخش‌های سلامت، کارفرمایان، جوامع و والدین فراهم شود.

شکیبا گفت: همه مادران شاغل کارمند، کارگر و کار خانگی اگر بخواهند شیردهی کامل و بهینه‌ای داشته باشند مرخصی زایمان کافی نیست به ساعت استراحت مناسب (پاس شیر) تسهیلات محل کار و حمایت از شیردهی و دوشیدن و نگهداری شیر مادر نیاز دارند.

وی افزود: امکانات برای شیردهی مادر در محل کار و بهبود قوانین برای پدر به منظور کمک به مراقبت از کودک و حمایت از مادر برای شیردهی لازم است.

شکیبا ابراز کرد: والدین برای شیردهی موفق مادر به حمایت‌های محیط‌های کاری حامی شیر مادر نیاز دارند هر ٢ والد شاغل تا حد امکان به انعطاف‌پذیری در کار نیاز دارند.

وی اذعان کرد: مرخصی پدر می‌تواند به والدین این امکان را بدهد که برای مشارکت در مسئولیت‌های معمول خانه وقت داشته باشند و حمایت‌های دیگری را هم فراهم کند تا مادر بتواند شیردهی موفقی داشته باشد.

شکیبا تاکید کرد: محل کار حمایت‌کننده با ارائه مرخصی زایمان و مرخصی پدر همراه با پرداخت حقوق به والدین امکان تداوم شیردهی را فراهم می‌کند و در نتیجه سلامت کودک ارتقا می‌یابد.

وی بیان کرد: این نتایج باعث غیبت کمتر و افزایش بهره‌وری در کار می‌شود که برای کارفرمایان نیز مفید است.

شکیبا عنوان کرد: اجرای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر در ادارات می‌تواند در استمرار شیردهی مواثر باشد در این زمینه بسیج منابع برای حمایت، نظارت، ارزیابی و اجرای سیاست‌هایی که ترویج، حفظ و حمایت از تغذیه با شیر مادر و حقوق والدین و فرزندان را مد نظر دارد، ضروری است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار