عضو کمیسیون عمران مجلس:
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود اینکه مسئولان از حصول نتیجه مثبت برای تحقق حقابه هیرمند خبر می دهند، در میدان نتیجه این مذاکرات آب برای مردم سیستان نشده است.
کد خبر: ۱۱۱۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ 06 August 2023

محمد سرگزی اشاره به مطالبه به حق مردم سیستان برای تامین آب شرب و کشاورزی از رودخانه هیرمند، گفت: مدت ها است حق آبه رودخانه هیرمند به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم در منطقه سیستان مطرح است از زمانی که بند کمال خان بر روی رودخانه هیرمند ایجاد، تکمیل و استتار شد تا به امروز طالبان به صورت ارادی دریچه ها را باز نکرده که حق آبه روخانه هیرمند محقق شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس با بیان اینکه در این حوزه ملاحظه های متعددی وجود دارد یادآور شد: تا امروز حق آبه رودخانه هیرمند  که در سال 820 میلیون متر مکعب بوده محقق نشده است.

افغانی ها با کنترل آب رودخانه هیرمند به دنبال دو هدف هستند

وی بیان کرد: ایران مراودات مختلفی با افغانستان دارد که هر کدام از این مراودات ظرفیتی برای گرفتن حقآبه رودخانه هیرمند است. امروز افغانی ها با کنترل آب رودخانه هیرمند به دنبال دو هدف هستند، اولا سیاست ما در باره مهاجرین افغان در ایران را تحت کنترل خود در بیاورند و ثانیا بتوانند سوخت ارزان قیمت دریافت کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بیش از 7 میلیون افغان در ایران زندگی می کنند، تاکید کرد: این مهاجران از تمام یارانه های آشکار و پنهان مردم ایران استفاده می کنند پس رسم مروت نیست از 7 میلیون افغانی در ایران مهمان نوازی شود اما هیات حاکمه افغانستان مردم افغان را تحریک و فضای مردمی ایجاد کنند تا آب به حوزه سیستان در راستای عهدنامه سال 1351 نرسد.

سرگزی مطرح کرد: در خواست ما این است که آقای رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، به این مسئله نگاه دقیق داشته باشد، این پرونده را به شورای مذکور ارجاع دهند و با توجه به اینکه هرکدام از دستگاه ها وظیفه، تعامل و ارتباطی با افغانستان دارند چنین تبیین شود هر اتفاق  و مراوده ای که قرار است با هیات حاکمه افغانستان بیافتد منوط به تحقق حق‌آبه رودخانه هیرمند باشد.

این نماینده مجلس یادآور شد: سالی 10 میلیارد دلار هزینه افغانها داخل ایران می شود اما حقآبه هیرمند که حق قانونی مردم در حوزه سیستان و جنوب شرق کشور است از طرف هیات حاکمه افغانستان نادیده گرفته می شود.

وی با اشاره به سخنان معاون حقوقی رئیس جمهور از انجام مذاکرات با طالبان و حصول نتیجه مثبت، گفت: با وجود اینکه مسئولان مختلف در دولت می گویند مذاکراتی با افغانستان داشته و ثمر بخش یا امید بخش بوده است آنچه در فضای عینی می بینیم و در میدان رخ می دهد این است که مذاکرات مثبت دولتی ها نتیجه اش آب برای مردم سیستان نشده است.

نتیجه مذاکرات دولتی ها با طالبان آب برای مردم سیستان نشد/ حقابه هیرمند به شورای عالی امنیت ملی برده شود

سرگزی با یادآوری وعده رئیس جمهور برای سفر به حوزه سیستان در سفری که به چابهار داشته است، گفت: هنوز این سفر انجام نشده، قرار بود قبل از سال انجام شود که بنا به ملاحظات به بعد از سال موکول شد و انتظار داریم هر چه سریعتر این سفر به حسب وعده ای که آقای رئیس جمهور در چابهار داده است، صورت گیرد و به شمال استان سیستان و بلوچستان بیاید.

گفتنی است ، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور، درباره آخرین اقدامات برای تأمین حقابه هیرمند، اظهار کرد: در همان ابتدا که درخصوص تأمین حقابه هیرمند با مشکلاتی مواجه شدیم، معاونت حقوقی، گزارش های کارشناسی و حقوقی در این موضوع را ارایه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار