نام خودروهای شوتی که قاچاق سوخت انجام می‌دهند را «بُمب بنزینی» گذاشته‌ام، بمب‌های متحرکی که جان، مال، روح و روان مردم و زیرساخت‌ها را نشانه گرفته‌اند، حالا طرح کُدینگ کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای بنزینی آمده است تا جلوی فعالیت شوتی‌های سوخت‌کِش را بگیرد، اما سؤوال این است که آیا این طرح با وجود قاچاقچیان سرسخت سوخت می‌تواند، موفق باشد؟
کد خبر: ۱۱۲۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳ 19 August 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس؛ مهسا حقانیت: شب گذشته با یک کارت مهاجر متعلق به یکی از استان‌های همجوار به تعدادی از پمپ‌بنزین‌های شهر کرمان سر زدم تا از نزدیک وضعیت اجرای طرح کُدینگ کارت‌های هوشمند سوخت خودرو‌های بنزینی را ببینم.

آیا طرح کُدینگ به جایگاه‌های سوخت کرمان رسیده است؟

ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه به پمپ بنزین خیابان ۲۴ آذر رسیدم، حدود ۱۰، ۱۲ خودروی سواری در جایگاه بودند و از کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران هم خبری نبود و اگر فردی بدون کارت سوخت به این جایگاه مراجعه می‌کرد، نمی‌توانست باک بنزین خود را پُر کند.

کارت مهاجر در این جایگاه کار نمی‌کرد و فقط با کارت‌هایی که در یک‌ماه گذشته در کرمان فعال بوده‌اند، می‌توانستیم سوخت‌گیری در این جایگاه را انجام دهیم.

به پمپ بنزین خورشید هم رفتم، در این جایگاه نیز مردم از خدمات کارت جایگاه‌داران بی‌بهره بودند و کارت مهاجر نیز کاربردی نداشت.

اما سومین جایگاه سوختی که رفتم، یکی از جایگاه‌هایی‌ست که برای سوخت‌رسانی به مسافران و افراد دارای کارت مهاجر معرفی شده است، جایگاه مختاری در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به این جایگاه رسیدم، تانکر‌های سوخت‌رسان در حال تخلیه سوخت بودند و تعدادی خودروی سواری هم در حال سوخت‌گیری، کارت مهاجری که به همراه داشتم در این جایگاه قابل استفاده بود.

در حالی جایگاه‌داران کرمانی هنوز در ساعات زیادی از شبانه‌روز از ارائه سوخت با کارت جایگاه به شهروندان بدون کارت سوخت سر باز می‌زنند که بنا به اظهارنظر مسؤولان این سوختی که حق مردم است توسط بعضی از جایگاه‌داران به حلق خودرو‌های قاچاقچیانی ریخته می‌شود که مشک‌های سوخت‌شان حدود یک هزار لیتر ظرفیت دارند.

شهادت سرهنگ آزادداور در درگیری با قاچاقچیان سوخت

خودرو‌های شوتی سوخت قاچاق و قاچاقچیان سوخت در ماه‌های اخیر حوادث وحشتناکی را در استان کرمان رقم زده‌اند که در ادامه این گزارش به بخشی از این رخداد‌ها اشاره می‌کنم.

۱۰ مردادماه جاری ماموران انتظامی شهرستان جیرفت با قاچاقچیان سوخت در محور دلفارد به جیرفت درگیر شدند و در این درگیری و بر اثر لغزندگی ناشی از پاشیدن مواد سوختی از سوی قاچاقچیان و واژگونی خودروی پلیس، سرهنگ میلاد آزادداور به شهادت رسید و دو فرزند عزیزش یتیم شدند.

قاچاقچیانی که آرامش کرمان را به‌هم زده‌اند

فکر کن، نیمه‌های شب با صدای انفجار از خواب بیدار شوی، این اتفاقی‌ست که در ماه‌های اخیر شهروندان کرمانی زیادی آن را تجربه کرده‌اند، فقط در ۵ ماهه نخست امسال ۳۱ حادثه آتش‌سوزی ناشی از قاچاق سوخت در شهر کرمان داشته‌ایم.

حوالی ساعت ۳ و ۴۰ دقیقه بامداد ۱۱ مردادماه جاری، انتشار گاز ناشی از سوخت قاچاق در فضای محصور یک منزل مسکونی در کوچه شماره ۲۹ خیابان «گلدشت» موجب انفجار و آتش‌سوزی گسترده شد و این انفجار علاوه بر آتش‌سوزی گسترده و خسارات قابل‌توجه همچنین موجب فروریختن شیشه‌ها و ترک‌خوردگی برخی ساختمان‌های اطراف این منزل مسکونی شد و حتی درگیری همسایه‌ها با فرد خاطی را نیز به‌همراه داشت.

۲۸ تیرماه امسال هم یک خودروی پژو حامل مقادیر زیادی بنزین قاچاق در بزرگراه امام خمینی (ره) شهر کرمان پس از انفجار در آتش سوخت که حجم بالای سوخت و حرارت بسیار زیاد ناشی از انفجار آن، علاوه بر سوختن خودرو به چهار اصله درخت در محل نیز خسارت وارد کرد.

جولان ارابه‌های مرگ در جاده‌های استان کرمان

ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه ۲۳ مردادماه نیز یک پژو ۴۰۵ حامل سوخت قاچاق در کیلومتر ۲۵ محور راین به گلزار دچار حریق شد و فردی که در این خودرو حبس شده بود، جان خود را از دست داد.

۲۰ مرداد ماه هم سه نفر در تصادف جاده میاندران به زهکلوت در ۴۷ کیلومتری رودبارجنوب بر اثر برخورد وانت حامل سوخت قاچاق با یک خودرو پراید جان خود را از دست دادند و یک نفر هم زخمی شد.

مبارزه نفس‌گیر کُدینگ و قاچاقچیان سوخت؛ کدام یک برنده می‌شوند؟

در همین حال پنجشنبه ۲۶ مردادماه جاری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان از اجرای طرح کدینگ کارت‌های هوشمند سوخت خودرو‌های بنزینی در جایگاه‌های عرضه سوخت استان به‌منظور صیانت از سرمایه‌های ملی و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و سهولت در امر سوخت‌رسانی شهروندان خبر داد.

آن‌طور که سیدباقر نورالدینی می‌گوید: با اجرای این طرح خودرو‌هایی که در محدوده استان کرمان وجود دارند مجاز به سوخت‌گیری در جایگاه‌های سطح استان هستند و برای تامین سوخت خودرو‌های مسافران نیز، جایگاه‌هایی در سطح منطقه در نظر گرفته شده که آماده ارائه خدمات به هم‌وطنان هستند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا اجرای طرح کُدینگ در استان کرمان می‌تواند از قاچاق روزانه بیش از یک میلیون لیتر سوخت جلوگیری کند و حافظ جان و مال کرمانی‌ها باشد یا قاچاقیان سوخت همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و این طرح نیز شکست می‌خورد.

برچسب ها: کرمان ، قاچاق سوخت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار