همزمان با هفته دفاع مقدس؛
رئیس ستاد برگزاری یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد گفت: یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد با حضور «حسین یکتا» راوی دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس در مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷ 27 September 2023

به گزارش تابناک رضوی، رئیس ستاد برگزاری یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یادوار یکصد شهید محله رضاشهر مشهد عصر هفتم مهرماه ۱۴۰۲، در مجتمع شهدای سلامت محله رضاشهر مشهد، نبش خاقانی ۱۰ برگزار می‌شود.

«فریدون حسین‌زاده» رئیس ستاد برگزاری یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد در تشریح سوابق انقلابی مسجد المهدی (عج) اظهار داشت: بنای اولیه این مسجد؛ پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۴ بنیان نهاده شد و در دوران منتهی به انقلاب اسلامی، نقش فعالی را در این منطقه داشته است. پس از صدور فرمان امام خمینی (ره) در پنجم آذرماه ۱۳۵۸، مبنی بر شکل‌گیری نهاد بسیج، پایگاه مقاومت بسیج شهید کامیاب در مسجد المهدی (عج) تشکیل می‌شود. به دنبال این اتفاق؛ در آن زمان به خاطر در حاشیه بودن این محله در شهر مشهد و حضور منافقین و خانه‌های تیمی آن‌ها در رضاشهر، سپاه توجه و نگاهی خاصی را به این منطقه داشت.

وی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: به خاطر ضربات سختی که پایگاه بسیج شهید کامیاب مسجد المهدی (عج) به خانه‌های تیمی منافقین وارده کرده بود؛ این پایگاه دو نوبت مورد حمله آن‌ها قرار می‌گیرد به طوری که در یکی از این حملات یکی از بسیجیان این پایگاه به نام «هادی حسین‌نیا» در مقابل مسجد به شهادت می‌رسد.

رئیس ستاد برگزاری یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد در ادامه درباره نقش مسجد المهدی (عج) در دوران دفاع مقدس یادآور شد: این مسجد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران دارای یک نقش محوری و یک مسجد جامع در منطقه رضاشهر مشهد محسوب می‌شد به همین جهت از تعداد ۱۷۰ بسیجی عضو پایگاه شهید کامیاب در مسجد المهدی (عج)؛ ۱۲۰ نفر از آن‌ها در جبهه‌ها حضور داشتند؛ که از این بین، ۹۶ نفر از بسیجیان اعزامی به جبهه به شهادت می‌رسند و ۴ نفر دیگر پس از دوران دفاع مقدس به شهادت می‌رسند. در میانه دهه ۶۰ در منطقه رضاشهر در کنار این مسجد در برخی محلات، مساجدی دیگری هم در شُرف تاسیس بودند که برخی از شهدای مسجد المهدی (عج) به صورت مشترک هم در این مسجد حضور می‌یافتند و هم در مساجد در حال تأسیس دیگر. این شهدا هم عضو بسیج بودند و هم در سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها مثل سپاه، ارتش، جهاد سازندگی و کمیته‌های انقلاب اسلامی حضور داشتند.

حسین‌زاده در ادامه درباره روند اجرایی این یادواره ابراز داشت: ابتدا برای جمع‌آوری اطلاعات از شهدای مسجد المهدی (عج) به کنگره ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه داشتیم. در طول کار به دلیل ناکافی بودن اطلاعات مورد نیاز؛ تصمیم گرفته شد با کمک بسیجیان پایگاه شهید کامیاب مسجد المهدی (عج) از طریق مصاحبه با خانواده و همرزمان شهیدان به وسیله ضبط فیلم و صدا، به آن اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنیم که در طول این مسیر تاکنون ۴۰۰ مصاحبه در ۲۱۰ ساعت جمع‌آوری شده است.

وی همچنین بیان داشت: علاوه بر مواردی که ذکر آن رفت بسیجیان پایگاه شهید کامیاب؛ علاوه بر اسکن نزدیک به دو هزار سند دفاع مقدس که مرتبط با شهدا و رزمندگان است تعداد ۳ هزار عکس نیز از رزمندگان پایگاه جمع‌آوری شده است.

رئیس ستاد برگزاری یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد در بخش دیگری از صحبت خود عنوان کرد: برای برگزاری هرچه بهتر یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد؛ اقدام به ایجاد اتاق فکر، اساس‌نامه و تهیه شش کارگروه کردیم. بر اساس مشورت‌هایی که صورت گرفت، تصمیم بر این شد که نسبت به گذشته، سبک و سیاق کار تغییر کند به طوری که در یادواره امسال جوانان دهه هشتادی و دهه نودی در محوریت قرار بگیرند.

حسین‌زاده در تشریح نحوه ترغیب و دعوت جوانان و نوجوانان به حضور در این یادواره گفت: بر اساس تعاملاتی که با اداره‌کل آموزش و پرورش استان صورت گرفته؛ مقرر شد تعدادی از راویان دفاع مقدس به برخی از مدارس در مقطع دبیرستان در منطقه رضاشهر اعزام شوند. در اینجا راویان دو کار مهم را انجام می‌دادند؛ ابتدا دعوت‌نامه این یادواره، که با حال و هوای نامه‌های رزمندگان در دهه ۶۰ چاپ شده است، را بین دانش‌آموزان توزیع می‌کردند و در ادامه پس از روایتگری در این مدارس اقدام به برگزاری مسابقه از بین گفته‌های راویان در محل برگزاری این یادواره خواهد شد.

وی در تکمیل صحبت خود تأکید کرد: جوایز پیش‌بینی شده؛ جوایز معمولی نیستند بلکه سعی شده مطابق با نیاز نوجوانان و جوانان امروز تهیه شود مثل گوشی هوشمند همراه، هدفون بلوتوثی، حافظه رایانه‌ای و سایر مواردی که مطابق با ذائقه نسل جدید است.

رئیس ستاد برگزاری یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد در بخش دیگری از صحبت خود یادآور شد: برابر هماهنگی‌های صورت گرفته در این یادواره؛ «حسین یکتا» راوی دفاع مقدس حضور خواهد یافت و این برنامه از طریق شبکه‌های سیما مثل استان خراسان رضوی، افق و خبر پخش خواهد شد. علاوه بر این؛ گروه‌های سرودی از خواهران و برادران نیز به اجرای برنامه خواهند داشت.

حسین‌زاده درباره برنامه‌های جنبی این یادواره گفت: در حاشیه مراسم یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد غرفه‌های شهدای سلامت، مدافعان حرم، دلنوشته برای شهیدان با کمک بسیج خواهران، میز خدمت با کمک اداره‌کار و رفاه اجتماعی استان و نمایشگاه کتاب با مساعدت و همراهی سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی برپا خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست خبری؛ «علیرضا محمدزاده» دبیر ستاد یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد درباره اقدامات پیش‌بینی شده این ستاد بیان داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و اسناد جمع‌آوری شده از شهدای پایگاه بسیج شهید کامیاب مسجد المهدی (عج) قرار بر این است که سه کتاب با محوریت تاریخچه این مسجد، شهدای منطقه رضاشهر و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس این منطقه با مساعدت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تألیف شود و در کنار این مورد؛ تهیه یک مستند توسط موسسات معتبر و کشوری و همچنین ساخت یک فیلم داستان با محوریت موضوعات مورد اشاره نیز در دستور کار خواهد بود.

یادواره یکصد شهید محله رضاشهر مشهد در هفتم مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ در مجتمع شهدای سلامت واقع در محله رضاشهر، نبش خاقانی ۱۰ برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار