مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان اینکه نماد عینی اقتصاد مقاومتی جامعه عشایری است، گفت: جاده‌های تردد عشایر و تامین آب پایدار از اصلی‌ترین چالش‌های عشایر خوزستان هستند.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱ 07 October 2023

سید اسکندر موسوی زاده در نشست خبری که امروز ۱۵ مهرماه برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی روستا و عشایر اظهار کرد: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، دو نمایشگاه در سطح استان و یک نمایشگاه در تهران محصولات تولیدی و صنایع دستی عشایر را به منظور فروش و همچنین بازدید علاقه‌مندان در معرض نمایش قرار داده‌اند.

خوزستان بزرگترین استان عشایری کشور در فصل قشلاق

وی با بیان اینکه استان خوزستان با دارا بودن ۳۹ هزار خانوار عشایری بزرگترین استان عشایری کشور در فصل قشلاق از بعد جمعیتی است، افزود: جمعیت عشایر خوزستان در فصل قشلاق ۱۵ درصد جمعیت عشایر کل کشور است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: عشایر ۷ استان ییلاقی در فصل قشلاق در خوزستان ساکن هستند. این عشایر از استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، ایلام و کرمانشاه در فصل قشلاق در خوزستان ساکن هستند.

موسوی زاده عنوان کرد: جمعیت دام عشایر خوزستان بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار راس است و در فصل قشلاق خدماتی به عشایر و دام‌های آن‌ها ارائه می‌شود.

وی افزود: خدمات ارائه شده به عشایر در فصل قشلاق در حین کوچ و در کانون‌های اسکان به آن‌ها و دام‌هایشان ارائه می‌شود. در این زمینه بحث تامین آب و بازگشایی ایل راه‌ها و جاده‌ها و تامین علوفه دام‌ها، تامین آرد و تامین سوخت از مهمترین خدمات ارائه شده است.

اسکان عشایر خوزستان در کانون‌های هدایتی و خودجوش

مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان اینکه عشایر خوزستان در کانون‌های اسکان هدایتی و خودجوش ساکن می‌شوند، گفت: عشایر به دلیل اینکه در برخی از مناطق زمین زراعی و ملک دارند، در کانون‌های خودجوش ساکن می‌شوند و در این محل خدمات مورد نیاز آن‌ها تامین می‌شود.

موسوی زاده با اشاره به اینکه همه امورات و مسائل عشایر مربوط به ادارات مختلف از سوی اداره کل امور عشایر استان پیگیری می‌شود، ادامه داد: احداث راه و تامین آب شرب پایدار، بیمه عشایر، تامین علوفه و سوخت و دیگر امورات مربوط به جامعه عشایری از دستگاه‌های اجرایی مربوطه پیگیری می‌شود.

وی در خصوص تولیدات عشایر افزود: عشایر در دو بخش تولید گوشت قرمز و صنایع دستی فعال هستند. در این زمینه ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز کشور و بیش از ۳۵ درصد از تولید صنایع دستی کشور و به تناسب آن در استان توسط جامعه عشایر انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خوزستان در بحث حمایت از عشایر و خرید تضمینی گوشت و دام تولیدی توسط آن‌ها گفت: عشایر به جهت اینکه بتوانند علوفه دام را تامین کنند نیاز به نقدینگی و علوفه دارند و با توجه به بحث سخت بودن تامین تضامین، دریافت تسهیلات در این زمینه نیز کار دشواری است. از این رو طرح قرارداد تولید گوشت قرمز منعقد شده است تا علوفه دام از سوی اداره کل پشتیبانی امور دام تامین شود و بعد از چهار ماه عشایر مختار هستند که یا گوشت یا دام تولید شده را تحویل دهند و یا دام را بفروشند و وجه علوفه را به اداره کل پشتیبانی امور دام تحویل دهند.

عقد قرارداد با عشایر برای تولید گوشت

موسوی زاده ادامه داد: این مساله کمک زیادی به بحث حمایت از نقدینگی مورد نیاز عشایر و هم چنین تامین علوفه مورد نیاز دام‌ها برای پرورش دام و تولید گوشت می‌کند.

وی افزود: در این طرح سهم عشایر خوزستان ۱۵۰ هزار دام است که به تناسب با توجه به جمعیت عشایر قرارداد حدود ۱۰۰ هزار راس تاکنون بسته شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در این طرح قرارداد بیش از ۲۰۰ هزار راس در استان منعقد شود.

مدیرکل امور عشایر خوزستان در خصوص مهمترین چالش‌های جامعه عشایری استان گفت: عشایر در استان خوزستان در دورترین مناطق ساکن هستند و عمده‌ترین مشکل در این راستا بحث نبود جاده‌های مناسب در برخی از مناطق استان است. برخی از مناطق واقعا از نظر تردد دچار مشکل هستند و در فصل پاییز و زمستان شاهد انسداد و ریزش جاده‌ها می‌شویم که تردد عشایر را با مشکل جدی مواجه می‌کنند.

تحویل ۱۴۰۰ پنل‌ خورشیدی به عشایر در سال گذشته

موسوی زاده ادامه داد: مشکلات جاده‌ها، بحث تامین نهاده‌ها، بازاررسانی محصولات و دیگر موارد برای عشایر بسیار دشوار است و هزینه‌های بسیاری را بر آن‌ها تحمیل می‌کند. بحث تامین آب با توجه به خشکسالی بسیاری از چشمه‌سارها و منابعی آبی خشک چالش‌های بسیار بزرگی را برای عشایر ایجاد کرده است و از این رو به آبرسانی با تانکر سیار نیاز است تا عشایر کمترین مشکل را داشته باشند.

وی افزود: همچنین با توجه به دور افتاده بودن محل اسکان عشایر و صعب العبور بودن، بسیاری از مناطق فاقد شبکه برق و پوشش تلویزیونی، مخابرات و اینترنت هستند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان در خصوص تامین پنل‌های خورشیدی برای عشایر استان گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نیرو در خصوص تامین پنل‌های خورشیدی منعقد شده است که در این زمینه شرکت توزیع برق خوزستان در سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر تحویل داد و قرار است امسال نیز به همین میزان تامین شود.

مشکلات آموزشی فرزندان عشایری زیاد است

موسوی زاده با بیان اینکه این پنل‌ها جایگزین برق نیستند، عنوان کرد: برق تامین شده توسط این پنل‌های خورشیدی در حد شارژ موبایل و روشنایی است و امکان استفاده برای وسایل برقی را ندارند.

وی با اشاره به وجود مدارس نامناسب برای دانش‌آموزان عشایری در خوزستان گفت: مشکلات آموزشی فرزندان عشایری زیاد است و بحث مدرسه و محل اسکان دانش اموزان موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه جدی مسئولان حوزه آموزش استان قرار بگیرد. در تلاش هستیم تا دانش‌آموزان عشایری بتوانند با حل مشکلاتشان در یک رفاه نسبی تحصیل کنند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان در خصوص صادرات دام تصریح کرد: هر زمان که تولید دام عشایر بیشتر از نیاز کشور باشد با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود امکان صادرات به وجود می‌آید. در این زمینه سال گذشته صادرات انجام شد اما امسال تا به امروز هنوز صادرات نداشته‌ایم.

جامعه عشایری نماد عینی اقتصاد مقاومتی است

موسوی زاده با بیان اینکه نماد عینی اقتصاد مقاومتی جامعه عشایری است، عنوان کرد: بیش از ۳۰ پروژه عمرانی فعال در سطح استان داریم؛ این طرح‌ها در حوزه راه، آب، آسفالت جاده و دیگر حوزه‌ها فعال هستند.

وی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به حوزه عشایری ویژه است، خاطرنشان کرد: در دو ساله دولت سیزدهم بیش از ۱۹۲ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار عشایر استان قرار داده شده است.

منبع/ایسنا

برچسب ها: عشایر ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار