مدیرکل هواشناسی استان تهران از راه اندازی مرتفع‌ترین ایستگاه هواشناسی کشور در ارتفاع ۳۷۵۰ متری از سطح دریا در ارتفاعات توچال تهران خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 10 December 2023

به گزارش تابناک تهران، مازیار غلامی مدیرکل هواشناسی استان تهران اظهار کرد: مرتفع‌ترین ایستگاه هواشناسی کشور در ارتفاع ۳۷۵۰ متری از سطح دریا در ارتفاعات توچال تهران به‌صورت آزمایشی راه اندازی شد.

وی گفت: این پروژه در محدوده ایستگاه شماره هفت تله کابین توچال جانمایی شده و به‌صورت تمام‌خودکار فعالیت می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان تهران افزود: ایستگاه خودکار هواشناسی توچال قادر است کمیت‌های هواشناسی شامل دما، رطوبت، سمت و سرعت باد و فشار هوا را به‌صورت خودکار اندازه‌گیری، ثبت و گزارش کند.

غلامی ادامه‌ داد: این ایستگاه از جدیدترین انواع ایستگاه‌های خودکار هواشناسی است که اساساً برای شرایط آب و هوایی با تغییرات شدید نظیر نواحی کوهستانی طراحی شده‌است.

وی تصریح‌ کرد: با داده‌های این ایستگاه شناخت دقیق تری از اوضاع جوی منطقه حاصل می‌شود و می‌توان از آنها در زمینه‌های مختلفی نظیر پایش، پیش‌بینی، هشدارها، مخاطرات هواشناسی، ارائه خدمات به ورزش‌کاران و گردشگران کوهستان، مدیریت بحران و فعالیت‌های امدادی هلال‌احمر استفاده‌کرد.

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: ایستگاه توچال به‌عنوان مرتفع‌ترین ایستگاه هواشناسی استان تهران و کشور است که مهم‌ترین کاربرد آن در زمینه هواشناسی کوهستان است.

غلامی افزود: این ایستگاه در حال حاضر مراحل آزمایشی فعالیت خود را سپری می‌کند و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه توچال به‌وسیله اداره کل هواشناسی استان تهران و با همکاری بخش فنی و شبکه دیدبانی سازمان هواشناسی کشور نصب و راه اندازی شده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار