معاون وزیر نفت در امور مهندس، پژوهشی و فناوری گفت: در تلاشیم که زنجیره ارزش صنعت نفت تا پایان در کشور تکمیل شود.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹ 11 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،وحیدرضا زیدی فرد ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ در همایش سالانه پژوهش و فناوری شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند با بیان اینکه شاهدیم که میزان وابستگی به تجهیزات و صنایع خارج از کشور به حداقل رسیده و تا پایان دولت سیزدهم کمتر هم خواهد شد، اظهار کرد: یکی از تکالیف ابلاغی از سوی رییس جمهوری به وزیر نفت، بومی سازی صنعت نفت و رهایی از وابستگی بوده و وزیر نفت نیز تاکیداتی فراوانی در این راستا دارد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر توسعه صنایع نفتی، افزود: برای دومین سال متوالی، وزارت نفت، عنوان بهترین وزارتخانه در امر حمایت از تولیدات اول و شرکت های دانش بنیان را کسب کرد، همچنین با وزارت علوم نیز تعاملاتی برقرار شده است و شاید در هیچ دوره ای صنعت نفت و وزارت علوم چنین ارتباط نزدیکی نداشته است، اما در این دوره این تعامل شکل گرفته و مسائل و مشکلاتی که دانشگاه توان رفع آن را دارد، در میان گذاشته می شود که خوشبختانه تا امروز نتایج خوبی به دست آمده است.

وی اضافه کرد: امروز با دانشگاه های کشور چند میلیون دلار قرارداد منعقد شده تا صنعت نفت فناور شود و ارتقا یابد.

معاون وزیر نفت افزود: تولید کاتالیست در پالایشگاه شازند، حاصل تعامل بین پژوهشکده وزارت نفت و شرکت های دانش بنیان است و پروژه تولید کوک سوزنی یکی از بزرگترین پروژه های پژوهشی کشور است که اگر به انجام برسد، ارزش افزوده فوق العاده بالایی برای صنعت نفت حاصل می شود و تلاش داریم که این زنجیره ارزش صنعت نفت را تا انتها تکمیل کنیم و رفاه مردم افزایش یابد. قطعا افزایش GDP جز با تعامل صنعت، دانشگاه و نخبگان و پژوهشگران حاصل نمی شود.

در این آیین مجید رجبی مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند نیز بیان کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه یک ضرورت است و اگر دانشگاهیان و جامعه پژوهشی و علمی در کنار صنعت نباشند، قطعا صنعت پایدار نخواهد بود، فقط باید مسیر این ارتباط هموار شود.

وی تصریح کرد: گروه خودکفایی و تولید داخل در سال های گذشته در این شرکت راه اندازی شد و هرساله عملکرد این گروه پخته تر شد و نتایج خوبی حاصل شد و در مسیر حرکت به سمت قله هستیم.

رجبی با اشاره به تعاملات این مجموعه با مجموعه های دانشگاهی در کشور گفت: تولید دو کاتالیست واحد RFCC و RCD با کمک شرکت های دانش بنیان و گروه های نخبه و دانشگاهی انجام شد و با همکاری گروه های پژوهشی بیش از ۱۴ هزار قلم از مصارف پالایشگاه بومی سازی شده است، ریسک های بزرگی را پذیرفتیم تا از قطعات داخلی استفاده کنیم ولی خوشبختانه نتایج خوبی را اخذ کرده ایم.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۷۴ بالغ بر ۹۰ درصد قطعات از خارج از کشور وارد می شد، افزود: امروز ورق برگشته است و بیش از ۹۰ درصد قطعات و مواد شیمیایی از داخل کشور تامین می شود و این امر حاصل تلاش نخبگان و پژوهشگران داخلی است و به واسطه مهندسین داخلی اتفاقات بزرگ و مثبتی در شرکت رقم خورده است.

رجبی تاکید کرد: پژوهش یک کار زمانبر، تیمی و گسترده است، تولید کاتالیست RFCC بالغ بر سه سال زمان برد و قطعا با تعامل صنعت و دانشگاه و پژوهش و اعتماد متقابل می توان اتفاقات بزرگی را رقم زد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار