مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورگفت: بر اساس برآوردهای کارشناسی و ارقام اعلام شده از سوی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سالانه ۲ میلیارد تن خاک کشور فرسایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۴۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷ 12 December 2023

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، ترحم بهزاد در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار و سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، اظهار کرد: سال اخیر روند بارش‌ها در کشور کاهشی بوده است.

وی با اشاره به حساسیت‌های اقلیمی و شکنندگی زیست بوم‌های کشور، اظهار کرد: طی ۵۰ سال اخیر شاهد کاهش بارش، افزایش تبخیر و تعرق بالقوه، افزایش دما و کاهش موجودی آب بودیم.

بهزاد با اشاره به وضعیت فرسایش خاک، اضافه کرد: بر اساس برآورد‌های کارشناسی و ارقام اعلام شده از سوی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سالانه ۲ میلیارد تن خاک کشور فرسایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی امور بررسی‌های برنامه عمران سازمان ملل هزینه فرسایش خاک در ایران ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی برآورد شده است.

وی با بیان اینکه ۲۸ درصد سطح کشور در معرض سیل‌های شدید و طبقاتی قرار دارد، تصریح کرد: به طور کلی مناطق کوهستانی مستقیما با ارتفاعات و ناهمواری‌های زمین و رشته کوه‌ها در ارتباط است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حضور توامان ویژگی‌های هندسی، تفاوت تابش دریافتی و تغییرات دمایی با افزایش ارتفاع عوامل موثر بر تنوع محیط‌های کوهستانی و دگرگونی در شرایط جوی است، ادامه داد: حفاظت، احیا و مدیریت بهینه محیط طبیعی کوهستان به عنوان اقدامی موثر در تامین منابع آبی و بهبود پوشش گیاهی پایین دست و ارتقای وضعیت اقتصاد آبخیزنشینان خواهد داشت.

بهزاد با اشاره به محدودیت‌های اکوسیستم کوهستان، اذعان کرد: محدودیت خاک، محدودیت فصل رویش، ضرورت حفظ، احیا و اصلاح پوشش گیاهی، صعب العبور بودن و تغییرات اقلیمی منجر به پدیده‌های حاد آب و هوایی از جمله این محدودیت‌ها هستند.

آگاهی‌دهی در حوزه مدیریت پسماند ضروری است

موسی ترابی مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی عنوان کرد: این کنفرانس‌ها در خصوص بخشی از مسائل و مشکلات که به عنوان گره در جامعه عنوان می‌شوند، راهکار ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به مسائل زیست محیطی کشور، افزود: ایجاد انگیزه و آگاهی دهی در حوزه مدیریت پسماند بسیار مهم است و باید مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد.

مدیر پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر اینکه هر جایی که تحقیق و پژوهش نتیجه دهد باید از آن به عنوان راهکار استفاده شود، تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌هایی که برای ایجاد آگاهی عمومی و آگاه‌سازی جامعه علمی می‌تواند موثر واقع شود، برگزاری چنین کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و فجایع رخ داده در این حوزه، ارائه راهکار‌های عملی بسیار مهم است.

مدیریت پایدار اکوسیستم‌های کوهستانی باید مورد توجه قرار گیرد

جوانشیر عزیزی دبیر علمی اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار به ضرورت و چرایی برگزاری این کنفرانس پرداخت و گفت: با توجه به مزایای کوهستان سازمان ملل متحد تصمیم به بزرگداشت کوهستان گرفته است؛ چراکه کوهستان محل سکونت ۱/۱ میلیارد نفر انسان، میزبان حدود نیمی از تنوع زیستی جهان و محل پیداش اولیه تعدادی از مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه ۱۱ دسامبر به عنوان روز جهانی کوهستان نامگذاری شده است، افزود: از سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۳۰ نیز دهه احیای اکوسیستم‌ها از طرف سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است.

عزیزی در خصوص اینکه سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ نیز به عنوان ۵ ساله احیای کوهستان‌ها لحاظ شده است، اضافه کرد: این ۵ ساله فرصتی برای گردآوری حمایت‌های سیاسی، تحقیقات علمی و منابع مالی به منظور افزایش قابل توجه بازسازی و جلوگیری از تخریب بیشتر اکوسیستم‌های کوهستانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه خدمات اکوسیستم کوهستانی برای زندگی حیات است، افزود: کوه‌های سالم نیز برای تنوع زیستی اهمیت داشته و اکوسیستم‌های کوهستانی انعطاف پذیر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی نقش کلیدی دارند.

وی با بیان اینکه مردم کوهستان تحت تاثیر تخریب زمین قرار دارند، ادامه داد: اکوسیستم‌های کوهستانی نیز در معرض خطر آلودگی قرار داشته و کشاورزان و دامداران کوهستانی در مدیریت پایدار اکوسیستم‌های کوهستانی بسیار مهم هستند.

گفتنی است در ادامه بیانیه پایانی این ۲ کنفرانس قرائت و از Saswat Kumarkar از هندوستان، عباس بدری از جمهوری اسلامی ایران و Abdessalari Ouallari از عراق به عنوان صاحبان مقالات برتر اولین کنفرانس بین المللی کوهستان پایدار و سیده مریم موسوی، مهسا حیدری و رضوان شاددل به عنوان صاحبان مقالات برتر سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند تجلیل به شد.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار