استاندار خوزستان با بیان اینکه نخستین سامانه پرتودهی گاما برای ماندگاری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تولید محصولات کشاورزی استان راه اندازی می شود گفت: در این زمینه با سازمان انرژی اتمی و شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران مذاکرات کاربردی انجام شده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ 14 December 2023

تابناک خوزستان: علی اکبر محراب به نشست انجام شده با معاون سازمان انرژی اتمی کشور و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران اشاره کرد و اظهارکرد: در این دیدار، ظرفیت های حوزه اتمی به ویژه برای توسعه زمینه‌های پرتو دهی کشاورزی در استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی هایی انجام شده، اولین سامانه پرتو دهی گاما برای ماندگاری محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات کشاورزی تولیدی استان راه اندازی خواهد شد.

استاندار خوزستان به مزیت های این فناوری روز حوزه هسته ای اشاره کرد و گفت: اشعه گاما برای ماندگاری کمی و کیفی محصولات کشاورزی و صیفی‌جات مفید است.

حسینی محراب تاکید کرد: ارتقا کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی استان خوزستان علاوه بر حفظ بازارهای صادراتی، به توسعه مبادلات و سودآوری بیشتر کشاورزان منجر خواهد شد.

وی افزود: با استفاده از پرتو دهی گاما، می‌توان محصولات کشاورزی را در انبارها حفظ و در فصولی از سال، مورد استفاده و یا صادر کرد.

استاندار خوزستان گفت: معمولا در مواقعی از سال، محصولات کشاورزان به دلیل تولید انبوه از بین می‌رود که با پرتو دهی گاما از هدر رفت محصول جلوگیری می شود.

وی افزود: در گام اول یک سامانه پرتو دهی گاما برای ماندگاری محصولات کشاورزی، در شهرک های صنعتی اهواز راه اندازی خواهد شد.

حسینی محراب گفت: همچنین در گام های بعدی، این سامانه در مناطق شمال، شرق و غرب استان ایجاد خواهد شد.

بر اساس این‌گزارش، یکی از مهم ترین و پرکاربردترین انواع پرتودهی مواد غذایی، استفاده از اشعه گاما در صنایع غذایی است. اشعه گاما، تشعشعات الکترومغناطیسی هستند که از هسته های برانگیخته شده کبالت ۶۰ و سزیم ۱۳۷ ساطع می شود. این اشعه از اهمیت ویژه ای در نگهداری مواد غذایی برخوردار است. اشعه گاما، ارزانترین شکل اشعه جهت نگهداری مواد غذایی می باشد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار