کد خبر: ۱۱۴۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰ 19 December 2023

به گزارش تابناک مازندران ، نماینده ولی فقیه در مازندران گفت:

به پژوهشگران براساس کاری که کردند نه اینکه طرحشان کاربردی است نمره بدهید و با باندهایی که نمی‌گذارند این طرح‌ها عملیاتی شود و صاحبان کار را فراری می‌دهند برخورد کنید‌.

بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار با امید محبی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران به‌مناسبت هفته پژوهش، ضمن گرامیداشت یاد بانوی کوثر فاطمه (س) و هفته پژوهش اظهار کرد: بدون شک پیشرفت و تولید علم به پژوهش مربوط می‌شود، پژوهش هم باید علمی باشد تا کارآمد بوده، علم را رشد دهد و مشکلات را حل کند.

وی افزود: واقعا ما از پژوهش برای پژوهش خسته شدیم، بیائید پژوهش برای حل یک مشکل یا مسئله داشته باشیم اینکه پژوهشگر با این پژوهش کجا را حل کرد و آیا به ایشان میدان پژوهش و اجازه کار برای حل مسئله داده شده؟ متاسفانه اجازه کار و میدان به اینها داده نمی‌شود و کارشکنی‌ها و مانع تراشی‌های پیدا و پنهان وجود دارد.

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: نیاز به این است که با پژوهشگر خصوصی صحبت کنید و دردل‌ها را بشنوید و بدانید و متوجه شوید که عیب کار ما از کجاست چرا نخبه‌های استعدادی ما نمی‌توانند از آن استعداد و طرحشان برای حل مسائل ورود پیدا کنند و اصلا اجازه ورود نمی‌دهند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با ذکر این سوالات که چرا کشورهای خارجی نخبه‌های ما را شناسایی می‌کنند و برای اینکه طرح‌های آن‌ها را بخرند اظهار آمادگی می‌کنند و دعوتشان می‌کنند، گفت: ولی اینجا نه تنها استقبالی نمی‌شود بلکه توی سرشان می‌زنند.

امام جمعه ساری ادامه داد: ما در حوزه دانش‌آموزی آنقدر بچه‌های خوش استعداد دارای طرح‌های عملی داریم که شما شگفت زده می‌شوید این هم ابتکار دیگرتان باشد که پژوهشگران را در حوزه دانش‌آموزی شناسایی و کشف کنید و بها بدهید.

این مسئول عنوان کرد: نکته بعدی این است که ما کشف کردنمان خوب است اما استفاده را به دیگران می‌دهیم ما استعدادهای درخشان نمونه‌های دولتی و مردمی، سمپاد و غیره درست کردیم، غذا که آماده شد دیگران می‌خورند و اینها را می‌برند چون اینجا به‌صورت نامرئی در درون دستگاه‌ها اجازه و امکان بهره‌برداری از این استعداد خیلی داده نمی‌شود و باز هم خوراکی برای دیگران می‌شود، حتی باندهایی وجود دارد که اینها را تشویق می‌کنند که به فلان کشور بروید؛ اینها آسیب‌های جدی حوزه پژوهشگری و نخبگانی ماست.

وی یادآور شد: در هفته گذشته به‌مناسب هفته پژوهش آمدیم گفتیم که بذرهایی که امسال بابت گندم داده شد فاسد و خراب بود، جهاد کشاورزی بزرگ‌ترین تشکیلات پژوهشکده را هم دارد، اول باید روی بذرها کار کنند سلامت بذرها برایشان ثابت شود تولید کنند و بدهند.

آیت الله محمدی لائینی اضافه کرد: شاید بگوئید که این اواخر فرصتی نداشتند، البته مدیر جهاد کشاورزی هم تلاش کرد از استان‌های دیگر تهیه کرد، اما ما می‌گوئیم که شما با کسانی که مجال را تنگ کردند و به موقع باید انجام می‌دادند و ندادند برخورد کنید.

وی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه پسماند بزرگترین مشکل را در مازندران داریم باید ببینیم که پژوهشگری در این زمینه چه کاری انجام داد، یک زباله سوز ساری شبیه برخی از بانک‌های خصوصی مثلا میلیاردی پول می‌گیرد هنوز هم می‌گوید ۲۵۰ میلیارد دیگر هزینه دارد تا به بهره‌برداری برسد چقدر ما در گلوی این زباله سوز ریختیم، تازه زباله سوزی که از لحاظ فنی و تکنولوژی مدل بالا هم نیست، ۱۱ سال طول کشید، تا کی پول تهیه خواهد شد.

آیت الله محمدی لائینی ادامه داد: آملش، بابلش، نوشهر که درست کردیم اما هنوز تصفیه خانه‌اش احداث نشد و فاضلاب به مزارع می‌رود، در بهشهر هم که قرار بود کمپوست درست شود، ما در حوزه منابع طبیعی شاهد از بین رفتن جنگل‌ها و غیره هستیم مثلا در همین مهدشت ساری تا روی کوه‌ها شاهد دست‌اندازی و کوه‌خواری هستیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: چگونه می‌شود با کشاورزی که زمینش دو کیلومتر با جنگل فاصله دارد، گیر می‌دهیم اما می‌بینیم اینجور در انفال و طبیعت در حال ساخت و ساز، فروش و بردن هستند؛ پژوهشی کنید ببینید عیب کار کجاست و چگونه باید این سرمایه را حفظ کنیم.

امام جمعه ساری بیان کرد: تولیدات کشاورزی و باغی ما بهترین تولیدات است ولیکن هزینه‌ها بسیار بالا شما درباره کود و سم و اینها پژوهش کنید ببینید دست چه کسی است؟ چرا هزینه‌ها روزانه افزایش می‌یابد، دست دولت است؟ دست بخش خصوصی است؟ چه کسی به اینها مجوز می‌دهد؟ باند مربوط به کود و سموم را پیدا کنید‌. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار