کد خبر: ۱۱۴۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲ 24 December 2023

صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر با وجود مسؤولیت‌هایی که در قبال محیط پیرامونی خود دارند، تاکنون به خوبی در زمینه توسعه فضای سبز و بهبود وضعیت زیست محیطی این منطقه عمل نکرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی اتحادخبر (بوشهر) به نقل از مهر نوشت: «جنوب استان بوشهر میزبان یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی یعنی پارس جنوبی که با تولید گاز، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر مشتقات نقش بسیار مهمی در تأمین سبد انرژی کشور، تولید ناخالص ملی دارد.

هر جایی که صنایع توسعه می‌یابند، محیط پیرامونی آنها نیز منتفع می‌شود؛ از اشتغال و رونق تولید گرفته تا توسعه زیرساخت‌ها و بهبود وضعیت فضای سبز و… که در استان بوشهر این موضوع به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

بیشترین نصیب استان بوشهر از صنایع مستقر در جنوب این استان، آلودگی‌های محیط زیستی است و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی باعث ورود آلودگی‌های متعدد و متنوع به زمین، آب، دریا، هوا و… شده‌اند.

توسعه فضای سبز در محیط پیرامونی صنعت یکی از وظایف و تکالیف صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر است که تاکنون به خوبی این مهم محقق نشده است و مردم و مسؤولان این مناطق از بی توجهی صنایع ناراضی هستند.

شیرینو یکی از نزدیک‌ترین شهرها به صنایع آلاینده پارس جنوبی است که تاکنون در زمینه توسعه فضای سبز به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

صنایع از توسعه فضای سبز شانه خالی نکنند

رئیس شورای اسلامی شهر شیرینو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از عملکرد صنایع در جنوب استان بوشهر گفت: صنایع مستقر در این جنوب استان نباید نسبت به تعهدات خود در زمینه توسعه فضای سبز شانه خالی کنند.

ابراهیم بهمنی با بیان اینکه انتظار می‌رود صنایع در این زمینه عملکرد بهتر و بیشتری برای توسعه فضای سبز داشته باشند اظهار کرد: انجام تعهدات قانونی وظیفه‌ای است و صنایع باید همکاری لازم با این اداره داشته باشند.

بر اساس قانون شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی‌های مستقر در استان وظیفه دارند در ۲۵ درصد زمینی که دریافت کرده‌اند اقدام به نهال‌کاری کنند وی ادامه داد: بیش از یک سال تذکرات لازم بابت جلوگیری از رهاسازی فاضلاب در دره فصلی گذشته و هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته و امید است این اداره با اینگونه تخلفات با تشکیل پرونده و ارجاع به مرجع قضائی برخورد لازم صورت دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیرینو اضافه کرد: عمل نکردن صنایع به تعهدات خود در خصوص ایجاد فضای سبز در محیط پیرامونی به عنوان ظرفیتی قانونی به شمار می‌رود که در جنوب استان بوشهر این ظرفیت بر زمین مانده است.

او اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور را یک طرح خوب دانست و ادامه داد: بر اساس قانون شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی‌های مستقر در استان وظیفه دارند در ۲۵ درصد زمینی که دریافت کرده‌اند اقدام به نهال‌کاری کنند.

بهمنی تصریح کرد: در استان بوشهر این وسعت معادل حدود ۲۲ هزار هکتار است که امیدواریم با همت و پیگیری دستگاه‌های اجرایی مثل محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری از صنایع این اقدام شایسته باید صورت پذیرد.

صنایع به محیط زیست توجه جدی داشته باشند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: شهر شیرینو یکی از نزدیک ترین شهرهای نزدیک به صنایع است و شیرینو در دل محدوده ۴۶ هزار هکتاری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار گرفته است.

عبدالرحمن مرادزاده اضافه کرد: در راستای پایش های دوره‌ای از تصفیه خانه‌های فاضلاب بهداشتی، توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان از تصفیه خانه کمپ گلستان و سایر تصفیه خانه‌های موجود در این شهر به صورت ماهیانه و یا هفتگی در حال انجام است.

او بیان کرد: پیش از این، پساب این تصفیه خانه به دریا رهاسازی می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته و رفع نواقص موجود در سیستم تصفیه خانه مسیر ورودی پساب به دریا مسدود و از پساب واحد پس از رعایت استانداردهای لازم جهت آبیاری فضای سبز شهرک مذکور استفاده می‌شود.

مرادزاده اظهار داشت: اجرای دستورالعمل خود اظهاری در پایش انجام خوداظهاری از شهرک، هتل و استراحتگاه‌های مستقر در شیرینو می‌تواند یک عامل کنترل آلودگی محیط زیستی باشد.

او ادامه داد: در صورت عدم ارائه خوداظهاری یا در صورت مشخص شدن تخلف در ارائه گزارش طی بازدیدهای سرزده و آزمایش نمونه‌ها توسط آزمایشگاه‌های معتمد بر اساس نوع تنبیهات تعیین شده امتیازات منفی اعمال و مطابق قانون در مرحله اول تذکر، اخطار و تعلیق خواهیم کرد.

مرادزاده گفت: حق آلایندگی در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد، پایش فصلی صنایع مطابق مصوبه هیأت وزیران و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های موجود، راه‌اندازی سامانه جامع محیط‌زیست و شناسایی و بارگذاری فهرست صنایع آلاینده انجام شده و دسترسی لازم نیز به سامانه مذکور و فهرست صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی کشور داده شده است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار