سخنگوی وزارت خارجه در دانشگاه بیرجند گفت: اقتصاد قدرتمند، لازمه توسعه روابط خارجی هر کشور است.
کد خبر: ۱۱۴۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴ 31 December 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، ناصر کنعانی چافی امروز در نشست استادان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی که با محوریت تبیین رویکرد سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد اظهارداشت: در دولت سیزدهم، نگاه و شعار راهبردی با عنوان نگاه به شرق و آسیا و همسایه محوری، سیاست همسایگی، توسعه مناسبات و روابط خارجی متوازن مطرح شده است.

به گفته وی در حوزه آسیا و شرق، ظرفیت‌های نهفته و بالقوه زیادی وجود دارد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در حوزه همسایگی استفاده لازم برای تقویت روابط خارجی را ببریم.

وی با بیان اینکه ما روابط خارجی را بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت دنبال می‌کنیم، گفت: آمادگی داریم بر مبنای منفعت و مصالح مشترک، روابط خود را با کشور‌های منطقه و همسایگان تقویت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه منطقه محوری بخشی تفکیک‌ناپذیر از سیاست جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در مناطق مختلف جغرافیایی به دلیل پیشینه‌های تمدنی، ظرفیت زیادی داریم که باید از آن‌ها در راستای مناسبات مشترک بهره ببریم.

کنعانی با تأکید بر اینکه سیاست همسایگی در دستور جدی دستگاه دیپلماسی قرار گرفته، گفت: رهبری در نامگذاری شعارهای سال، بر مؤلفه اقتصاد تأکید ویژه دارند چراکه که از الزامات توسعه روابط خارجی، داشتن اقتصاد قدرتمند است.

به گفته وی مأموریت مهم در دولت سیزدهم، توجه ویژه به اقتصاد و تجارت در تنظیم روابط با کشور‌های مختلف است.

وی با اشاره به این که در حوزه روابط با کشور‌های همسایه شاهد تقویت و پویایی جدیدی در مناسبت‌ها هستیم، افزود: تلاش ما این است که با کشور‌هایی که رابطه داریم، به مؤلفه‌های روابط، معنا و مفهوم جدیدی ببخشیم و با کشور‌هایی که روابط‌مان دچار تنزل بوده نیز گفتگو‌هایی انجام دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: پیوستن به سازوکار‌هایی جامع و اثر‌گذار در تقویت نقش منطقه‌ای کشورها، به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد.

کنعانی تصریح کرد: با تلاش‌های دیپلماتیک بین وزارتخانه‌های خارجه و مذاکرات فشرده با کشور‌های مؤثر، زمینه‌سازی برای پیوستن کشور‌های جدید به مجموعه بریکس محقق گردید و از ابتدای سال جاری میلادی، جمهوری اسلامی ایران هم عضو مجموعه بریکس شد.

به گفته وینگاه نظام سلطه در حوزه غرب نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییری نکرده و تحریم ادامه دارد، اما در حوزه روابط تجاری و اقتصادی روند دلگرم‌کننده‌ای داریم.

وی از بیرجند به عنوان شهری با قدمتی دیرینه نام برد که درخشش‌های بسیاری داشته و نقش ارزشمندی در تاریخ و تمدن ایران دارد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار