رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی بیرجند گفت: تعامل و همبستگی بین بخش خصوصی و بخش دولتی باید به گونه‌ای باشد که سازمان‌های نظارتی و به ویژه افتا با ایجاد دلگرمی بتوانند بستری فراهم کنند که خراسان‌جنوبی محلی برای پیش نمایش دستاوردهای بومی باشد.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱ 16 January 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، مهدی باقری، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی بیرجند عصر امروز در جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوین این اتاق اظهار کرد: بسیاری از فعالان علاقمند به حمایت از کسب و کارهای داخل استان هستند اما نهادهای نظارتی دست و پای آن ها را بسته و در خیلی موارد حمایت های شفافی در جهت خرید کالا و خدمات از شرکت‌های بومی استان را نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های حوزه فناوری باید بتوانند رزومه خود را در خراسان‌جنوبی داشته باشند، افزود: تعامل و همبستگی بین بخش خصوصی و بخش دولتی باید به گونه‌ای باشد که سازمان‌های نظارتی و به ویژه افتا با ایجاد دلگرمی بتوانند بستری فراهم کنند که خراسان جنوبی محلی برای پیش نمایش دستاوردهای بومی باشد تا بتوانند در پله بعدی بازارهای مشهور و جهانی را کسب کنند.

باقری با اشاره به اینکه در آینده قسمت اعظم جلسات می تواند با حضور ذی حسابان سازمان بازرسی باشدگفت: باید وجود نهادهای موازی، نظارت سلیقه ای و در خیلی موارد مر قانون عمل کردن (برخلاف استان های دیگر) می تواند باعث عقب ماندگی استان در جذب اعتبارات ملی شود و حضور ذی حسابان و پای کارآمدن اداره کل اقتصاد و دارایی باعث می شود با دید جامع تر حامی جذب اعتبارات و اشتغال این حوزه در استان شوند.

وی با بیان اینکه امروز بزرگترین چالش، نظارت های بیش از حد در استان است، عنوان کرد: رفع چالش های پیش روی سرمایه گذاری در حوزه فناوری قدرت بخشیدن به بخش خصوصی استان است.

وی اضافه کرد: کار نرم‌افزاری یک کار تیمی است و نیاز به سرمایه گذار دارد و در این راستا کمیسیون فناوری اطلاعات می‌تواند به عنوان یک شتاب دهنده برای ایده ها باشد و سرمایه‌گذاران را برای دیده شدن ایده ها دعوت کند.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه انتظار ما از افتا در خراسان جنوبی همانند دیگر استان‌ها عمل کردن و به صورت سلیقه‌ای کار نکردن است ، افزود: افتا و نهادهای نظارتی همانند افتا میت وانند در تبیین قوانین با بخش خصوصی همراه باشند که متاسفانه در افتا، خراسان جنوبی به دلیل برخوردهای شخصی و برخی کارشناسی های غیر حرفه ای به صورت صفر و یکی عمل می‌شود و این موضوع باعث دلسردی بخش خصوصی استان شده است.

وی ادامه داد:چرا که در مواردی مشابه در استانهای دیگر با در نظر گرفتن منافع جمعی استان درصدد رفع مشکلات و چالش های بخش خصوصی در می آیند تا پیشتازی بیشتری در عملکردهای کشوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه نقش حمایت گری باید در استان نهادینه شود، گفت: باید چندین کمیته تحت عنوان کمیته‌های آموزشی، نرم‌افزاری، امنیتی و ... در استان تشکیل شود تا مشکلات حوزه فناوری برطرف شود.

باقری با اشاره به اینکه متاسفانه پیوند بخش خصوصی و دانشگاهی و نهادهای نظارتی در استان بسیار ضعیف است و باید تقویت شود افزود: اگر نگاه ما نگاه حمایتگری و تسهیلگری در امور باشد و قلبمان برای توسعه استان بتپد در هر کار روزمره ای سعی میکنیم راهکاری قانونی به منظور رشد استان پیشنهاد دهیم و صرفا بله قربان گو در امور تکلیفی نباشیم.

چالش های راه اندازی افتا

صادق موهبتی، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی راحت‌تر می‌تواند دغدغه‌های خود نسبت به سامانه افتا را بیان کند، اظهار کرد: متاسفانه راه اندازی افتا به جای اینکه رفع چالش باشد چالش برانگیز نیز شده و مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه فناوری اطلاعات نهادهای موازی زیادی وجود دارند، افزود: باید یک نهاد تصمیم گیرنده مستقل در این زمینه شکل گیرد و بر اساس شاخص و ساختار آن عمل شود.

موهبتی با اشاره به اینکه ذات کاری افتا مناسب است اما متاسفانه گاهی دید نظارتی درستی ندارد و سلیقه ای عمل می کنند، گفت: در حال حاضر وجود افتا هیچ چیزی جز هدر دادن بیت المال و ایجاد بی انگیزگی در بدنه بخش دولتی جهت رشد فناوری ندارد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات عمده و اصلی استان در حوزه فناوری و اطلاعات افتا است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود به توسعه نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه بخش نامه های بالادستی از عمده ترین مشکلات در حوزه افتا است، عنوان کرد: در سال جاری استان خراسان جنوبی تنها استانی بوده که در خرید Device مد نظر سازمان کشوری ما مشکل داشته است.

مرادی ،عضو کمیسون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه بعد از چندین سال هنوز هم قطعی تلفن ثابت از بزرگترین معضلات در استان خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ارزیابی ها طبق فرمول های قدیمی انجام می شود، افزود: شرکت ما در حوزه گردشگری در واقع حدود ۱۲۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده اما متاسفانه چون ارزیابی های دولت بر اساس فرمول های قدیمی و شاخص لیست بیمه انجام می شود تعداد اشتغال پایین می آید.

حوزه نرم افزاری خراسان جنوبی تعطیل است

کاظم معماری، عضو کمیسون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه اگر در حوزه فناوری اطلاعات استان مدیری با جرات و جسارت وجود داشت بسیاری از مشکلات برطرف می شد، اظهار کرد: متاسفانه حوزه نرم‌افزاری در خراسان جنوبی تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه نرم‌افزارها در تمامی حوزه‌ها حرف اول را می‌زنند، افزود: متاسفانه امروز در حوزه نرم افزاری نیروی متخصص در استان وجود ندارد لذا اگر می خواهیم در این حوزه به پیشرفت برسیم باید بودجه های آموزشی برای آن تعریف شود.

بهدانی، عضو کمیسون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: خرید از سامانه ستاد کالا باید از محصولات داخل استان انجام شود.

وی با بیان اینکه حتما جلسه ای باید با ذی حسابان دستگاه های دولتی برگزار شود، افزود: اگر می خواهیم در حوزه مشکلات افتا به نتیجه مطلوب برسیم حتما باید موضوعات به صورت موردی و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار