رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان از بومی‌سازی دانش فنی بیش از ۸ هزار قطعه در سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 17 January 2024

تابناک خوزستان: دکتر حسن محمدی‌مجد در چهاردهمین نمایشگاه صنعت نفت خوزستان در جمع خبرنگاران، با اشاره به بومی‌سازی دانش فنی بیش از ۸ هزار قطعه در سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان اظهار کرد: با تولید ۹ نوع مته‌ حفاری در پژوهشکده فنی و مهندسی جهاد دانشگاهی، از خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

وی افزود: در جهاد دانشگاهی به واسطه فعالیت‌های علمی و تخصصی از سال ۱۳۸۰ ابتدا یک مرکز خدمات فنی مهندسی و بازرسی تشکیل شد و تا سال ۱۳۹۶ در این مرکز در حوزه نفت و گاز توانستیم دانش فنی قریب به ۸ هزار قطعه از قطعات صنعت نفت را بومی‌سازی کنیم که دانش فنی آن‌ها در جهاد دانشگاهی شکل می‌گرفت و پس از آن به مناطق نفت‌خیز برای ارجاع به سازندگان مختلف برای ساخت ارسال می‌شد.

محمدی‌مجد گفت: نقش جهاد دانشگاهی پس از ساخت قطعه در قالب بازرسی فنی کاملا نمایان بود. پس از آن متوجه شدیم که امکان پوشش دادن برخی از قطعات پیشرفته در مرکز فنی و مهندسی وجود ندارد به همین دلیل از سال ۱۳۸۷ به طور رسمی پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی استان خوزستان تشکیل و چندین پروژه پیشرفته انتخاب شد.

وی بیان کرد: به سمت نیازهای واقعی صنعت حرکت کردیم و با تحقیقاتی که انجام شد در حوزه صنعت نفت، گلوگاه اصلی، مته حفاری اعلام شد که یک موضوع پیشرفته بود و تنها آمریکا و چند کشور پیشرفته قادر به ساخت آن بودند. با تلاشی که انجام شد چندین پروژه استراتژیک از جمله ساخت مته‌های دندانه‌ای حفاری با همکاری صنعت نفت آغاز شد و دانش فنی آن به طور صددرصد بومی‌سازی شد و به واسطه آن، تکنولوژی‌های جدید نیز توسعه یافتند و امروز شاهد تولید ۹ نوع مته دندانه‌ای حفاری به صورت صد درصد بومی هستیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: مته pdc یکی دیگر از تجهیزات استراتژیک صنعت نفت است که از چندین بخش تشکیل شده است اما بخش پیچیده آن یک کامپوزیت پایه کاربیدتنگستنی است که جزو پیشرفته‌ترین مسائل فنی صنعت نفت است و از آن به عنوان غول فنی صنعت نفت یاد می‌شود که با تلاش علمی پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان دانش پیچیده تولید آن را به دست آوردیم.

وی با اشاره به اینکه به زودی اخبار خوبی در خصوص توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته ارائه می دهیم، تصریح کرد: مته‌های حفاری نوک پیکان صنعت نفت هستند و اگر چنین مته‌هایی را نمی‌ساختیم با تحریم مته‌ها می‌توانستند صنعت نفت ما را فلج کنند اما به واسطه دوراندیشی مسئولان صنعت نفت و جهاد دانشگاهی و پیوند صنعت و دانشگاه توانستیم خطر و تهدید ایجاد شده را به یک فرصت تبدیل کنیم و دانش‌های پیشرفته‌ای را در این حوزه به دست آوریم و در نتیجه، از خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

محمدی‌مجد گفت: علاوه بر آن در بستر ایجاد شده، دانشمندان خوبی در حوزه صنعت نفت در استان خوزستان تربیت شد و بسیاری از نیازهای حوزه انرژی، برق و آب را تامین می‌کنیم.

وی در خصوص فعالیت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در حوزه پزشکی، توضیح داد: پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری جزو پنج مرکز اول دنیا است و به واسطه شبکه منسجم ایجاد شده در جهاد دانشگاهی کشور، تکنولوژی و تکنیک‌های این پژوهشکده به مرکز درمان بیماری‌های ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان منتقل می‌شود و سال‌ها است که در این حوزه فعالیت می‌کنیم، به گونه‌ای که تولد ۲ هزار و پانصدمین فرزند حاصل درمان ناباروری در جهاد دانشگاهی خوزستان جشن گرفته شد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار