مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با اشاره به ضرورت آموزش برای کنترل خشم و کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در کالبدشکافی اجساد برای تبیین دلایل مرگ نیازمند همکاری و همراهی خانواده‌ها هستیم.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴ 09 March 2024

به گزارش تابناک اردبیل، نگار خوشنویس امروز،۱۹ اسفند در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه کالبدشکافی اجساد با نهایت رعایت کرامات انسانی انجام می‌شود، تصریح کرد: برای روشن شدن ابعاد و علت فوت نیاز به کالبدشکافی داریم و در این موارد خانواده‌ها می‌توانند همراهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه موارد ۱۹ گانه فوت باید مشخص شود، ادامه داد: به‌طور میانگین ماهانه صد کالبدشکافی در مرکز پزشکی قانونی استان انجام می‌شود و در این زمینه با کمبود پزشک مواجه هستیم و پزشکان حاضر به همکاری نیستند.

خوشنویس افزود: در بحث تجاوز جنسی زمان تشخیص تا ۳ روز است و خانواده‌ها می‌توانند برای اثبات ادعای خود مراجعه کنند و در این مدت نباید لباس‌های زمان تجاوز شستشو داده شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: در ایام تعطیل شیفت در پزشکی قانونی مستقر است و خدمات مورد نیاز برای مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش پرونده‌های نزاع و درگیری به‌ویژه در نیمه اول سال، بیان کرد: برای کاهش خشم نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه‌نقش آفرینی کنند.

خوشنویس اذعان کرد: یکی دیگر از موارد مراجعه به مراکز پزشکی قانونی، همسر آزاری است و تعدادی از بانوان با ضرب و شتم توسط همسر خود تقاضای شکایت و اثبات جرح بر بدن می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری قریب ۱۲ هزار مورد نزاع، ۵ هزار و ۸۰۰ مورد تصادفات جرحی، ۲۳۰ مورد فوتی تصادفات، ۳۹ مورد فوت ناشی از حوادث کار و ۴۸۰ مورد حوادث کاری جرحی بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی اعلام کرد: فوتی‌های ناشی از گاز co تاکنون ۱۰ مورد بوده است و در این مورد نیازمند ورود جدی دستگاه‌های مرتبط و فرهنگ سازی صحیح هستیم.

خوشنویس افزود: در بحث سقط جنین موارد مادری و جنینی وجود دارد که با تشکیل کمیسیون و تأیید پزشکان در صورت ایجاد مشکل برای مادر و یا جنین اقدام به صدور مجوز برای سقط می‌شود.

وی با اظهار اینکه در شهرستان‌های گرمی، پارس آباد و بیله سوار با کمبود پزشک مواجه هستیم، گفت: مرکز پزشکی قانونی شهرستان انگوت تأسیس شد و نیزا به مراجعه اهالی این شهرستان به شهر گرمی نیست.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه ۴۰۰ پرونده به جا مانده از سال‌های گذشته رسیدگی شد و اکنون به ۲۰ پرونده کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: با راه‌اندازی بخش کمیسیون، پرونده‌های ارجاع از معاینات برای تصمیم‌گیری نهایی رسیدگی می‌شود و نتایج و نظر استان در صورت ارجاع به استان‌های همجوار تأیید می‌شود.

خوشنویس اظهار کرد: با تغییر و استقرار پاتولوژیست جدید از اطاله پاسخگویی دو ماهه جلوگیری شد و پاسخگویی ظرف ۲ روز انجام می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی در پایان سخنان خود از انجام به روز آزمایشات در پزشکی قانونی استان خبر داد و اضافه کرد: پزشک معتمد به‌صورت نوبت‌بندی به زندان‌های استان اعزام می‌شود.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار