کارشناس مسوول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از سال گذشته تاکنون،‌ ۱۶ مورد اهدای عضو در این استان انجام شده‌است.
کد خبر: ۱۱۶۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰ 20 May 2024

به گزارش تابناک قم، ولی‌الله صمدی روز دوشنبه در گفت‌وگویی، افزود: سال گذشته ۱۴ مورد اهدای عضو انجام و امسال نیز اعضای بدن ۲ نفر به نام‌های حاج حسین معظمی گودرزی و مهدی صیادی به بیماران اهدا شد.

وی با بیان این‌که سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ نیز به ترتیب ۱۸ و ۱۳ مورد اهدای عضو در استان قم انجام شد، اضافه کرد: از سال ۸۵ تاکنون،‌ حدود ۱۸۰ مورد اهدای عضو در این استان انجام شده است.

به گفته وی، بخش پیوند عضو در بیمارستان‌های استان قم فعال نیست و بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو به تهران فرستاده می‌شوند.

صمدی گفت: امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مغزی وجود ندارد، ولی به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها و با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی در قم متاسفانه این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله اهدای عضو و پیوند اعضا نمی‌رسند.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

وی افزود: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌هایی مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا نماید.

به گفته کارشناس مسوول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی قم، هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

افرادی که تمایل دارند جزو اهداکنندگان عضو باشند می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی www.muq.ac.ir در بخش «ثبت‌نام از متقاضیان اهدای عضو پس از مرگ» ثبت‌نام کرده و کارت ویژه اهدای عضو را دریافت کنند.

۳۱ اردیبهشت ماه روز ملی «اهدای عضو اهدای زندگی» نامگذاری شده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار