بر اساس تاریخ قزوین از گذشتگان دور شهری کم آب اما پر رونق کشاورزی و باغداری بوده است که پیشنیان ما با درایت و هوشمندی از منابع آبی موجودبه بهترین شکل استفاده می کرده اند.
کد خبر: ۱۱۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶ 29 October 2015

به گزارش تابناک از قزوین، باغ شهر 2 هزار ساله قزوین را میتوان از اولین تمدن های شکل گیری شده در فلات ایران دانست . شهری که امروز بیش از 9 هزار سال از عمر آن می گذرد و اگرچه در گذشته جزو پر رونق ترین های کشاورزی در ایران بوده است امروز با مشکل جدی کم آبی دست و پنجه نرم می کند.

اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست و عدم اهتمام جدی‌تر برای تخصیص اعتبار برای پوشش طرح‌های سیستمی قطره‌ای، سهل‌انگاری و کوتاهی برخی کشاورزان در پذیرش توصیه‌های دلسوزانه در مصرف آب بخش کشاورزی برای تأمین درست منابع و حفرکنندگان به عنوان اصل‌ترین گروه در کاهش شدید آب کشاورزی دشت قزوین دست در دست یکدیگر به افت قابل توجه آ‌ب‌های زیرزمینی به عنوان تهدید دامن زده‌اند.

بر این اساس کاهش و کمبود آب، لطمه‌ای سنگین به بدنه کشاورزی در حال رشد و شکوفایی قزوین به عنوان توانمندترین بخش کشاورزی کشور است و جبران این سهل‌انگاری و کوتاهی در مصرف بهینه آب اکنون قدری به تنگ آمده است.

تأمین منابع آب از نزدیک‌ترین و به صرفه‌ترین شهرها و نواحی جغرافیایی استان قزوین بنابر تصمیمات گویا اثرگذارترین و تنها راه برای حل این مشکل آن هم نه به صورت کامل، بلکه برای رفع این تهدید جدی و بزرگ است.

تشکیل شورایعالی آب و درخواست قزوین از این شورا نیز تنها به مصوبه جمع‌آوری آب‌های سطحی در قالب استخرهای سرباز منتهی شده است.

بر پایه این گفتار طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی برای نخستین‌بار در ناحیه جغرافیایی شهرستان آوج و بخشی از منطقه الموت قزوین با توجه به سرازیری آب از دامنه کوه‌ها و ذوب یخ و برف اجرایی شده است.

در حال حاضر با تدابیر وضعی تعداد قابل توجهی از استخرها در مراحل جمع‌آوری آب‌های سرازیر شده، قرار گرفته است.

 محمد علی حضرتی ها مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اما بر این باور است که کم آبی تنها مسئله امروز قزوین نبوده است و پیشنیان ما در طول سالیان گذشته نیز با این معضل مواجه بوده اند گفت: همه تاریخ نویسان و تاریخ نگاران قرن‌های هفتم، هشتم و دهم میلادی در مطالب خود درباره قزوین به کم آبی این شهر اشاره کرده و در کنار آن بر آبادانی و برخورداری از باغ های سر سبز و پرحاصل که نشان از مدیریت صحیح آب بوده تاکید بسیار کرده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین وجود قنات‌های متعدد در شهر قزوین را از جمله منابع تامین آب آشامیدنی مردم شهر خواند و ابراز داشت: در دشت قزوین طی 1200 سال گذشته حدود 780 رشته قنات تعبیه شده که وظیفه تامین آب آشامیدنی و دیگر نیازهای زیستی و زندگی مردم این شهر را به عهده داشته‌اند، در کتاب مسالک و ممالک استخری که در سال 930 میلادی تالیف شده، قزوین شهری کم آب و پر رونق است که آب آشامیدنی مردم شهر از قنات‌ها تامین می‌شود .

حضرتی با اشاره به روش‌های مقابله با کم آبی و تامین آب شهر قزوین در گذشته تصریح کرد: در گذشته شهرسازان از دو رویکرد مهم برای مقابله با کم آبی در دشت قزوین بهره برده‌اند، اول احداث کانال‌ها و قنات‌هایی که از کوهپایه آب را به شهر می‌آوردند و دیگری ساختن آبگیرها و آب انبارهایی که با جمع آوری آب باران و برف، آب مورد نیاز مردم قزوین را تامین و مشکل کم آبی را رفع می‌کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به نقش به سزای باغات قزوین در تامین آب مورد نیاز این شهر تصریح کرد: بی تردید توانایی صادرات محصولات کشاورزی در شهری کم آب که همه تاریخ نویسان و جغرافی نگاران بر کم آبی آن تاکید دارند، نتیجه مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی مناسب منابع آب در آن روزگار بوده که توانسته باغ‌های بسیاری در گرداگرد شهر ایجاد و با ساماندهی منابع محدود آب این باغات را زنده نگه دارد، باغستانی که از دوره های پیش از تاریخ در دوران هخامنشی و ساسانی نیز در قزوین متداول بوده است.

وی در پایان ابراز داشت: امیدوارم تمام گردشگران داخلی و خارجی که به قزوین سفر می‌کنند فرصت دیدار از باغستان سنتی، قنات‌ها، آب انبارها و آثار تاریخی شهر قزوین را به دست آورده و از نزدیک با ظرفیت‌های غنی این شهر آشنا شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار