کد خبر: ۱۲۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 31 October 2015
برخی از رانندگان در خیابان‌های شلوغ قم به بهانۀ نبود فضای توقف، وسایل نقلیۀ خود را دوبله پارک میکنند و میروند. این عادت، به مشکلی جدی برای مردم و مغازه داران شهر تبدیل شده است و باید برای رفع آن اقدامی فوری صورت گیرد. معضل جای پارک خودرو در حاشیۀ خیابانها این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان قمی تبدیل شده است که خود زمینه ساز بروز بسیاری از تنش‌ها و درگیری‌ها در مناسبات شهروندی میشود و باعث لطمه به اعصاب و دعوای فیزیکی و کلامی میان شهروندان می‌شود. کمبود یا نبود پارکینگ در قم به ویژه در هستۀ مرکزی شهر و اطراف بازار، موضوع  چندان عجیبی نیست. زیرا در سال‌های اخیر به موازات افزایش وسایل نقلیه در کلان شهر قم، این مشکل روز به روز بیشتر خود را به رُخ خودرو سواران و شهروندان عادی کشانده است.

مسئولان و متولیان مدیریت شهری هر از گاه وعده هایی می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که رفع این معضل به طور کامل دست کم در مقطع زمانی کوتاه مدت بعید باشد. این مشکلی نه محدود به قم، بلکه در کل کشور است. چنان که آمارها می‌گوید هم اکنون 17 میلیون خودرو در سطح کشور در حال تردد هستند که فقط بیش از 5 میلیون آن در تهران هستند. در حالی که بنا بر پیش‌بینی وزیر راه و شهرسازی، در دو دهۀ آینده تعداد خودروها به 50 میلیون دستگاه می‌رسد. این که در شهر قم از این نظر وضع چگونه است و در آینده چطور خواهد شد، مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد در عین حال که مسئولان شهری باید فکری جدی برای توسعۀ پارکینگ‌ها اعم از طبقاتی و غیر آن کنند، نیاز است که عادت و باور مردم به استفاده درست از وسیلۀ نقلیه، همچنین رعایت اخلاق مداری و قانون‌گرایی در پارک خودروها و تردد درون شهری، اصلاح شود و این محور در کلان مقوله سبک زندگی شهری موضوعی است که نباید از یاد برود.

 یکی از عوامل تشدیدکنندۀ ترافیک و کمبود پارکینگ در قم ناظر به موضوع مراکز تجاری و پاساژهایی است که در ایجاد و رونق آن به همه چیز فکر شده، غیر از ایجاد محلی برای پارک انبوه خودروهایی که رانندگان و همراهان او مخاطبان اصلی آنها هستند. چندی پیش یکی از رسانه‌های استان از تیتر جالب توجه «سونامی مراکز تجاری بدون پارکینگ در قم» در نشان دادن این معضل استفاده کرده بود که خود روایتگر آشفتگی وضع ترافیک در شهری است که بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه به طور متوسط پذیرای 15 میلیون مسافر از اقصی نقاط ایران اسلامی و بلکه دنیاست. الزام تجاری سازان قمی به ساخت پارکینگ‌های مناسب و در دسترس، یکی از مواردی است که مدیران شهری باید به آن توجه ویژه داشته باشند. زیرا اتفاقاً در این باره در قوانین مربوط به شهرداری‌ها نیز الزامات حقوقی و قانونی وجود دارد. اگر به موازات پیگیری امور اجرایی و حقوقی در رفع این معضل به ملاحظههای فرهنگی و نیز آموزش مناسب شهروندان، عنایت لازم صورت گیرد، دغدغۀ سرهنگ حسینی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان که چندی پیش به صراحت از وجود مشکل کمبود پارکینگ در قم گلایه کرده بود، رفع خواهد شد.

این مقام مسئول در فرماندهی انتظامی استان قم چندی پیش گفته بود: «در سال جدید شاهد بالارفتن تعداد تردد مسافران به شهر قم بوده‎ایم و این افزایش به 35 درصد رسیده و همین دلیل باعث به وجود آمدن مشکلات ترافیک در قم شده است.»

 منبع: همشهري

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
نکته این است که قانون لزوم احاداث پارکینگ وسیله درآمد زایی برای شهرداری شده و شهرداری به جای اجرای قانون از آن سوء استفاده کرده و در عوض برخورد با متخلفین، از آنها پولی به عنوان جریمه می گیرد. آیا پولی که به جیب شهرداری می رود باعث رفع ترافیک می شود؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار