تازه‌ترین خبرها از طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری، حاکی از آن است که دوره بازپرداخت اقساط آن برخلاف مصوبه شورای پول و اعتبار از دو سال به ١٨ماه تغییر پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۲۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰ 08 November 2015
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، روز گذشته اظهار کرد: اقساط کارت اعتباری ١٠میلیون تومان در دوره بازپرداخت ١٨ماهه، ۶٠٩هزار تومان خواهد بود. به گفته میرمحمد صادقی، در فاز اول افراد از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به بانک‌ها معرفی می‌شوند و افراد با ارائه کسر از حقوق، کارت اعتباری دریافت می‌کنند بنابراین در فاز اول کسانی که حقوق ثابت دارند، براساس حقوق دریافتی کارت اعتباری می‌گیرند.

٢٠برند ایرانی در فهرست کالاها

همچنین، وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرستی از کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری همراه با نشانی فروشگاه‌های عرضه‌کننده این محصولات را در ٢٠برند ایرانی منتشر کرد. کالاهای مشمول طرح در ۵دسته صنایع نساجی و پوشاک، صنایع برق و الکترونیک، لوازم خانگی و صنایع معدنی معرفی شده است. در دسته صنایع نساجی و پوشاک، انواع فرش، قالیچه و گلیم ماشینی از سه برند و انواع موکت کبریتی، مخمل، کج‌راه و ... از دو برند تاکنون معرفی شده است.

همچنین تا این لحظه ٩برند در دسته لوازم خانگی معرفی شده‌اند. کالاهای این بخش عبارتند از؛ چرخ خیاطی و گلدوزی نیولایف، یاسمین، ژانینا، الیزابت، چرخ سردوز، انواع یخچال و فریزر تک درب، دو درب، سایدبای‌ساید، انواع اجاق گاز، فربرقی، بخاری گازی، کولر آبی و اسپیلت، آب‌گرمکن گازی، نفتی و برقی، ماشین لباس‌شویی، هود شومینه‌ای، ظرف‌شویی آشپزخانه استیل، تلویزیون، دستگاه پخش، بلندگو، تیونر دیجیتال، دستگاه مدولاتور، آبمیوه‌گیری، اتو بخار، جاروبرقی و ماشین ظرف‌شویی. در فهرست کالاهای صنایع معدنی نیز انواع سرویس‌های چینی با تعداد پارچه‌ها و طرح‌های مختلف از چهار برند قرار گرفته است.

در دسته صنایع برق و الکترونیک نیز انواع باتری کلسیمی، کلاسیک و سیلد در ولتاژ، ظرفیت و آمپرساعت‌های مختلف از دو برند ایرانی معرفی شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات کامل‌تر از خصوصیات کالا، نام برند و نشانی فروشگاه مشخص‌شده برای ارائه کالا به تارگاه وزارت صنعت، (www.mimt.gov.ir)، دولت (www.dolat.ir) و شاپرک (www.shaparak.com) مراجعه کنند.

لازم به ذکر است بر اساس آنچه در اطلاعیه پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده بود، بانک‌های عامل، کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص‌شده را خواهد داشت. برای دارندگان کارت در هر ماه شمسی و متناسب با زمان صدور کارت، صورت‌حسابی از طریق پیامک ارسال می‌شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره به‌علاوه مجموع تسهیلات اعطایی قبلی است. مشتریان می‌توانند با اطلاعات پیامک فوق، به بازپرداخت اقساط تسهیلات همانند سایر قبوض خدماتی اقدام کنند.

هشدار شکل‌گیری رانت

اما آنچه در این میان باعث نگرانی برخی کارشناسان اقتصادی شده است، احتمال شکل‌گیری رانت گسترده در این طرح با حضور تنها ٢٠برند است و دیگر اینکه هنوز معیار مشخصی برای مشمول‌شدن این برندها منتشر نشده است.البته وزارت صنعت با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که فهرست منتشرشده از کالاهای مشمول این طرح با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی تدوین شده است و به‌مرور تکمیل و به اطلاع مردم خواهد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار