تابناک: زمین مسجد را در زمان سلطان حسین فتحعلی خان اعتمادالدوله وزیرشاه مزبور خریده بود که در آن مسجدی بنا کند . بر اثر هجوم افغانها مقدور نگردید .تا آنکه در زمان فتحعلی شاه قاجار حجت الاسلام شفتی مبادرت به این کار بزرگ کرد.
کد خبر: ۱۳۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 20 November 2015
به گزارش تابناک اصفهان، مسجد سيد بزرگترين و مشهورترين مسجد اصفهان از قرن سيزدهم هجري است كه به دستور(حجت الاسلام حاج سيدباقر شفتي ) از علماي بزرگ اماميه كه در دوره سلطنت محمدشاه قاجار مي زيسته بنا شده است ، در تزئينات كاشيكاري با طرح گلدان و منظره هائي كه نمايش داده شده است .

رنگ قرمز روشن نقش عمده اي دارد و اين همان رنگي است كه در مساجد ديگر دوره قاجار مانند مسجد رحيم خان و مسجد ركن الملك نيز مشاهده مي شود .


آرامگاه (سيد حجه الاسلام ) كه بسيار مجلل و باشكوه بنا شده است ، در گوشه شمال شرقي صحن مسجد قرار دارد . در اين مسجد تاريخ‌هاي متعددي از سال 1255 تا1311 هجري ديده مي شود كه كتيبه هاي آن به خط محمدباقر شريف شيرازي است تزئينات داخل گنبد آرامگاه ، از نوع تزئينات گچبري، آئينه كاري و طلاكاري است كه به همراه ضريح نقره و طلاكوب آن با خطوط بسيار زيبا از قسمت‌هاي تماشائي اين مسجد مي باشد.


مسجد سید در محله بید آباد و جنب بازارچه بید آبادواقع شده است .در کتاب « تاریخچه ابنیه تاریخی اصفهان » می خوانیم : « ... زمین مسجد را در زمان سلطان حسین فتحعلی خان اعتمادالدوله وزیرشاه مزبور خریده بود که در آن مسجدی بنا کند . بر اثر هجوم افغانها مقدور نگردید .تا آنکه در زمان فتحعلی شاه قاجار حجت الاسلام شفتی مبادرت به این کار بزرگ کرد.»


با توجه به كتيبه‌هاي موجود در بنا، احداث ساختمان و تزئينات آن در حدود 130سال به طول انجاميده است. بدين صورت كه ساخت بنا در اواخر نيمه اول قرن سيزدهم ه.ق. شروع و تا سال وفات مرحوم سيد تنها كاشيكاري بناي جنوبي انجام شده بود. و كاشيكاري كل بنا تا پايان قرن چهاردهم ادامه داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :