در ایام محرم مردم همدان با هر فرهنگ و زبانی وارد هیئت‌های مذهبی شده و سیاه‌پوش سیدالشهدا(ع) می‌شوند که ماندگاری آن ریشه در اعتقادات آنها دارد.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸ 02 December 2015

در ایام محرم مردم همدان با هر فرهنگ و زبانی وارد هیئت‌های مذهبی شده و سیاه‌پوش سیدالشهدا(ع) می‌شوند که ماندگاری آن ریشه در اعتقادات آنها دارد.

به گزارش فارس، ماه محرم و صفر از ماه‌هایی است که مردم ایران با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی خود در غم شهادت سالار شهیدان فرو رفته و عزاداری می‌کنند که این عزاداری‌ها کاملاً خودجوش صورت می‌گیرد.

در این ایام مردم با هر فرهنگ، تمدن و هر زبانی وارد هیئت‌های مذهبی شده و سیاه پوش سیدالشهدا(ع) می‌شوند.

در برخی از شهرها تمام هیئت‌های مذهبی در یک اجتماع به عزاداری می‌پردازند که این امر در استان همدان باید نیازسنجی شود، زیرا هر شهری طبق آئین و سنن خود به عزاداری در ایام محرم و صفر می‌پردازد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان به یکی از احادیث نبی‌اکرم(ص) استناد کرد و گفت: در این حدیث آمده است، «همانا در شهادت سید‌الشهدا(ع) حرارتی در قلوب مومنین است که هیچ‌گاه به سردی نمی‌گراید».

حجت‌الاسلام محمد کاروند با اشاره به اینکه محبت سیدالشهدا(ع) در قلوب مومنین بوده و هیچ‌گاه منقطع نخواهد شد، تصریح کرد: نتیجه این محبت آن است که سالیان سال هیئت‌های مذهبی گردهم جمع می‌شوند، نذری‌ها داده می‌شود، عزاداری‌ها برپاست، لباس مشکی‌ها پوشیده می‌شود و هیچ‌گاه لباس مشکی‌ محرم از تن‌ها بیرون نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نزدیک ماه محرم مردم لباس مشکی بر تن کرده و کوچه، محله و مساجد را سیاه‌پوش می‌کنند، بیان کرد: هیئت‌های مذهبی جمعی از مردم با افکار، عقاید، دیدگاه، تفکرات، آداب و رسوم، زبان‌ و لهجه‌های مختلف هستند که در این ایام تمام این اختلافات و منیت‌های فکری و زبانی را کنار گذاشته و تبدیل به ما می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان به ماندگاری هیئت‌های مذهبی تا قیامت اشاره کرد و گفت: از زمان‌ شهادت امام حسین(ع) تاکنون و حتی تا قیامت این هیئت‌ها علم عزاداری محرم را برپا خواهند داشت.

وی به تهاجم‌های فرهنگی دشمنان اشاره کرد و گفت: دشمن بر آن است تا زمانی که ملت ایران به سیدالشهدا(ع) متصل باشند، نمی‌توانند هیچ غلبه و برتری نسبت به آنها داشته باشند و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را انجام داده تا مردم را از امام حسین(ع) و واقعه عاشورا جدا کنند.

کاروند با تأکید بر اینکه مردم درس شهادت، ایثار، فداکاری، صبر و حوصله و اطاعت از ولی امر مسلمین را از واقعه عاشورا گرفتند، افزود: تا زمانی که فرهنگ عاشورا بر مردم حاکم باشد دشمن نمی‌تواند بر مردم متدین ایران غلبه شود.

وی ادامه داد: دشمن برای غلبه بر مردم ایران تمام تلاش‌های خود را به کار گرفت، اما به حول قوه الهی و با توجه به اینکه خون، پوست و گوشت مردم آمیخته به فرهنگ عاشورایی بوده به اهداف خود نرسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه هر جا پیشرفت و موفقیتی بوده به واسطه اتحاد و در کنار هم قرار گرفتن مردم بوده است، افزود: این اتحاد زمانی رخ می‌دهد که منیت‌ها تبدیل به ما شود.

وی تأکید کرد: بر این اساس در سطح استان همدان نیز امیدواریم هیئت‌های مذهبی با اتحاد و یکدلی گرد هم آمده و تحت یک پرچم واحد به عزاداری سیدالشهدا(ع) بپردازند.

کاروند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان شور حسینی را در کل سال جاری کرد، گفت: ملت ایران متدین، پیرو ولایت و علمدار حسینی هستند، که در صورت فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی مسئولان می‌توانند این شور را در کل سال جاری کنند.

* عزاداری‌های حسینی به دور از انحراف و تحریف باشد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورا و نهضت ابا‌عبد‌الحسین (ع) یکی از نقاط برجسته فرهنگ دینی ماست، اظهار کرد: نهضت سرخ علوی نظام جمهوری اسلامی ایران را امروز در دنیا مقتدر و پرآوازه کرده و بر این اساس باید به حوزه فرهنگ عاشورایی و مهدوی به عنوان فرهنگ دینی بیشتر دقت شود.

حجت‌الاسلام علی دشتکی توجه و طمع دشمنان را معطوف به فرهنگ عاشورایی ایرانیان دانست و اظهار کرد: برای تبیین اهداف عاشورا باید چارچوب و الگوهایی مشخص کرد که یکی از اهداف تجمعات عزاداری را می‌توان بحث الگوسازی فرهنگ عاشورایی دانست.

وی با اشاره به اینکه باید عزاداری‌های حسینی به دور از انحراف و تحریف باشد، گفت: عزاداری‌ها باید با هدف تبیین قیام امام حسین(ع) و اهداف نظام جمهوری اسلامی باشد که یکی از ضروری‌ترین اهداف تجمع‌های مذهبی، الگوسازی به دور از انحراف است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: دومین هدف تجمعات عزاداری، اقتدار فرهنگی و نمایش عمق اعتقاد مردم و فرهنگ دینی است.

وی با بیان اینکه امروزه ارتباطات و تکنولوژی مرزها را درنوردیده و اجتماعات به وسیله آن‌ها پوشش داده می‌شود، بیان کرد: برای رساندن اهداف عاشورا به دیگر ملت‌ها می‌توان از این فناوری و تکنولوژی‌ها استفاده کرد.

دشتکی به اهمیت تجمعات عزاداری در یک شهر اشاره کرد و گفت: اجتماع محور عمل کردن هیئت‌های مذهبی باعث خرافه‌زدایی، بدعت‌زدایی و الگوسازی می‌شود و باید هیئت‌ها ضمن برپایی برنامه سنتی خود، در اجتماع‌ها نیز حضور یابند.

وی راز ماندگاری هیئت‌های مذهبی را اعتقادات مردم برشمرد و گفت: هر آنچه که می‌خواهد ماندگار شود باید از راه فرهنگی ورود پیدا کند و منظور از راه فرهنگی این است که کار به مردم سپرده شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان تأکید کرد: یکی از رازهای ماندگاری و تأثیرگذاری در حوزه فعالیت‌های فرهنگ دینی، فعالیت با محوریت مردم است.

وی فلسفه قیام امام حسین(ع) را موجب گسترش شور حسینی در کل سال دانست و تصریح کرد: در صورت تبیین فلسفه قیام عاشورا، احیای امر به معروف و نهر از منکر و دفاع از اصول اسلامی در همه سال تعمیم یافته و تنها معطوف به ماه محرم نخواهد شد.

دشتکی ادامه داد: تبیین قیام عاشورا و تعمیق معرفت عاشورایی نیازمند مطالبه عدالت‌گری و مبارزه با ظلم‌ستیزی است.

* اجتماع هیئت‌هایمذهبی در همدان نیازمند فرهنگسازی است

مسئول شورای هیئت‌های مذهبی استان همدان نیز در رابطه با تجمع هیئت‌های مذهبی در استان عنوان کرد: تجمع هیئت‌های مذهبی در یک مکان به سوابق شهرستان‌ها و آداب و سنن هر شهر بر می‌گردد.

حسین شریفی با بیان اینکه همدان در زمینه عزاداری اصالت قبل خود را از دست داده و به صورت قومی و قبیله‌ای در آمده است، اظهار کرد: در شهر همدان از هر قومی اعم از لر، کرد، ترک، فارس و غیره دیده می‌شود که تجمع هیئات نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه باید این تجمع‌ها با حضور چشمگیر هیئت‌ها و مردم انجام شود، خاطرنشان کرد: چند سالی است به همت سازمان تبلیغات تجمع عزاداران در روز اربعین حسینی در میدان امام(ره) همدان انجام می‌شود.

مسئول شورای هیئت‌های مذهبی استان همدان ادامه داد: اعتقادات مردم بیش از آن است که بتوان آن را به تصویر کشید، بنابراین نمی‌توان فرهنگ تجمع در عزاداری را به سرعت نهادینه کرد.

وی راز ماندگاری هیئت‌های مذهبی را اعتقادات مردم دانست و گفت: اعتقاد یک حالت درونی بوده و این اعتقادات است که مردم را در ماه محرم و صفر عزادار سیدالشهدا(ع) می‌کند.

شریفی تصریح کرد: باید در طول سال به وسیله سخنرانی‌های بزرگان، علما و غیره برنامه‌های منسجمی در راستای فلسفه قیام عاشورا و تبیین این فرهنگ داشت تا بتوان هر ماه سال را محرم دید؛ در کل سال فرهنگ محرم و عاشورا جاری و ساری کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار